درمان های طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا


خانواده ایرانی - تعجبی ندارد که این نوع درمانهای طبیعی را تقریبا همه می شناسند و درمان قطعی دارویی برای سرماخوردگی و آنفولانزا هنوز وجود ندارد . البته داروهای متداول می توانند از شدت آنفولانزا بکاهند یا مدت زمان آن را کاهش دهند . درمان های طبیعی موجود هم همین تاثیر را روی بیماری دارند . البته بعضی درمانهای خانگی و طبیعی بیشتر از بعضی دیگر به بهبود بیماری کمک می کنند . در این مطلب به موارد تاثیر گذارتر می پردازیم .

مرزنگوش

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

به نظر می رسد که این گیاه دارویی می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و با عفونت ها مقابله کند . اما مشخص نیست که بتواند به شما برای مقابله با سرماخورگی نیز کمکی بکند یا خیر . بیشتر شواهد حاکی از آن است که این گیاه دارویی کمک چندانی به بهبود علایم و کاهش مدت زمان بیماری نمی کند . اما بررسی هایی نیز وجود دارد که به تاثیر این داروی گیاهی برای کاهش یک یا دو روزه مدت زمان بیماری اشاره دارد . اگه می خواهید از مرزنگوش برای درمان بیماری خود استفاده کنید بلافاصله بعد از احساس اولین علایم استفاده را شروع نمایید و تا 7 تا 10 روز ادامه دهید .

روی

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

بعضی بررسی ها نشان می دهد روی برای مبارزه با ویروس ها بسیار کمک می کند . از جمله این ویروسها همین ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد . این بررسی ها نشان می دهد که روی جلوی شکل گیری پروتیین های خاص را قبل از اینکه ویروسهای سرماخوردگی برای شروع تکثیر از آن ها استفاده کنند می گیرند . در نتیجه اگر در 24 ساعت اولیه شروع بیماری از داروی حاوی روی استفاده شود از مدت و شدت بیماری کاسته می شود .البته استفاده از قطره های حاوی روی توصیه نمی شود .

ویتامین C

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

قدرت مقابله ویتامین سی با سرماخوردگی قطعی نیست . اما بعضی بررسی ها حاکی از آن است که با مصرف این ویتامین می توان علایم سرماخورگی را یک روزه از بین برد . یک بررسی نشان می دهد که افرادی که به طور روزانه حدود 2000میلی گرم ویتامین سی مصرف می کنند 50% کمتر از سایر افراد در شرایط سرما یا استرس بالا دچار سرماخورگی می شوند . اما این دوز بالا می تواند در فرد ایجاد ناراحتی معده یا اسهال کند .

سوپ مرغ

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

اززمان های قدیم تا به امروز نسخه مادر بزرگها برای سرماخوردگی سوپ مرغ بوده است . سوپ مرغ به چند طریق به کاهش علایم سرماخوردگی کمک می کند . تنفس بخار سوپ گرم به باز شدن مسیر های بینی کمک می کند . میل کردن آن به جبران مایعات از دست رفته بدن کمک می کند .

چای داغ

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

چای داغ هم مثل سوپ داغ بخار گرمی دارد که با استنشاق آن مسیرهای تنفسی بینی باز می شود . نوشیدن چای گرم به بهبود گلو و مرطوب شدن آن و جبران مایعات از دست رفته بدن کمک می کند . همچنین آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز و سیاه با عوامل بیماری زا مقابله می کند .

شربت شیره خرمای داغ

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

این نوشیدنی یک نسخه بسیار قدیمی و مناسب برای قبل از خواب است . با وجودی که چای داغ برای سرما خوردگی خوب است ولی نوشیدن نوشیدنی های حاوی کافیین قبل از خواب می تواند در خواب شما ایجاد اختلال کند در نتیجه نوشیدن شیره خرما داغ قبل از خئاب علاوه بر دارا بودن اثرات بهبود دهنده چای کافیین ندارد و در نتیجه در خواب شما ایجاد اختلال نمی کند . می توانید کمی عسل و آبلیموی تازه به این نوشیدنی اضافه کنید . یک استکان از این نوشیدنی قبل از خواب باعث می شود که التهاب گلو کاهش یابد و اخلاط را شستشو می دهد .

