علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تعیین نرخ جدید سود بانکی در شورای پول و اعتبار


به گزارش خبرنگار مهر، علی طیب نیا در حاشیه جلسه امشب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص تصمیم اخیر شورای هماهنگی بانکها و کانون بانکهای خصوصی برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی گفت: نرخ سود حتما باید کاهش پیدا کند اما اینکه به چه نرخی برسد باید در شورای پول و اعتبار مورد بررسی و تصمیم گیری واقع شود.

طیب نیا در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر افزود: نرخ سود هم اکنون نیز کاهش یافته و در بازار بین بانکی از ۲۹.۵ درصد به کمتر از ۱۹ درصد رسیده است، ضمن اینکه در بازار سرمایه نیز نرخ اوراق بین ۱۹ تا ۲۱ درصد متغیر است.

وی تصریح کرد: با تداوم کاهش نرخ تورم در آینده نزدیک نرخ سود به صورت مستمر کاهش می یابد نه اینکه یک بار کاهش این نرخ را شاهد باشیم.

به گزارش مهر، در جلسه اخیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌ها و موسسات خصوصی ایران که شنبه هفته جاری در یکی از بانک‌های خصوصی برگزار شد، توافق شد حداقل و حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش یابد.

برهمین اساس، مقرر شد از ابتدای اسفندماه حداقل نرخ سود سپرده‌‌های بانکی (روزشمار) به کمتر از ۱۰ درصد و حداکثر نرخ سود (سالانه) به کمتر از ۱۸ درصد کاهش یابد. در حال حاضر حداقل نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۰ درصد و حداکثر ۲۰ درصد است. قرار است این توافق بانک‌ها پس از هماهنگی و تایید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اجرایی شود.

در همین حال، کوروش پرویزیان رئیس کانون عالی بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری با تائید این خبر، می‌گوید: در این جلسه مدیران بانکی به اتفاق بر اجرای بخشنامه‌ها و مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در باره تبیین و اعلام نرخ سود علی الحساب پرداختی در سال‌های جدید تاکید کردند.

به گفته وی، پیشنهاد به شورای پول و اعتبار، کاهش نرخ سود سپرده از ابتدای اسفندماه امسال است اما پیش بینی می‌کنم تا روند لازم طی شود، عملا نرخ‌ها از سال آینده کاهش پیدا کند.

البته عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی هم در این باره گفت: بانک‌ها قول داده‌اند از اول اسفندماه امسال این توافق را اجرایی کنند، ضمن اینکه این موضوع را به اطلاع بانک مرکزی رسانده‌ایم.

در این میان، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در روزهای اخیر با بیان اینکه گزارش کارشناسی در زمینه کاهش نرخ سود بانکی در جلسات آتی شورای پول و اعتبار ارائه می‌شود، گفته است: دیر یا زود از سوی بانک‌ها یک اقدام اصلاحی در زمینه کاهش نرخ سود سپرده‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی در روز شنبه ۲۴ بهمن ۹۴ مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی اظهارداشته است: با توجه به کاهش موفقیت‌آمیز نرخ تورم در دو سال و نیم اکنون زمان آن رسیده است که نرخ سود بانکی یعنی نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات روند متناسبی را به خود بگیرد.


ویدیو مرتبط :
شورای پول و اعتبار درباره کاهش نرخ سود سپرده های بانکی