رایزنی برای استفاده از هواپیمای پیشرفته امداد و نجات کشور همسایه


رییس سازمان مدیریت بحران کشور از رایزنی با جمهوری آذربایجان برای استفاده از سیستم هواپیمایی پیشرفته نجات و اطفای حریق این کشور در ایران خبر داد.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوادث خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به سفر چندی پیش خود برای شرکت در مانور امداد و نجات کشور آذربایجان اشاره کرد و گفت: به نیابت از وزیر کشور و به دعوت وزیر شرایط اضطراری آذربایجان به این کشور سفر کرده و در افتتاحیه مانور شرکت کردم.

وی ادامه داد: در آنجا امکانات و تجهیزات امداد و نجات کشور آذربایجان به نمایش گذاشته شد و می‌توان گفت که این کشور در این حوزه از امکانات خوبی برخوردار است و تجهیزات و تشکیلات آن شبیه به کشور روسیه است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در این مانور از هواپیمایی پیشرفته نیز استفاده شد که امکان فرود روی آب دریا و اقیانوس را داشته و پس از آن می‌تواند اقدام به آبگیری کرده و اطفای حریق‌های گسترده بویژه حریق جنگل‌ها موثر باشد.

وی ادامه داد: همچنین این هواپیما می‌تواند ماموریت‌های مربوط به امداد و نجات در دریا را نیز انجام دهد.

نجار با بیان اینکه مشابه این هواپیما تنها در دو سه کشور جهان است، گفت: با رایزنی‌هایی که انجام دادیم بنا شد از این هواپیما در حوادثی مانند آتش سوزی جنگل‌ها در کشورمان نیز استفاده شود که در این خصوص رایزنی‌ها انجام و تفاهم نامه‌ای نیز امضا شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه آیا امکان خرید چنین هواپیمایی در کشور ما وجود دارد یا خیر نیز اظهار کرد: از این هواپیما تنها چند دستگاه در دو سه کشور جهان وجود دارد و قیمت آن بسیار بالاست. ضمن اینکه ارزیابی‌های ما نیز نشان می‌دهد استفاده از این هواپیما به این شکل صرفه بیشتری به لحاظ اقتصادی دارد. از سوی دیگر حوزه‌ آبی مشترک میان ایران و جمهوری اذربایجان این روند را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دومین دوره مسابقات امداد و نجات ترابری زمینی کشور