چند خبر از موسیقی/ از اولین اجرای گروه دال تا کنسرت «محسن شریفیان»


چند خبر از موسیقی/ از اولین اجرای گروه دال تا کنسرت «محسن شریفیان»

هنر آشپزی/ خبرهایی از اجرای اولین کنسرت گروه موسیقی دال و کنسرت محسن شریفیان و گروه «لیان» در سالن میلاد، همچنین انتشار آلبوم ترکی عثمانی ˝چنگ نغمه˝ را اینجا بخوانید.
کنسرت گروه موسیقی دال شب گذشته با عنوان "گذر اردیبهشت" با گرامیداشت ایرج بسطامی در سالروز درگذشت این هنرمند در تالار ایوان شمس برگزار شد.
در این کنسرت که اولین اجرای صحنه‌ای گروه دال محسوب می‌شد، اعضای گروه متشکل از امین هدایتی: خواننده، شایان شکرابی: نوازنده پیانو، آرش سرائی آذر: نوازنده بالابان و دودوک، یزدان بهمنی و میلاد سعدی نوازندگان سازهای کوبه‌ای، آرین کشیشی: نوازنده گیتار بیس و کنترباس، سالارغفار بجویی: نوازنده ویلنسل به روی صحنه آمدند و برای اولین بار قطعات خود را که همگی بر اساس سروده‌های غزل مهدوی بود را برای مخاطبانشان اجرا کردند.

در ابتدای اجرا امین هدایتی خواننده گروه ضمن خوشامدگویی به مخاطبان و مهمانان اجرا گفت: برای ما خیلی حال خوبی است که امشب روبروی شما هستیم چون دوسال صبر کردیم که بتونیم رو درروی هم باشیم و بتوانیم حس‌های خوبی را تبادل کنیم.
وی ادامه داد: قطعاتی که امشب اجرا می‌کنیم در مجموعه یک آلبوم قرار گرفته که انشالله آخر دی‌ماه طی یک مراسم رونمایی منتشر خواهیم کرد.

بعد از صحبت‌های امین هدایتی گروه دال قطعاتی چون شعری که زندگی است، گذر اردیبهشت و شکوفه‌های زیتون را اجرا کردند که البته قبل از اجرای قطعه شکوفه‌های زیتون امین هدایتی گفت: این قطعه را به بچه‌های جنگ تقدیم می‌کنیم به امید روزی که صلح جهانی شود.

طعم شیرین خیال، هفت شهر، قصه، آوازم را می‌رقصیدی و لحظه‌ها را انتظارم از دیگر قطعات اجرایی این کنسرت بود که البته مابین اجرای این آثار امین هدایتی از انتشار کلیپ تصویری گروه دال طی روزهای آینده با اجرای قطعه لحظه‌ها را انتظارم خبر داد.

بخش دیگری از این اجرا به معرفی ساز هنگ درام اختصاص داشت این ساز که به گفته یزدان بهمنی در سویس متولد شده و اواخر سال گذشته به سازبندی گروه دال اضافه شده است. این نوازنده برای معرفی بیشتر این ساز به تکنوازی و دونوازی با میلاد سعدی پرداخت.

همچنین حضور داریوش آذر به عنوان خواننده مهمان در اجرای قطعه "آوازم را می‌رقصیدی" از دیگر اتفاقات این اجرا بود که با استقبال زیاد مخاطبان گروه همراه بود.

آن و بوم جز آخرین قطعات اجرایی این گروه بود که امین هدایتی در توضیحاتی به نمایندگی از گروه گفت: امروز ۵ دی‌ماه سالروز زلزله دلخراش بم و درگذشت هنرمند برجسته ایرج بسطامی است که ما ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ایشان به اجرای قطعات پایانی گروه می‌پردازیم.

گروه موسیقی دال اولین اجرای صحنه‌ای خود را با قطعه "آوازم را می‌رقصیدی" به‌عنوان بیز به پایان رساندند.

کنسرت محسن شریفیان و گروه "لیان" در سالن میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود

محسن شریفیان با گروهش "لیان" و برنامه‌ای متنوع در تاریخ ۲۹ دی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران روی صحنه خواهد رفت تا اولین اجرای خود در پایتخت را در سالن حدود دو هزار نفره روی صحنه برده باشد.

برای این کنسرت برنامه‌ها و کنداکتور جالبی چیده شده است و این گروه علاوه بر اجرای برنامه پرتحرک و با نشاط خاص خود، از حضور نوازنده‌ها و چهره‌های مهمان نیز استفاده خواهد کرد و این در حالی ست که "آکا صفوی" خواننده اصلی این کنسرت است.

محسن شریفیان (سرپرست گروه لیان) توضیح محتوای این کنسرت گفت: "گروه در بوشهر در حال تمرینات خود است و اجرا در تهران در سالنی به جز تالار وحدت کمی ذهنم را درگیر خود کرده است. به هر حال ما سال‌هاست در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخته‌ایم و حالا این تغییر فضا را باید به‌خوبی مدیریت کنیم."

