سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آرمان نوشت: فرار به جلوی مهرداد!


آرمان نوشت: فرار به جلوی مهرداد! آرمان/ متن پیش رو در آرمان متتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

مجلس نهم که در طول عمر خود دو دولت با دو دیدگاه و از دو اردوگاه مختلف را تجربه کرده است از حیث جهت‌گیری‌های سیاسی فرصت خوبی برای بررسی به ناظران می‌دهد. این موقعیت به ویژه درباره گروهی از نمایندگان این مجلس شرایط بسیار روشن‌تر و واضحی دارد. طیف نزدیک به برخی جریانات سیاسی خاص که اصطلاحا به دلواپسان مشهورند. دلواپسان امروز اما بیش از نیمی از عمر مجلس را به هیچ‌وجه درگیرو‌دار دلواپسی نبوده و اتفاقا کاملا خونسرد و آسوده بودند. اما ناگهان پس از انتخابات سال92 و نزدیک شدن مذاکرات هسته‌ای به حصول نتیجه، احساس دلواپسی کرده و این دلواپسی آنها از توافق هسته‌ای تا خرید هواپیما توسط دولت ادامه داشته و در واقع به همه‌چیز تسری یافت. دلواپسانی که وقتی مساله ریز گرد‌ها سراسر کشور را فراگرفت و حتی تهران را نیز در محاصره قرار داد، زمانی که بنزین‌های تولید داخل جان شهروندان را به خطر انداخته بودند، زمانی که حمله به سفارت انگلستان بر مشکلات بین‌المللی ما افزود، زمانی که تورم به بالای 40درصد رسید، زمانی که بخش عظیمی از سرمایه‌های ملی در پروژه‌های کارشناسی نشده‌ای مانند مسکن مهر و غیره به هدر می‌رفت، زمانی که برداشت‌های غیرقانونی متعدد از صندوق توسعه ملی شکل می‌گرفت، زمانی که فساد‌های چند هزار میلیاردی انجام می‌گرفت، زمانی که به جای دارو و ملزومات موردنیاز مردم، اتومبیل‌های لوکس و میلیاردی وارد می‌شد و در کل زمانی که دولت یازدهم هنوز ساختمان پاستور را تحویل نگرفته بود هرگز احساس دلواپسی به دل راه ندادند و راحت و آسوده بر صندلی‌های سبز خود در مجلس تکیه زدند. مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس نهم و مدیر مسئول روزنامه وطن امروز یکی از این دلواپسان است. کسی که از منتقدین دولت یازدهم و مخالفان برجام بود اما در مقابل انبوه مشکلات دولت دهم علایم چندانی از دلواپسی از خود نشان نداد.

بذرپاش و تقلا برای بقا؟

بذرپاش اما در این ایام و با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم تمام تلاش خود را معطوف کرده تا با فرار به جلو بلکه بتواند از سویی رفتارهای متعدد خود در مجلس را که از نگاه مردم و ناظران پنهان نیز نبوده را توجیه کند و از سویی بتواند دست به تخطئه رقبا بزند. کلیدواژه اخیر بذرپاش در این ایام «وکیل‌الدوله بودن» است. وی که دائم در سخنان خود، کاندیدا‌های رقیب را به وکیل‌الدوله بودن و دولت را نیز به تلاش برای تشکیل مجلس وکیل‌الدوله‌ها متهم می‌کند، روز گذشته در سخنانی با بیان اینکه دولت به دنبال «مجلسی در اختیار» است، گفت: «به تعبیر عامیانه، دولت به دنبال مجلس وکیل‌الدوله است. لیستی که روزهای آتی منتشر خواهد شد نیز با کارکرد وکیل‌الدوله بودن بسته می‌شود؛ وکیل الدولگی برازنده یک مجلس آزاده نیست؛ ما نگرانیم وکیل‌الدوله‌ها به محض ورود به مجلس پولی کردن مدارس را برای خوش خدمتی به دولت تصویب کنند. نگرانیم در شرایط کنونی که مردم از رکورد و تورم رنج می‌برند با مصوبه وکیل‌الدوله‌ها یارانه‌ها مردم حذف شود تا دولت را به قول خودشان از مصیبت پرداخت یارانه نجات پیدا کند.» وی ادامه داد: «وکیل الدوله‌ها برای اینکه از اتهام وکیل‌الدولگی مبرا شوند به دیگران اتهام تندروی می‌زنند تا وکیل‌الدولگی آنها در اذهان کمتر آشکار شود.» اما بذرپاش در سخنان خود اشاره‌ای به چند نکته کلیدی نکرد. اول اینکه بر اساس چه مستنداتی و با چه مدارکی دولت را متهم به موارد فوق می‌نماید. دوم اینکه مشخص نیست بذرپاش با چه مدارک و شواهدی از دیکته نانوشته نمایندگان احتمالی مجلس غلط می‌گیرد. وی حتی اعلام می‌کند که نمایندگان غیر همسو با طیف خودش قرار است در مجلس آینده چه طرح‌هایی تصویب کنند و چه طرح‌هایی تصویب نکنند. نکته سوم این است که در کمال شگفتی بذرپاش مشکلات ناشی از بحث یارانه‌های نقدی را به گردن تصمیم‌های آینده‌ای که فکر می‌کند دولت خواهد گرفت می‌اندازد در حالی که به هر حال همگان آگاهند بحث یارانه‌ها در چه دولتی و با چه رویکردی آغاز شد و به این شکل پیش رفت. نکته آخر نیز این است که مشخص نیست حمله به دولت غیر همسو آن هم در مسائل ملی و کلانی مانند برجام که با منافع ملی گره خورده است تا چه اندازه می‌تواند برای نماینده‌ای که در زمان حضور دولت همسویش در راس قوه مجریه سکوت پیشه کرده بود نشانگر وکیل‌الدوله نبودن باشد. در حالی که بسیاری از نمایندگان اقلیت همسو با دولت در مجلس کنونی هرگاه احساس کرده‌اند نقدی بر برخی از ارکان دولت وارد است به راحتی نقد خود را با وجود همسویی با دولت تدبیر و امید بیان کرده‌اند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: آرمان


ویدیو مرتبط :
تشریفات مجالس عروسی آرمان - خدمات مجالس لوکس آرمان