سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تفاهمنامه نفتی بین ایران_چین


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملی انرژی جمهوری خلق چین یادداشت تفاهم همکاری بلندمدت در صنعت نفت را امضا کردند.
 
به گزارش انتخاب به نقل از وزارت نفت، یادداشت تفاهم همکاری بلندمدت در بخش نفت و گاز ظهر امروز (یکشنبه) میان «امیرحسین زمانی نیا» معاون اموربین الملل و بازرگانی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و «ژانگ یو ژینگ» معاون سازمان ملی انرژی چین، به امضا رسید.
 
چین یکی از مشتریان سنتی نفت خام ایران است که میزان دریافت نفت آن پس از اجرای برجام بیش از ١٣ درصد افزایش یافت.

شرکت های چینی همانند «سینوپک» و «سی.ان.پی.سی» که در دوران تحریم ها ایران را ترک نکردند، پس از لغو تحریم ها بر حضور پررنگ تر در ایران تاکید دارند؛ این شرکت ها افزون بر حضور در بخش بالادستی نفت ایران برای همکاری در بخش پایین دستی نیز اعلام آمادگی کرده اند.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در این دیدار گفت: چین یک شریک قابل اعتماد برای ایران است و کشور ما از مشارکت شرکت های توانمند چینی در توسعه میدان های نفت و گاز ایران در شرایط رقابتی استقبال می کند.

وی بر توسعه و گسترش روابط با چین تاکید کرد و افزود: روابط سیاسی ایران و چین در بهترین حالت قرار دارد و این کشور در مذاکرات هسته ای ایران و ١+٥ در کنار ایران قرار داشت.
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با قدردانی از حضور شرکت های چینی در پروژه های نفت و گاز ایران در دوران تحریم ادامه داد: امیدواریم همکاری میان دو کشور پس از اجرای برجام به صورت تصاعدی در بخش های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزایش یابد.

زمانی نیا ادامه داد: این تفاهمنامه قرار بود همزمان با سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، به تهران امضا شود اما به دلیل نهایی نشدن، زمان امضای آن به امروز افتاد.

وی اضافه کرد: این یادداشت تفاهم، درباره زمینه های همکاری بلندمدت و توسعه نفت و گاز و همچنین افزایش برداشت نفت خام و میعانات گازی از سوی شرکت های چینی است.
به گفته وی، در سال ٢٠١١ میلادی ١١ درصد از کل نفت وارداتی چین از سوی ایران تامین شد.
زمانی نیا گفت: امیدواریم این میزان با توافق های بلندمدتی که امروز به امضا می رسد، افزایش پیدا کند.
 چین در دوران تحریم با واردات روزانه حدود 400 هزار بشکه نفت بزرگ ترین خریدار نفت ایران بود.
 
شرکت سی.ان.پی.سی چین در سال های گذشته توسعه مرحله نخست میدان آزادگان شمالی را عهده دار بود و شرکت سینوپک نیز توسعه میدان یادآوران را بر عهده داشت.
این دو میدان مهم نفتی جزء میدان های مشترک ایران است و در کنار مرزهای عراق در استان خوزستان قرار دارد.


ویدیو مرتبط :
تفاهمنامه تجاری