شریفیان در ادامه درباره تغییرات چیدمان گروه برای این اجرا نیز گفت: "چند نوازنده جوان و مستعد جنوبی را در این اجرا معرفی خواهیم کرد که قطعاً حال و هوای کنسرت را می‌توانند عوض کنند. علاوه بر برنامه‌ها و غافلگیری‌های متعدد در این اجرا، در تلاش هستیم از حضور "وحید اسداللهی" نیز به عنوان نوازنده مهمان در این کنسرت استفاده کنیم. همیشه در تلاش بوده‌ام که بتوانم موسیقی بوشهر و جنوبی را با موسیقی آذری تلفیق کنم و این اتفاق برایم همیشه دغدغه پرهیجانی بوده. در این بین موضوعی که همیشه باعث شده به موسیقی آذری علاقه‌مند شوم، ریتم‌هایی است که وحید اسداللهی می‌نوازد."

گفتنی است این کنسرت به همت موسسه "کامیاب بهاران" و به تهیه‌کنندگی "علی حق‌شناس" برگزار خواهد شد و به گفته تهیه‌کننده این کنسرت، به‌زودی تور کنسرت‌های محسن شریفیان در شهرهای مختلف کشور از جمله رشت و بندر عباس روی صحنه می‌رود.

نشست خبری کنسرت ۲۹ دی ماه "محسن شریفیان" نیز به زودی با حضور اهالی رسانه و این هنرمند برگزار خواهد شد تا شریفیان برخی ناگفته‌ها درباره این کنسرت و حاشیه‌هایش را در اختیار رسانه‌ها و دوستداران موسیقی و مسئولین قرار دهد.

آلبوم ترکی عثمانی چنگ نغمه منتشر شد

موسسه راوی در آستانه میلاد پیامبر اعظم آلبوم موسیقی ملل از ترکی عثمانی در شیار (تراک) با چنگ‌نواز برجسته جهانی سیرین پانکاراوقلوبا قطعه‌ای در مدح پیامبر اکرم منتشر کرد.

چنگ نغمه یا چنگ نامه برگرفته از کتاب شاعر ترک‌زبان قرن پانزدهم (احمد- ی دایی) شامل قطعاتی از مقام‌های ترکی عثمانی با ویژگی‌های موسیقی بیزانس ملهم از فرهنگ اصیل موسیقی ایران از کشور ترکیه است.

سیرین پانکاراوقلو شاگرد برجسته سوزان مک‌دونالد در کنسرواتوار ژنو و دانشگاه ایندیانا می‌گوید: "به مرور متوجه شدم تکرار این ساز در نگارگری‌های مینیاتور گواه بر محبوبیت آن در سده‌های میانی است. با این وجود تمام کنجکاوی‌های من به این منتهی شد که هیچ نمونه‌ای از ساز چنگ به‌جا نمانده است. چنگ سازی است که آن را هارپ زاویه‌دار می‌نامند. چنگ پیشینه درخشان و پررنگی دارد. چنین هارپ‌هایی در منطقه میان رودان رایج بوده ولی پس از ناپدید شدن از آن سرزمین، هارپ‌های زاویه‌دار در میان فرهنگ‌های اسلامی خاور نزدیک به‌ویژه ایران، عراق و ترکیه روزگار گذرانده‌اند..."

در چنگ نغمه تلاش شده تا به‌نوعی آوای باستانی چنگ شنیده شود. چنگ سازی است که از قرن هفدهم به دست فراموشی سپرده شد. این ساز را با هم‌گروهان منطقه‌ای جغرافیایش همچون نی، کمانچه، تنبور، لاوتا و بندیرو همچنین با لیورهارپ، کنترباس و آواز در این آلبوم هم آمیخته شده است. موسیقی اجراشده نه تنها شامل آثاری است که از گذشته‌های دور میاید، بلکه شامل آثاری است که امروزه شناخنه شده‌اند.

قطعات به ترتیب شامل: پیش‌درآمد کردی، نی تقسیمی، پیش‌درآمد نهاوند، نیایش راست حسینی در مدح پیامبر مهربانی حضرت محمد ص، نیکریز سماعی، پیش‌درآمد رهاوی، نیایش حسینی، پیش‌درآمد نیشابور، تنبور تقسیمی و شبی در شیراز به آهنگسازی دکتر امیرمهیار تفرشی پور (قبلاً در سال ۲۰۰۸ توسط پروفسور بولاورگرن از نیویورک و توموکوسوگووارا چنگ‌نواز ژاپنی در نیویورک اجرا شد) است.

نوازندگان و خواننده آلبوم چنگ نغمه این هنرمندان هستند: برااویماز (آواز وعود)، یاوزآکالین (نی)، دریا تورکان (کمانچه سنتی)، مورات آیدمیر (کنترباس)، ولکان ارگن (پرکاشن).

موسسه راوی تولید و انتشار چنگ نغمه را با طراحی گرافیک سهیل حسینی عرضه کرده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
اجرای شاد گروه رستاک و محسن شریفیان