علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



روستای سهیلی قشم میزبان هفته جهانی تالاب


سیدمحمد هاشم داخته پنج شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هدف از برگزاری این کارگاه نهادینه کردن نقش تالاب ها در معیشت پایدار جامعه محلی، آموزش کودکان به عنوان حافظان تالاب ها، مشارکت همگانی در بهره برداری و حفاظت از تالاب ها، شناساندن اهمیت تالاب در گردشگری، ریشه یابی آسیب ها و تهدیدهای تالاب ها در معیشت پایدار است.
وی اضافه کرد: در این چارچوب روز گذشته نشست هم اندیشی با قایق رانان اسکله ها جهت ریشه یابی آسیب ها و تهدیدهای تالاب در معیشت پایدار و امروز برنامه قایق رانی «کایاک پارویی» در مسیر جنگل حرا (اسکله های گورزین، سهیلی و طبل) توسط دو تن از قایق رانان و طبیعت دوستان برگزار شد.
داخته ادامه داد: فردا نیز 10 تن از دوچرخه سواران و فعالان محیط زیست، مسیر تالاب پرندگان دو کوهک (اثر طبیعی ملی) شرق جنگل حرا تا اسکله گورزین را رکاب می زنند.
مدیر اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآوری کرد: این دوچرخه سواران و قایق رانان طبیعت دوست، سفیران «اتحاد و مشارکت جوامع محلی بهره بردار از جنگل حرا» هستند.
داخته با تاکید بر شعار جهانی «تالاب برای آینده ما، معیشت پایدار»، اظهار کرد: عصر فردا(جمعه) نیز برنامه اختتامیه هفته جهانی تالاب به صورت جشن مردمی در اسکله سهیلی جزیره قشم برگزار می شود.
وی ادامه داد: این جشن شامل بخش های مختلفی همچون کارگاه های آموزشی کودکان، موسیقی، مسابقه، سخنرانی، تقدیر از فعالان این عرصه است.
داخته یادآوری کرد: برنامه های هفته جهانی تالاب در جزیره قشم با حمایت اداره کل تشریفات و امور نمایشگاه های سازمان منطقه آزاد، مدیریت ژئو پارک قشم، مدیریت پشتیبانی و همکاری موسسات فعال در حوزه محیط زیست همچون «سبز کاناز»، «گروه مرجان سبز» و مشارکت و همکاری جامعه محلی روستاهای «سهیلی»، «طبل»، «گورزین» و «هفت رنگو» در حال اجراست.
گفتنی است ذخیره گاه زیست کره حرا (خور خوران) در هرمزگان یکی از 24 تالاب بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است.
کنوانسیون رامسر از قدیمی ترین معاهده های بین المللی است که با تاکید بر حفاظت از محیط زیست در سال 1975 با امضا 18 کشور از سراسر جهان جنبه قانونی پیدا کرد و هر ساله روز 13 بهمن مصادف با دو فوریه، این روز جهانی گرامی داشته می شود.
هم اینک دو هزار و 186 تالاب در کشورهای مختلف به وسعت 200 میلیون هکتار تحت پوشش کنوانسیون رامسر است که منطقه حفاظت شده حرا در جزیره قشم تحت عنوان تالاب «خور خوران» ثبت جهانی است.
جزیره قشم با حدود 117 هزار نفر جمعیت و یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، شامل 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر در جنوب کشور و در میان آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.
2090/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پرندگان در حرای سهیلی جزیره قشم