سیر

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

سیر مدت های مدیدیست که به عنوان یک عامل ضد باکتری شناخته شده است . یک بررسی انجام شده نشان داده است که مصرف روزانه قرص سیر جلوی بروز سرما خوردگی را می گیرد . اما برای بیان قطعی چنین مطلبی باید بررسی های بیشتری انجام شود . آن چه مشخص است این است که سیر حاوی املاح بسیاریست و به علاوه به خوراک طعم خوبی می دهد و برای شخص سرما خورده که طعم ها را خوب متوجه نمی شود می تواند غذا ها را خوش مزه تر کند .

بخور

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

بخور گرفتن و استنشاق بخار گرم می تواند به شستشوی مسیر های بینی که انباشته از اخلاط شده کمک کند . برای بخور گرفتن می توانید در یک اتاق پر از بخار مثل سونای بخار چند دقیقه قرار بگیرید یا از دستگاه بخور استفاده کنید یا در حمام در بسته که دوش آب گرم در آن باز است بنشینید .

قطره کلرید سدیم

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

چکاندن یا اسپری کردن آب نمک داخل بینی باعث می شود که از شر ترشحات بینی خلاص شوید و مسیرهای بینی شما باز شود . می توانید قطره آماده کلرور سدیم از داروخانه ها تهیه کنید یا خودتان در خانه آن را تهیه کنید . برای این کار 250 سی سی آب ولرم را با 1/4 قاشق چایخوری نمک و 1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید . از سرنگ خالی بدون سر سوزن بای ریختن محلول به بینی استفاده کنید . هر سوراخ بینی را 2 تا 3 بار در حالیکه مسیر دیگر را با انگشت بسته اید بشویید .

شستشوی بینی و سینوس ها

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

با همان محلول تهیه شده در مورد بالا می توانید بینی خود را شستشو دهید به این صورت که سر خود را کج نگه دارید و سرم تهیه شده را با کمک سرنگ بزرگ بدون سروسوزن به یک سوراخ وارد کنید با این کار تمام محلول بعد از شستشوی مسیر بینی از سوراخ دیگر خارج می شود و اخلاط و ترشحات موجود در مسیر را شستشو می دهد . این روش خصوصا برای افرادی که مشکلات سینوسی دارند بسیار مفید است .

مرهم نعنایی

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

روزهای همراه با آبریزش و استفاده از دستمال و... پوست اطراف بینی شما را خشک و قرمز می کند . چاره کار استفاده از مرهم نعنای پایین بینی یا روی گردن یا سینه است.مرهم نعناعی باعث کاهش سوزش و قرمزی ناشی از استفاده چند روزه از دستمال کاغذی می شود . از این مرهم برای بچه های زیر 2 سال استفاده نکنید .

قرقره آب نمک

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

این کار باعث کاهش گلو درد می شود . یک لیوان آب ولرم که یک قاشق چایخوری نمک در آن حل کرده اید را به صورت روزانه قرقره کنید .

چسب بینی

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

با زدن این چسب مخصوص روی بینی در ناحیه پل بینی مسیر های بینی را باز تر کنید . تا بتوانید هنگام خواب راحت تر تنفس کنید .

اجازه دهید تب کار خودش را بکند

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

تب یک درمان طبیعی و مقاومت بدن برای مقابله است . افزایش دمای بدن شرایط را برای ویروس ها و باکتری ها سخت تر می کند و باعث از بین رفتن آن ها می شود . اما اگر این افزایش دما شما را ناراحت می کند اشکالی ندارد که با آن مقابله کنید بهترین راه پایین آوردن دمای بدن نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات است . اگر میزان تب شما بیش از 40 درجه سانتی گراد شد حتما از پزشکتان کمک بگیرید . برای نوزادان زیر 3 ماه برای هر گونه تب بهتر از با پزشک مشورت کنید .در مورد کودکان با تب زیر 38 درجه درمان خاصی لازم نیست ولی اگر احساس ناراحتی کردند از نوشاندن مایعات برای پایین آوردن تب استفاده کنید .

استراحت در رختخواب

درمانهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا

با وجودیکه در این دنیای پر مشغله وقت زیادی برای خواب و استراحت باقی نمی ماند ولی بهتر است اگر سرما خوردید حداقل دو روز کامل به خود استراحت دهید . در خانه بمانید و خود را گرم نگه دارید و تا می توانید استراحت کنید به بدنتان اجازه دهید تا بیشتر انرژی خود را صرف مقابله با بیماری کند و سلولهای ایمنی شما قوی تر شود .

مترجم : صنم جمالیمنبع : webmd


ویدیو مرتبط :
سرماخوردگی و آنفولانزا