سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نمونه‌ها استفاده داعش از گاز خردل در عراق را تایید می‌کند


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، یک دیپلمات سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی تایید کرد که آزمایش های انجام گرفته نشان می دهد که تروریست های داعش در حملات سال گذشته به نیروهای کرد در عراق، از گاز خردل استفاده کرده اند. این نخستین مورد شناخته شده از استفاده از سلاح های شیمیایی پس از سقوط رژیم صدام در عراق بوده است.

در اوت سال گذشته 35 نیروی کرد پس از درگیری با تروریست های داعش در عراق بر اثر استنشاق گاز خردل، بیمار شده بودند. سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی هنوز به طور رسمی استفاده از عامل شیمیایی را تایید نکرده ولی یک دیپلمات که نامش فاش نشده در این باره گفته است که نتیجه آزمایش ها استفاده از گاز خردل را توسط تروریست های داعش تایید می کند.

این نمونه ها پس از بیمار شدن سربازان کرد در جنوب غرب اربیل جمع آوری شده است. سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی در اکتبر سال گذشته نیز به این جمع بندی رسید که گاز خردل در سوریه نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

یک مقام رسمی نیز گفت: این مساله احتمالا در نشست بعدی سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی در ماه جاری مورد بررسی قرار می گیرد.

یک دیپلمات دیگر نیز گفت: ذخایر سوریه یک منبع احتمالی برای استفاده گاز خردل در عراق بوده است. این بدان معناست که دولت دمشق در اعلام برنامه تسلیحات شیمیایی خود به مجامع بین المللی ناکام بوده و این برنامه را به صورت کامل اعلام نکرده است.

وی افزود: اگر سوریه واقعا برنامه تسلیحات شیمیایی خود را به جامعه بین المللی ارائه کرده باشد، این تنها بخشی از برنامه دمشق بوده که به سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی معرفی شده و بی شک برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه به طور کامل اعلام نشده است.

اکنون ثابت شده است که زرادخانه شیمیایی عراق که بخشی از برنامه تسلیحات کشتار جمعی صدام بوده و بهانه ای برای اشغال این کشور توسط آمریکا و انگلیس در سال 2003 بود، در زمان صدام نابود شده بود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
استفاده از گاز خردل توسط داعش در سوریه