آئین‌های نوروزی اقوام آریایی در مستند «نوروز تاجیکان»


آئین‌های نوروزی اقوام آریایی در مستند «نوروز تاجیکان»مهر/ «نوروز تاجیکان» ساخته مهدی بمانی که برای اولین بار از تلویزیون پخش می شود، به بازگویی بخشی کوچک از برگزاری آیین های نوروزی در کشور فارسی زبان تاجیکستان می پردازد.
فیلم مستند «نوروز تاجیکان» به کارگردانی مهدی بمانی با هدف معرفی بخشی از آیین های نوروزی کشور تاجیکستان برای اولین بار از شبکه مستند سیما پخش می شود.
مهدی بمانی کارگردان مستند «نوروز تاجیکان» درباره ویژگی های این مستند توضیح داد: تاجیکستان کشوری فارسی زبان در آسیای میانه است که علی رغم دشواری های بسیار در طول تاریخ و خصوصا دوران خفقان شوروی به حفظ آیین ها و ارزش های بومی و منطقه ای اقوام آریایی دست زده و به صورت معجزه آسایی آن ها را در طول قرن های متمادی زنده نگاه داشته است.
وی افزود: نوروز یکی از این آیین هاست که خصوصا بعد از فروپاشی شوروی به طرز با شکوهی توسط دولت و مردم تاجیک هر ساله برگزار می شود و «نوروز تاجیکان» به بازگویی بخشی کوچک از برگزاری آیین های نوروزی در کشور فارسی زبان تاجیکستان می پردازد.
مرسوم بودن چیدن سفره هفت سین و هفت شین در تاجیکستان
بمانی تأکید کرد: شاید بتوان به جرات گفت که بزرگترین جشنهای نوروز در تاجیکستان برگزار می شود و مردم نیز به خوبی از این جشن ها استقبال می کنند. البته برخی از سنت ها مثل چیدن سفره هفت سین و هفت شین در تاجیکستان همچون ایران مرسوم است.
وی ادامه داد: در برخی نقاط تاجیکستان مراسم و سنت هایی است که ویژه نوروز هستند و در این مستند سعی می شود گوشه ای از این سنت ها به تصویر کشیده شود.
کارگردان مستندهای «حضرت امیرجان» و «ماریا» تصریح کرد: هدف اصلی «نوروز تاجیکان» نشان دادن گستره نوروز تا دوردست ترین نقاط تاریخ و تمدن ایرانی است. ما در این مستند راوی نداریم و بیشتر سعی شده تصاویر گویای رسم و آیین نوروز باشد.
بمانی یادآور شد: هر آنچه مخاطبان در این فیلم می بینند، همان است که در نواحی مختلف تاجیکستان به عنوان آیین نوروزی برگزار می شود. البته ما برای این کار حدود ۲۰ روز به ناحیه کوهستانی بدخشان سفر کردیم که آیین ها بکرتر هستند. چند روزی نیز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و شهرهای اطراف جشن های مردمی را ثبت کردیم.
عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: مهدی بمانی، تحقیق: مهری گرمسیر، آهنگساز: اقبال ذوق بیک، تدوین: مهدی بمانی، مونا بمانی، مدیر فیلمبرداری: مهدی بمانی، عکس: پروین سعادتی، صدابردار: تاج الدین گداممدوف، صدا گذاری و میکس: اناستازیا پان کراتووا، دستیاران: آزاد ملک، تاج الدین گداممدوف، حمل و نقل: خوشبخت خلیل اوف، مدیر تولید: پروین سعادتی، تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
مهدی بمانی نایینی متولد ۱۳۴۷ مشهد، از نیمه های دهه ۸۰ با گرایش به سمت مستند سازی و حضور در کشور تاجیکستان به ثبت آثاری در حوزه میراث مشترک دست زده که حاصل تلاش ۱۲ ساله او ساخت ۳۷ فیلم مستند در حوزه آسیای میانه به عنوان تهیه کننده و کارگردان بوده است.
«نوروز تاجیکان» ساعت ۲۱ روز ۲۸ اسفند به مدت ۳۰ دقیقه برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
آشنایی ساده با اقوام آریایی و غیر آریایی در ایران