فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حماسه اربعین هیچ شباهتی با مولفه‌های دنیای مادی ندارد


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری همایش ملی اربعین، ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی کنگره عظیم اربعین حسینی با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و مسعود معینی دبیر علمی این همایش برگزار شد.

مومنی شریف گفت: کم کم به ایام اربعین نزدیک می‌شویم. دنیا خودش را برای دیدن بزرگترین رویداد و همایش انسانی آماده می‌کند. از قدیم برای بزرگداشت اربعین تاکیده شده و در سیره علمای ربانی پیاده روی به کربلا جایگاه ویژه‌ای داشته است.

وی افزود: اتفاقاتی که در 12سال اخیر و پس از سقوط صدام رخ داده، نوظهور و بی‌نظیر است. در سال‌های اول تصور می‌شد که این حرکت بخاطر ممانعت‌ها و محدودیت‌های انجام مناسک مذهبی در زمان صدام بوده و بخاطر غلبه احساسات مردم صورت می‌گیرد اما دیده‌ایم که هر سال بر عظمت و شکوه آن افزوده شده است.

رئیس حوزه هنری تاکید کرد: امروز مخاطبان حماسه عظیم اربعین از مرزهای عراق گذشته و طبق گفته مسئولان عراقی، درسال گذشته مردمِ 40کشور دنیا در این اجتماع عظیم حضور داشته‌اند.

مومنی شریف گفت: کسی که برای اولین بار حماسه اربعین را می‌بیند دچار بهت و شگفتی می‌شود و خود را در فضایی می‌بیند که هیچ شباهتی به دنیای مادی و مولفه‌های آن ندارد. این نمایانگر جامعه آرمانی شیعه است که مبتنی بر ارزش‌های عقلانی و معنویت است.

وی افزود: اجتماع اربعین زمینه ساز وحدت امت اسلامی با محوریت ارزش‌های قیام حسینی است. حماسه اربعین دلالت بر ناتوانی نظریه‌های روشنفکران غربی درباره پایان تاریخ دارد و عظمت تمدن نوین اسلامی را نشان می‌دهد.

رئیس حوزه هنری با اشاره به برپایی همایش ملی اربعین تاکید کرد: لازم بود متفکران ما نگاه ویژه‌ای به حماسه اربعین داشته باشند. در سال‌های ابتداییِ این جریان، رسانه‌های غربی تلاش کردند تا این حماسه دیده نشود اما امروز بواسطه عظمت و شکوه آن دیگر نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

در ادامه این نشست، مسعود معینی دبیر علمی همایش سخنرانی کرد. معینی گفت: انجام مناسک دینی جمعی در جهانی که به سمت فردیت می‌رود از ظرفیت‌های بی‌نظیر اسلام در تربیت فردی و اجتماعی است. در ادیان دیگر یا چنین ظرفیتی وجود ندارد و یا سالهاست که خاک خورده است.

وی افزود: داده‌های رفتاری مناسک مذهبی، ابعاد زندگی اجتماعی انسان را تشکیل می‌دهد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در همایش ملی اربعین به واکاوی مناسک دینی با مطالعه موردی اربعین بپردازیم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دوری از دنیای مادی