سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



راز سفر ناگهانی ولیعهد عربستان به الجزایر از نگاه رسانه عربی


راز سفر ناگهانی ولیعهد عربستان به الجزایر از نگاه رسانه عربیایرنا/ یک پایگاه خبری عربی امروز (شنبه) در گزارشی به زوایای پنهان و پشت پرده سفر ناگهانی محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی به الجزایر پرداخت.

در این گزارش آمده است: برخی پرونده های حساس در منطقه مثل روابط با ایران، قیمت جهانی نفت و سیاست های سازمان اوپک و کاهش قیمت آن از جمله مسائلی است که ولیعهد عربستان را بر سفر پیش بینی نشده و ناگهانی به الجزایر ترغیب کرده است.
این پایگاه خبری به نقل از برخی کارشناسان سیاسی افزود: به رغم اینکه الجزایر عضو ائتلاف کشورهای اسلامی مبارزه با تروریسم که عربستان آن را تشکیل داد، نیست اما مشورت های همیشگی برای پیوستن این کشور به این ائتلاف یا حداقل جذب حمایت این کشور از مواضع ریاض در سوریه و یمن همچنان از سوی سعودی ها ادامه داشته است .
براساس این گزارش، پرونده دخالت قریب الوقوع بین المللی در لیبی و حواشی آن نیز از جمله موضوع های قابل طرح در دیدار این دو مقام الجزایری و سعودی است چرا که الجزایر کشوری مهم در منطقه و از موقعیت مهمی در ارتباط با لیبی برخوردار است.
محمد بن نایف روز چهارشنبه هفته گذشته در سفری ناگهانی که به الجزایر داشت مورد استقبال عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور این کشور قرار گرفت، سفری که هرگز برای آن برنامه ای پیش بینی نشده و غیر منتظره بود و تلویزیون الجزایر آن را پخش کرد.
پیش از این نیز عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در ماه دسامبر گذشته به این کشور سفر و با مسوولان آن در باره مسائل منطقه ای و روابط بین دو کشور گفت وگو کرد.
پایگاه خبری شوون خلیجیه به نقل از کارشناسان سیاسی افزود: الجزایر بیش از 15 سال است که روابط متین و خوبی با ایران دارد در حالی که در همین سال ها، روابط ایران با کشورهای عربستان، مصر، مراکش و برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه همچنان متشنج بوده است و آنچه که بیش از همه باعث نزدیکی بین الجزایر با ایران شده اوضاع اقتصادی و موضوع قیمت نفت بوده است.
این پایگاه خبری نوشت: الجزایر در ائتلاف اسلامی علیه تروریسم که عربستان آن را تشکیل داد عضویت ندارد اما خبرهای شنیده شده از امکان میانجی گیری این کشور بین ریاض و تهران حکایت دارد.
این پایگاه اینترنتی خبری سپس به سفرهای مکرر مقامات سعودی به الجزایر اشاره کرد و آن را با برخی بحران ها در روابط بین دو کشور و اختلاف نظرها در باره سوریه، برکناری بشار اسد و نیز جدایی سوریه از اتحادیه عرب که الجزایر در سال 2013 با آن مخالفت کرده بود بی ارتباط ندانست.
براساس این گزارش، مواضع الجزایر در بیشتر مسائل منطقه ای به روسیه و ایران نزدیک بوده و حتی در بحران سوریه نیز بیشتر به نفع نظام بشار اسد، روسیه و ایران موضع گیری کرده است.
به گزارش شوون خلیجیه، ریاض از اهمیت افزایش محبوبیت و نفوذ ایران در کشورهای شمال آفریقا و نقش الجزایر در آن آگاه است و سفر وزیرخارجه عربستان نیز درست چند روز بعد از سفر مسوولان بلندپایه ایرانی از جمله معاون حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به الجزایر و امضای برخی توافقنامه های مهم اقتصادی و سیاسی انجام شد که از تشکیل نقشی محوری بین دو کشور در مقابل ائتلاف سعودی حکایت دارد.


منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
راز رقص با شمشیر ولیعهد انگلیس در عربستان فاش شد