گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



اصفهان و رشت به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوستند


سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در پایان نشست روز جمعه خود از پیوستن 47 شهر از جمله شهرهای اصفهان و رشت به شبکه شهر های خلاق خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، انتخاب این شهرها از میان 33 کشور جهان بر اساس قابلیت هایی در زمینه های صنایع دستی و هنرهای بومی، طراحی، فیلم، غذا ، ادبیات، رسانه و موسیقی صورت گرفته است که در این میان اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای بومی و رشت به عنوان شهر خلاق غذا در این لیست قرار دارند.

یادآور می شود، شبکه شهرهای خلاق در سال  2004 میلادی تشکیل شده است و در حال حاضر 116 شهر از سراسر جهان عضو آن هستند. هدف این شبکه تقویت همکاری های بین المللی میان شهر های عضو به منظور سرمایه گذاری در زمینه خلاقیت است زیرا به عقیده مسئولان یونسکو خلاقیت هدایت کننده توسعه پایدار شهری، مشارکت اجتماعی و طراوت فرهنگی است.

در همین راستا ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو اظهار داشت: شبکه شهرهای خلاق یونسکو بیانگر پتانسیل بسیار زیاد این شهرها در راستای دستیابی به نقش فرهنگ به عنوان ابزار توانمندسازی توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: من مایلم شهرها و کشورهای جدید بیشتری که با تنوع خود به غنای شبکه شهرهای خلاق می افزایند، به این شبکه بپیوندند.

گفتنی است دستور کار توسعه پایدار برای سال 2030 که سپتامبر سال جاری به تصویب رسید، بر نقش فرهنگ و خلاقیت به عنوان اهرم های کلیدی برای توسعه پایدار شهری تاکید می کند.

شهرهای مختلف با پیوستن به شبکه شهرهای خلاق متعهد به همکاری و مشارکت به منظور اشتراک گذاری بهترین شیوه ها برای تقویت مشارکت در زندگی فرهنگی و ادغام فرهنگ در استراتژی ها و  برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی می شوند.

بر اساس این گزارش، نشست آتی شبکه شهرهای خلاق یونسکو قرار است سپتامبر 2016 در کشور سوئد برگزار شود.


ویدیو مرتبط :
میبد اولین شهر خلاق ایران در یونسکو