ساخت دستگاه زرشک خشک‌کن آفتابی-حرارتی در دانشگاه سمنان


محققان دانشگاه سمنان موفق به طراحی و ساخت «دستگاه زرشک خشک کن آفتابی حرارتی» شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه سمنان، داود معروفی، مسؤول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با بیان این که این اختراع با تائید شورای تخصصی ارزیابی اختراعات پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان موفق به اخذ تأییدیه علمی شده است، اظهار کرد: دستگاه زرشک خشک کن آفتابی حرارتی» پیش از این توسط دکتر عباس دیدبان، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سمنان و محمد تقی خانی در اداره کل مالکیت صنعتی به شماره 83177 به ثبت رسیده بود.

وی اضافه کرد: این اختراع هم‌اکنون موفق به اخذ تائیدیه علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شده است.

دکتر دیدبان از مخترعان این دستگاه گفت: دستگاه زرشک خشک کن آفتابی - حرارتی که نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده، قادر است زرشک را با استفاده از انرژی خورشید و انرژی الکتریکی در زمان حدوداً 15 ساعت طبق یک منحنی دمایی از پیش تعیین شده با کیفیت مطلوب خشک کند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در این دستگاه امکان کنترل دقیق دما (با دقت یک درجه) و همچنین کنترل سرعت جریان هوا وجود دارد، می‌توان با استفاده از آن پروسه تغییرات بهینه دما و جریان هوا برای خشک کردن میوه‌ها و سبزیجات مختلف را بدست آورد. همچنین برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی از انرژی خورشیدی به عنوان پیش گرم‌کن استفاده شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کوره طبقاتی خشک کن،دستگاه رزین، سفید کن سنگ جهت خط اسلب