فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



«دعای ۴۲ صحیفه سجادیه» بهترین متن برای قرآن‌شناسی است


به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، مجموعه ۱۸ جلدی «تفسیر اهل‌بیت(ع)» که زیر نظر علیرضا برازش نگاشته شده است، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 17 اسفند) با حضور مؤلف اثر، آیت‌الله ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و حجت‌الاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

حجت‌الاسلام خاموشی در این مراسم عنوان کرد: یکی از راه‌های فهم آثار و دقت فکر در آثار تولیدکنندگان و یکی از ماناترین کارها، آثاری است که نویسندگان به زیور طبع می‌آرایند و به جامعه هدیه می‌کنند. زمانی مخطوطات‌نوشت سخت بود، اما کم‌کم صنعت چاپ به منصه ظهور درآمد و امروز نیز شاهد فضای دیجیتالی در عرصه نشر هستیم.

وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر فروش کتب ابراز داشت: هر چند فضای مجازی بر روی فروش کتاب تأثیر گذاشته، اما فروش کتاب هم‌چنان با کیفیت دقیق‌تری به کار خود ادامه می‌دهد، به طوری که یکی از افراد نام 12 کتابفروشی را برد که کار تجاری در عرصه کتاب انجام می‌دهند و فروش خاص خود را دارند، همچنین آنها در جامعه مطالبه‌کننده هم دارند.

خاموشی تصریح کرد:‌ ادعای من این است که تولید فکر بعد از پیروزی انقلاب در موضوعیت دینی خیلی زیاد اتفاق افتاد و به لحاظ کمّی، تعداد صفحات تولیدشده قابل مقایسه با ده‌ها سال قبل است و به طور طبیعی در جریان رقابت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تفسیر قرآن، قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب قابل مطالعه است و جای کار بیشتری نسبت به قبل دارد. یک زمانی تفسیر مجمع را داشتیم، تفسیر کلامی اطیب‌البیان را داشتیم و زمانی هم تفسیر حِکمی به طور خاص داشتیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: اوج تفاسیر، تفسیر المیزان است که علامه امینی آیات قرآن را یک به یک تفسیر کرده است. همچنین دو تفسیر روایی با تکیه بر روایات شیعه تدوین شده است؛ تفسیر البرهان و تفسیر نورالثقلین که امروزه در حوزه‌های علمیه نیز مطرح بوده و دارای وسعت علمی بالایی هستند.

وی گفت: مدت‌ها قبل شنیده بودم که آقای برازش مشغول تکمیل روایات در تفسیر قرآن هستند که البته هدف آن این بود که این تفسیر نسبت به دو تفسیر نورالثقلین و البرهان کامل‌تر باشد و به طور نمونه بنده تک‌تک سوره‌های جزء 29 را از نزدیک بررسی کردم و دریافتم که روایاتش بیشتر از دو تفسیر قبلی است.

* «دعای 42 صحیفه سجادیه» بهترین متن برای قرآن‌شناسی

در بخش دیگری از این مراسم، علیرضا برازش ابراز داشت: براساس دعای امام سجاد(ع) در ختم قرآن باید گفت که خدایا تو کمک کردی که توانستیم تفسیر قرآن را تمام کنیم و این نعمتی بود که خداوند در دامان ما گذاشت.

وی گفت: یکی از بهترین متون قرآن‌شناسی دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه است. قرآن مجمل نازل شده و با توجه به سخن امام سجاد(ع) مکمل قرآن در دل اهل بیت(ع) قرار دارد و بزرگان از صحابه همت گماردند و روایات را جمع‌آوری کردند.

سرپرست تیم تفسیر اهل بیت(ع) عنوان کرد: ایده تدوین تفسیر اهل‌بیت(ع) از سال 1363 در ذهنم بود که دو جلد ابتدایی آن را با دست و به صورت مکتوب نوشتیم چراکه در آن سال‌ها خبری از اینترنت نبود.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که نسل‌های آینده، مراجعه  راحت‌تر و بیشتری به احادیث داشته باشند.

انتهای پیام/ک


ویدیو مرتبط :
مقدمه و شرح عنوان دعای بیستم صحیفه سجادیه - دعای مکارم