سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ثبت بیشترین بارش ها در مناطق غربی قم


محمد راموز روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین بارش ها در استان قم مربوط به مناطق كوهستانی در غرب استان و كمترین بارش ها نیز مربوط به مناطق بیابانی در شمال شرق قم است.
وی افزود: فوجرد نیز از مناطق كوهستانی در بخش خلجستان است كه از ابتدای سال زراعی یعنی از اول مهرماه 1394 تا فروردین ماه امسال، 348 میلی متر بارندگی داشته است.
بخش خلجستان با وسعت یك هزار و 100 كیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل دو دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست.
ابتدایی ترین روستای این بخش 60 كیلومتر و انتهایی ترین روستا 85 كیلومتر از مركز شهر قم فاصله دارد.
وی با بیان اینكه شهر قم و منطقه فرج آباد واقع در بخش مركزی به ترتیب دشتی و كویری هستند، اضافه كرد: شهر قم در این مدت 138 و فرج آباد 87 میلی متر بارندگی داشته است.
به گفته راموز، در مدت مشابه سال قبل یعنی از مهرماه 1393 تا فروردین ماه پارسال، مناطق كهندان، فوجرد، شهر قم و فرج آباد به ترتیب 301، 274، 66 و 59 میلی متر بارندگی داشته است.
وی به بارش های سال زراعی گذشته اشاره و بیان كرد: از مهرماه سال 93 تا پایان شهریور 94، در منطقه كهندان 356، فوجرد 295، شهر قم 88 و فرج آباد 70 میلی متر بارندگی ثبت شده است.
وی همچنین با اشاره به میزان بارش ها در سال زراعی 92 – 93، افزود: منطقه كهندان، فوجرد، شهر قم و فرج آباد به ترتیب 378، 417، 113 و 82 میلی متر بارندگی داشته اند.
كارشناس هواشناسی قم با بیان اینكه بخش خلجستان در بلندمدت 15 ساله نیز ركوردار بارش در استان قم است، گفت: مناطق فوجرد، كهندان، سنجگان، مهر زمین، قاهان و علی خان بیگی به ترتیب با 353، 326، 305، 299، 248 و 210 میلی متر بارندگی بیشتر بارش را در این بخش داشته اند.
وی ادامه داد: در همین مدت در شهر قم از مناطق دشتی و فرج آباد از مناطق بیابانی استان 150 و 139 میلی متر بارش ثبت شده است.
وی در ادامه به میانگین دمای استان در سال گذشته اشاره كرد و گفت: در سال 94، طی 30 سال اخیر گرم ترین دما در قم با میانگین 19.4 ثبت شده است، در حالیكه میانگین دمایی بلندمدت استان قم(در 30 سال گذشته) 18.3 بوده است.
رامرز افزود: بالاترین دما در سال گذشته مربوط به بخش جمكران با میانگین 21.6 و كمترین دما نیز مربوط به منطقه راهجرد با 14.3 بوده است.
* پیش بینی افزایش 1.5 درجه ای دمای استان قم نسبت به میانگین دما در تابستان امسال
كارشناس پیش بینی هواشناسی قم نیز با بیان اینكه طی 9 سال اخیر استان قم با خشكسالی مواجه بود، گفت: بارش ها در اوایل سال جاری زراعی نسبت به میانگین بلند مدت در مقایسه با مدت مشابه بهتر بود.
محمدرضا قاضی افزود: ابتدای سال زراعی امسال بارش های بسیار خوبی در استان دریافت شد، ولی اواسط سال زراعی بارش ها قطع و با میانگین بارش های بلند مدت هم طراز شد.
وی با بیان اینكه انتظار نداریم امسال استان قم با خشكسالی مواجه نشود، ادامه داد: گرچه امسال از لحاظ بارندگی در وضعیت نرمالی هستیم ولی افزایش بهره برداری از آب های زیرزمینی طی سال های گذشته باعث شده استان قم با خشكسالی هیدرولوژیكی مواجه شود و آنقدر از منابع آبی برداشت شده كه این منابع تجدید نشده است
وی با بیان اینكه میانگین بلندمدت بارندگی در استان قم 163 میلی متر است، گفت: در سال زراعی جاری بارش های زیادی در مناطق دشتی دریافت نشد و بارش ها در شهر قم كمتر از میانگین بلندمدت ثبت شد.
قاضی افزود: از ابتدای مهرماه پارسال تا فروردین ماه میزان بارش ها در ایستگاه شكوهیه نسبت به مدت مشابه پارسال 60 درصد افزایش یافته ولی این بارش ها نسبت به میانگین بلندمدت كه 123 میلی متر است، 30 میلی متر كمتر است.
وی با بیان اینكه به طور میانگین باید در ایستگاه شكوهیه 142 میلی متر بارندگی ثبت شود، اضافه كرد: پنج ماه تا پایان سال زراعی باقی مانده است كه به طور خوشبینانه ممكن است در دو ماه شاهد بارندگی باشیم.
وی همچنین گفت: برای دوره سه ماهه فروردین، اردیبهشت و خرداد دمای هوا برای قم ممكن است حدود نیم درجه بالاتر از میانگین باشد.
قاضی افزود: میانگین دمایی طی 30 سال گذشته در این دوره سه ماهه در استان قم 22 درجه سانتیگراد بوده است.
وی اضافه كرد: برای دوره سه ماهه خرداد، تیر و مرداد نیز بارش در استان قم نرمال و حدود یك تا دو میلی متر خواهد بود و دما نیز یك و نیم درجه بالاتر از میانگین پیش بینی می شود.
وی خاطرنشان كرد: میانگین دمایی طی 30 سال گذشته در این دوره سه ماهه برای استان قم 30.2 درجه سانتگیراد بوده است.
قاضی گفت: میانگین دمایی دوره های پنج ساله طی 20 سال اخیر روند افزایشی داشته است.
قم شهری است با مساحت حدود 11 هزار كیلومتر مربع در حاشیه كویر، كه در فاصله 140 كیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد؛ دارای پنج بخش، 10 دهستان و 363 آبادی دارای سكنه است؛ از لحاظ جغرافیای قم همسایه جنوبی استان تهران است.
دریاچه حوض سلطان در استان قم و 40 كیلومتری شهر قم واقع شده است؛ بلندترین ارتفاعات كوهستانی این استان در 45 كیلومتری شهر قم، منطقه فردو، به نام قله برف انبار به ارتفاع سه هزار و 150 متر است كه در فصول سرد سال یخچالی دارد كه نام این كوه نیز برگرفته از آن است.
این استان از سمت شمال با جلگه های ورامین، شهرری و ساوه، از جنوب با شهرهای محلات و دلیجان، از شرق با كاشان و كویر نمك و از غرب با شهرهای آشتیان و تفرش هم مرز است.
20 درصد از مناطق استان قم كوهستانی و 80 درصد به صورت دشت و كویر است كه تفاوت آب و هوایی این مناطق بسیار چشمگیر است.
/2085/ 6133/1042

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مناطق گردشگری آذربایجان غربی