سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دلایل انحلال ناگهانی سازمان اطلاعات الجزایر چیست؟


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری تحلیلی العهد، الجزایر چند روز قبل شاهد انحلال ناگهانی سازمان اطلاعات و تبدیل آن به دستگاه جدیدی به نام اداره منافع امنیتی بود. این دستگاه اطلاعاتی الجدید دیگر زیر مجموعه وزارت دفاع الجزایر نیست، بلکه وابسته به ریاست جمهوری است.

سوپاپ اطمینان دولت الجزایر

این سازمان قوی که همیشه به عنوان سوپاپ اطمینان دولت الجزایر و یکی از سپرهای بازدارنده بود، زمانی توجه مردم این کشور و جهانیان را جلب کرد که بوتفلیقه ژنرال «محمد مدین» معروف به توفیق رئیس اسطوره ای این سازمان را برکنار کرد. زیرا بوتفلیقه جرأت دست اندازی به این دستگاه قوی و ژنرالهای نهادهای نظامی که به دخالت در حکومت و انتخاب رؤسای جمهور مشهور هستند، نداشت. چه بسا حادثه انتخاب «الشاذلی بن جدید» رئیس جمهور سابق الجزایر از سوی ژنرال «قاصدی مرباح» رئیس سازمان اطلاعات وقت  این کشور بهترین مثال در این زمینه باشد.

ارزیابی ها و تفسیرهای مختلف درباره تصمیم بوتفلیقه

اما ارزیابی ها در الجزایر درباره این تحول ناگهانی متفاوت است. همچنین به دلیل عدم صدور بیانیه تکمیلی که برای افکار عمومی دلایل این تغییر را بویژه اینکه در زمان بسیار حساسی رخ داده و منطقه مغرب عربی همگی شاهد نا آرامی هستند، تفسیرها نیز متفاوت است.

پروژه هرج و مرج خلاق آمریکا

از سوی دیگر جمهوری های عربی به جز رژیم های سلطنتی با پروژه هرج و مرج خلاق آمریکا که برخی آن را بهار عربی می نامند هدف قرار گرفته می شود و لذا الجزایر نیز از توطئه های خارجی دور نیست هر چند تاکنون به فضل هوشیاری مقامات الجزایری و آمادگی خوب آنها، این توطئه ها تاثیری بر نداشته است.

برخی معتقدند هدف از این تغییر ناگهانی صرفا امنیتی است و الجزایر در حال خانه تکانی درونی برای مقابله با توطئه های خارجی و خطر تروریسم است که این کشور و کشورهای منطقه را تهدید می کند.

برخی دیگر هم معتقدند که بوتفلیقه مایل است قبل از ترک قدرت دستاوردهایی با هدف تحکیم دولت غیر نظامی در این کشور از طریق از بین بردن تدریجی نفوذ نظامیانی که از دهه ها قبل بر سیاست سلطه داشتند، کسب کند.

این در حالی است که بر اساس برخی تحلیل ها تغییراتی که الجزایر شاهد آن است به دلیل درگیری بین جناح های مختلف است و بوتفلیقه در صدد دور کردن دشمنان خود با هدف زمینه چینی در راستای رسیدن یکی از نزدیکانش به کاخ "المرادیه" در انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

پس لرزه های تصمیم بوتفلیقه

این تحلیلگران نگران رخ دادن پس لرزه‌های این زلزله از سوی هواداران جناح دیگر در واکنش به هدف قرار دادن خود هستند.

بوتفلیقه «بشیر طرطاق» را به سمت رئیس اداره منافع امنیتی منصوب کرده است و این در حالی است که پیش از این وی را به جای محمد مدین به سمت ریاست سازمان اطلاعات منصوب کرده بود. ظاهرا طرطاق مورد اطمینان بوتفلیقه و یکی از نزدیکان وی به شمار می رود.

این تصمیم بوتفلیقه در راستای تکمیل روند بازسازی سازمان اطلاعات سابق صورت گرفته است. پیش از این بوتفلیقه در نیمه‌های سال 2014 میلادی تصمیماتی از قبیل لغو ادارات و دفاتر امنیتی وابسته به سازمان اطلاعات و انحلال یگانهای امنیتی یا انتقال وابستگی آن از سازمان اطلاعات به ستاد کل ارتش را اتخاذ کرده بود.

بر اساس این تصمیمات تعدادی از مقامات و فرماندهای عالیرتبه سازمان اطلاعات از جمله ژنرال «حسان آیت» فرمانده یگان مبارزه با تروریسم وابسته سازمان اطلاعات، «علی بن داود» مدیر امنیت داخلی، «محمد مجدوب» فرمانده امنیت ریاست‌جمهوری و فرمانده گارد ریاست‌جمهوری، و «احمد بو سطیله» فرمانده یگان ویژه برکنار شدند.

سازمان اطلاعات الجزایر در تصمیم سازی و دخالت در چشم انداز سیاسی و ساماندهی اوضاع این کشور در عرصه‌های مختلف دارای نفوذ بود. این امر موجب شد که این سازمان با انتقادهای مختلفی روبرو شود.

بوتفلیقه از دوره اول ریاست‌جمهوری خود تاکنون تلاش کرده است که ساختار سازمان اطلاعات را از نو طراحی کند و آژانس امنیت ملی را به جای آن تاسیس کند، اما این طرح وی با مقاومت شدید دستگاه امنیتی و فرماندهان نظامی روبرو شد.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
روش تحقیق در مدیریت - رویکرد پیمایشی- اطلاعات - جریان اطلاعات در سازمان ها -