سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



نبود عزم ملی برای مالیات بر سیگار/تایید مخدر در توتون‌های قلیان


سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن ابراز نارضایتی از نبود عزمی ملی در بحث مالیات بر سیگار اظهار کرد: سود این قضیه اجازه نمی‌دهد که جلوی مرگ و میر مردم گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در حاشیه همایش تغذیه سالم که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، در خصوص مالیات سیگار گفت: عزم قوی در کشور برای حل این مسئله وجود ندارد. با اینکه اعلام شده 60 تا 63 میلیون نخ سیگار به طور سالانه در کشور مصرف می‌شود و هر یک میلیون نخ نیز باعث بروز یک مرگ می‌شود، اما عده‌ای به خاطر منافع اقتصادی خود مثل تجار، دلالان، قاچاقچیان حاضر به رفع این مسئله نیستند. 30 درصد مصرف سیگار کشور از طریق قاچاق است و بخشی از آن هم تولید داخل است.

وی افزود: سیگار باعث مرگ زودرس، سرطان، اعتیاد و افزایش آسیب‌های اجتماعی است. تنها وارد کنندگان،‌ دلالان و تولید کنندگان از آن سود می‌برند و نمی‌گذارند که تعرفه آن اصلاح شود.

سیاری با بیان اینکه اگر قیمت سیگار به میزان خرده‌فروشی آن افزایش یابد، مصرف آن به مراتب کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر سن مصرف سیگار کاهش پیدا کرده، اما نرخ آن افزایش یافته است. بالاترین حاشیه سود در کشور به دخانیات تعلق دارد. وزارت بهداشت ثابت کرده است که به قلیان‌ها، مواد روان گردان و مخدر افزوده می‌شود. گزارش افزوده شدن این مواد به قلیان‌ها توسط اورژانس‌ها و همچنین بررسی مشترک ما با قوه قضاییه صحت آن را تایید کرده است.

سیاری تاکید کرد: سود این قضیه اجازه نمی‌دهد که جلوی مرگ و میر مردم گرفته شود. ما هر زمان که این مسئله را مطرح کرده‌ایم عده‌ای گفتند که میزان قاچاق افزایش پیدا می‌کند. باید بررسی شود که چگونه ممکن است هزار تریلی قاچاق سیگار در کشور تردد می‌کنند. قاچاق به صنعت،‌ تولید و اشتغال آسیب می‌رساند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر برای سیگار مالیات تعیین می‌شد در طی یک سال 2000 میلیارد تومان و در طی پنج سال 11 هزار میلیارد تومان می‌شد از مالیات آن گرفت، افزود: در کشور ما در گذشته طی اقدامی سرانه 45 هزار تومان را به همه مردم تخصیص داده‌اند که کار غلطی بود و کشور را آسیب پذیر کرد. تخصیص یارانه به لبنیات یا سایر مواد غذایی نیاز به منابع مالی دارد. ما باید اول سراغ گروه‌های آسیب پذیر و بعد تولید و اشتغال برویم. حل تصمیمات غلط گذشته عزم ملی می‌خواهد.

وی تاکید کرد:‌ نمایندگان مجلس و دولت تصمیم بگیرند این کار غلط را تکرار نکنند. می‌شود یارانه‌ای که به افراد غیر نیازمند تعلق می‌گیرد را به سایر حوزه‌ها اختصاص داد.


ویدیو مرتبط :
مضرات مرگبار قلیان(هر وعده قلیان،معادل100تا200نخ سیگار)