طبقه‌بندی جمعیت زیرخط فقر در لایه مساعدتی نظام چندلایه تامین‌اجتماعی


مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جزئیاتی از نظام چندلایه تامین اجتماعی که به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های رفاهی دولت در برنامه ششم توسعه دنبال می‌شود اظهار کرد: جمعیت زیرخط فقر که در معرض مخاطره هستند در لایه مساعدت نظام چندلایه قرار می‌گیرند.

اسماعیل گرجی پور در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مهمترین برنامه رفاهی برنامه ششم توسعه گفت: در بندهای 40، 41 و 42 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر رویکرد نظام جامع و چندلایه تامین اجتماعی تاکید شده است.

وی افزود: همچنین این طرح مبتنی بر ماده‌های 42 و 27 قانون برنامه پنجم توسعه است که سه لایه مساعدت اجتماعی، بیمه‌های درمانی و بیمه‌های مکمل را پیشنهاد داده است.

همسویی صندوق‌های بیمه در نظام چندلایه تامین اجتماعی

گرجی‌پور با بیان اینکه در همین راستا استقرار نظام چندلایه تامین اجتماعی را در برنامه ششم توسعه دنبال می‌کنیم گفت: ساماندهی، یکپارچگی و همسویی صندوق‌های بیمه و نظام رفاه را نیز در همین نظام چندلایه می‌توان مشاهده کرد. اصلاح فرآیندها و ساختارها و ارتباط عمودی و افقی سیستم‌ها در این نظام تعریف می‌شود و هرلایه پازل‌های مختلفی دارد که ارتباط قطعات پازل‌ها و سطوح در لایه‌های مختلف این نظام معنا می‌یابد و همه چیز در این چارچوب به صورت عملیاتی تعریف می‌شود.

لزوم تزریق منابع عمومی به لایه‌های پایین‌تر

مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از جمله اهداف نظام چندلایه آن است که منابع عمومی بیشتر به لایه‌های پایین تزریق شود اظهار کرد: برای حل این موضوع تعاملات با سازمان مدیریت هم شکل گرفته است.

ارسال "نحوه ارائه خدمات لایه مساعدتی" به هیئت دولت

گرجی پور از تصویب "نحوه ارائه خدمات لایه مساعدتی" در کمیسیون‌های فرعی دولت و ارسال آن به هیئت دولت در ماه گذشته خبر داد و گفت: برای نخستین بار حداقل استانداردها با مدنظر قرار دادن ظرفیت اقتصادی کشور لحاظ شده است. این طرح دارای لایه‌های مختلف حمایتی و توانبخشی است که اقشارمختلف جامعه در این گروه‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

پوشش بیمه‌ای افراد در لایه مساعدت به کدام بیمه‌گر سپرده می‌شود؟

وی در پاسخ به اینکه پوشش بیمه‌ای افراد جامعه در لایه مساعدت نظام چندلایه به کدام بیمه‌گر سپرده می‌شود؟ عنوان کرد: بحث لایه مساعدت فقط "بیمه" نیست. دو راهبرد اصلی مشارکتی و راهبرد مساعدتی یا غیرمشارکتی در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی وجود دارد.

مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: راهبرد مشارکتی همان پوشش بیمه‌ای است که در لایه‌های بالاتر نظام چندلایه دنبال می‌شود و راهبرد غیرمشارکتی همین لایه مساعدتی است.

طبقه‌بندی جمعیت زیرخط فقر در لایه مساعدت

گرجی پور با اشاره به ضرورت مدیریت مخاطرات تاکید و اظهار کرد: موضوع مدیریت مخاطرات در لایه مساعدت مورد تاکید است. متاسفانه جمعیت فقیر در مخاطره است، نیاز معیشتی دارد، شغل ندارد و سلامتش در خطر است و اصطلاح هزینه های کمرشکن برایش مفهومی ندارد چرا که کمرش زیربار مشکلات شکسته است و نمی‌تواند برای امور ضروری چون درمان هزینه کند. این گروه جمعیتی زیر خط فقر قرار دارد و نیازمند حمایت مستقیم دولت است.

وی افزود: در لایه مساعدتی دو سطح معین شده است. در سطح اول اشخاصی قرار دارند که مادام العمر باید حمایت شوند. فرد سالمند یا معلول ذهنی، حرکتی و جسمی از این جمله‌اند. در سطح دوم اشخاصی قرار دارند که می توانند با دریافت آموزش‌ و تزریق منابع وارد چرخه توانمندسازی شده و با راه انداختن یک کار به خودکفایی برسند. این گروه به تدریج با کسب درآمد می توانند وارد راهبرد مشارکتی شده و حق بیمه بپردازند. به طورکلی افراد بیمه می شوند تا ریسک‌های آینده زندگی را با مشارکت خودشان پوشش دهند.

70 درصد مددجویان نهادهای حمایتی وارد چرخه توانمندسازی می‌شوند

به گفته مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال حاضر حدود 70 درصد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در چرخه‌های حمایت و توانمندسازی قرار دارند.

گرجی پور با بیان اینکه در آیین نامه نظام چندلایه تامین اجتماعی به پرسش‌هایی از قبیل "جمعیت هدف لایه‌های مختلف چه کسانی هستند؟"، "بازه زمانی ارائه خدمات چقدر است؟" " چه مزایایی به افراد تعلق می‌گیرد؟" به طور کامل پاسخ داده شده است عنوان کرد: منابع موردنیاز و استانداردهای مدنظر نیز میان نهادها و دستگاه‌های حمایتی به بحث گذاشته شده و مورد موافقت قرار گرفته است.

با مشکل جزیره‌ای عمل کردن نهادهای حمایتی مواجهیم

وی افزود: به طور کلی مسئولیت سیاست‌گذاری و اجرای این طرح در دولت، وزارت رفاه و نهادهای حمایتی عمده مانند بهزیستی و کمیته امداد هستند. البته در لایه مساعدت سایر خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز فعال هستند. متاسفانه یکی از مشکلاتی که داریم جزیره‌ای عمل کردن همین نهادهاست که باید تمرکز بیشتری پیدا کرده و لازم است متولی سیاستگذاری به رفع همپوشانی‌ها کمک کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
لوله پنج لایه - فروشگاه کالا تامین