سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حضور مقامات کردی و عربی در همایش «سلیمانیه»


به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، امروز در «سلیمانیه» واقع در منطقه کردستان عراق، یک همایش با حضور مقامات عربی و کردی و «برت مک گورک» معاون فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به منظور بررسی تحولات اخیر در عراق در سالروز بمباران شیمیایی حلبچه برگزار شد.

در 25 اسفند 1366 حلبچه توسط حکومت بعث عراق صورت گرفت. این بمباران بخشی از عملیات گسترده‌ای به‌نام عملیات انفال بود که بر ضد ساکنان مناطق کردنشین عراق انجام گرفت.

این حمله نزدیک به 3200 تا 5000 نفر را کشت و نزدیک به 7 هزار تا 10 هزار نفر را زخمی کرد که اکثراً از غیرنظامیان بودند؛ صدها تن دیگر بر اثر عواقب، بیماری‌ها و نقص جسم در هنگام تولد در سال‌ها پس از حمله کشته شدند. حادثه‌ای که به صورت رسمی به عنوان نسل‌کشی مردم کرد عراق شناخته شد و هنوز به عنوان بزرگترین حملهٔ شیمیایی مستقیم به یک منطقهٔ شهرنشین در تاریخ باقی‌مانده‌است.

برهم صالح: اجازه نمی‌دهیم حلبچه بار دیگر تکرار شود

«برهم صالح» از رهبران کرد در این نشست گفت: ما از نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق و بسیج مردمی و ائتلاف بین‌المللی که در نبرد با داعش مشارکت دارند، قدردانی می‌کنیم.

وی سپس به جنایت شیمیایی صدام در «حلبچه» اشاره کرد و گفت: در چنین روزهایی حلبچه بمباران شیمیایی شد و ما نمی‌توانیم این مسئله را فراموش کنیم و اجازه نخواهیم داد که چنین جنایتی بار دیگر تکرار شود.

صالح افزود: منطقه کردستان و بغداد با بحران عمیقی مواجهند و هیچ راهکاری جز هماهنگی و همکاری وجود ندارد.

فالح فیاض: نیروهای ترکیه باید از عراق عقب‌نشینی کنند

«فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق از ارتش ترکیه خواست که از پایگاه نظامی «بعشیقة» در نزدیکی موصل، خارج شوند و خاک عراق را ترک کنند.

نیچروان بارزانی: آماده امضای سند توافق جدید با بغدادیم

«نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان نیز اظهار داشت: ما امروز در سالروز مصیبت بزرگی که ملت ما هنوز ا‌ز آن در رنج است، یعنی بمباران شیمیایی حلبچه، گرد هم آمده‌ایم. ملت کردستان منتظر بود که از کشورهای جهان حمایت دریافت کند.

وی افزود: ما باید مشکلات داخلی خود را با گفت‌وگو و توافق هرچه سریعتر حل و فصل کنیم. مهم این است که ما توافق کنیم و بر داعش و تروریسم، پیروز شویم. هنوز مقابل ما دورهی طولانی از جنگ و درگیری قرار دارد.

بارزانی درباره اختلافات داخلی در احزاب منطقه کردستان عراق گفت: «مسعود بارزانی» رئیس این منطقه تمامی اقدامات قانونی برای انتخاب رئیس جدید منطقه را اتخاذ کرده است.ما پیشنهادی برای اصلاحاتی در نهادهای ریاست منطقه کردستان ارائه کردیم تا وحدت سیاسی ما حفظ شود.

وی سپس به اختلافات میان بغداد و اربیل اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر ما تمایل داریم که با بغداد نیز بر سر مسائل مورد اختلاف به توافق برسیم. دولت منطقه کردستان تلاش زیادی در این روند انجام داده و دیدارهای متعددی در بغداد انجام داده است.اما دولت عراق همچنان در تعهداتش در قبال منطقه کردستان اهمال می‌کند. به همین دلیل طرف‌های کرد و ملت کردستان از دولت عراق قطع امید کردند. با همه اینها ما آماده‌ایم تا برای اداره دولت و ازسرگیری روابط با بغداد، توافقنامه جدیدی امضا کنیم.

نخست‌وزیر منطقه کردستان در ادامه به پیروزی‌های نیروهای پیشمرگه اشاره کرد و گفت: ما توانستیم 2 هزار و 426 نفر از برادران، خواهران و فرزندانمان را آزاد کنیم. نیروهای پیشمرگه در طول نبرد با داعش از هرگونه اختلافات و منازعات سیاسی دور ماندند. این نیروها تنها نیروهایی هستند که توانسته‌اند، اعتماد تمامی ملتهای منطقه را جلب کنند.

بارزانی افزود: هرگونه اقدام برای ترسیم نقشه برای منطقه بدون مشارکت ملت کُرد، منتهی به شکست است. منطقه کردستان، رکن مهمی برای برقرای ثبات د‌ر منطقه به شمار می‌رود.

در حال تکمیل...

 


ویدیو مرتبط :
هلبست کردی بچه های سلیمانیه