نقش موثر"دوره‌های کاربینی" در تربیت مهارتی دانشجویان


سرپرست مرکز علمی‌ کاربردی جهاددانشگاهی زنجان گفت: برگزاری دوره‌های کاربینی در مراکز علمی‌ کاربردی در تربیت و تقویت مهارت دانشجویان جهت ورود به بازار کار نقش بسزایی داشته است.

شاهین غدیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان،با بیان این مطلب عنوان کرد: دوره‌های کاربینی جزو یکی از سرفصل‌های دروس دانشجویان شده و این دوره‌ها از مهرماه سال 1391 به‌طور رسمی وارد سرفصل‌های دانشگاه علمی‌کاربردی استان زنجان شده است و برای تمامی دروس این دوره‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجویان در این دوره‌ها یک محیط واقعی از کار را همراه با توضیحات جامع توسط اساتید دانشگاه و همین‌طور توضیحاتی که افراد شاغل در آن سازمان در‌خصوص جایگاه کاری خود می‌دهند، خواهند دید و با مشاغل مربوط با رشته تحصیلی‌شان آشنا خواهند شد.

غدیری افزود: از جمله محیط‌های کاری که دانشجویان محیط کاری از نزدیک می‌بینند، دانشجویان رشته حقوق در دادگاه‌ها و شورای حل‌اختلاف در انجام کارهای ثبتی، دانشجویان رشته‌هایی مثل روابط‌عمومی و کسب و کار با محیط‌های فرهنگی، مسائل اجتماعی، نحوه برخورد با افراد و ...، دانشجویان رشته کامپیوتر تعاملاتی با حوزه‌های مستقر در حوزه پارک علم و فناوری و مرکز رشد و شرکت‌های به‌نام کامپیوتری آشنا خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از بازید از محیط کاری دانشجویان مهارت‌های گزارش‌نویسی، چارچوب‌های اصلی در تهیه گزارش، مراحل گزارش‌نویسی، شیوه تهیه و تدوین گزارش درس کاربینی را می‌آموزند و در گزارش خود ارزیابی و پیشنهادات را از محیط کاری قید می‌کنند.

غدیری تصریح کرد: شناخت کامل مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی و شایستگی‌های مورد نظر برای احراز شغل‌های مورد نظر یکی از ملزوماتی است که قبل از کاربینی می‌تواند دید جامعی به فرد برای مشاهده محیط واقعی کار ارائه بدهد.

وی در خصوص مهارت‌های مورد نیاز دوره‌های کاربینی در محیط واقعی کار، اظهار کرد: مهارت‌های ارتباطی از اولین و مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به محیط کار، مهارت برقراری ارتباط با صاحبان کار، مدیرن کارگاه و مسئولانی است که پیرامون مباحث موردنظر کاربینی، اطلاعات لازم را ارائه می‌کنند، از آن‌جایی‌که انسان‌ها 70 درصد زمان بیداری خود را صرف ارتباط می‌کنند، نیاز به این مهارت در بین افراد و خصوصا دانشجویان بیشتر احساس می‌شود. همچنین مهارت چگونگی برقراری ارتباط، مهارت‌های دیدن اثربخش و مشاهده علمی، مشاهده علمی، مهارت‌های درست گوش دادن، درست پرسیدن و غیره از دیگر مهارت‌هایی است که دانشجویان در این دوره‌ها می‌آموزند.

سرپرست مرکز علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی استان زنجان، با اشاره به ضرورت کاربینی و اهداف برگزاری دوره‌های کاربینی، یادآوری کرد: از اهداف اصلی برای برگزاری دوره‌های کاربینی می‌توان آشنایی با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی، ارتقای انگیزه دانشجو برای فعالیت و تحول‌آفرینی، آشنایی با شایستگی‌های موردنیاز برای احراز شغل موردنظر و ... را اشاره کرد. همچنین از ضرورت‌های کاربینی می‌توان به درک محیط شغلی و برقراری ارتباط با محیط و افرادی که در آن محیط کار می‌کنند، می‌توان اشاره کرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