سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شروط جدید «جبهه النصره» مانع آزادی اسرای لبنانی شد


به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، روند مبادله اسرای لبنانی با زندانیان گروه تروریستی «جبهه النصره» در ارتفاعات منطقه مرزی «عرسال» پس از چند ساعت کش و قوس، بالاخره با کارشکنی و شروط‌های غیر عملی افراد مسلح ناکام ماند.

به گزارش فارس، رسانه‌های لبنانی که ظهر دیروز (یکشنبه) از آغاز روند مبادله اسرای لبنانی با زندانیان گروه تروریستی «جبهه النصره» در ارتفاعات منطقه مرزی «عرسال» خبر داده و حتی برخی رسانه‌های تصویری از جمله تلویزیون «العربیه»، از آزادی 16 گروگان لبنانی و تحویل آنها به نیروهای امنیتی این کشور خبر داده بود، ساعات پایانی روز گذشته مجبور به مخابره خبری مبنی بر عدم اتمام این مبادله شدند.

روزنامه «الاخبار» در نسخه امروز در گزارشی شرط و شروط دقیقه 90 گروه تروریستی «جبهه النصره» را عامل اصلی عدم آزادی اسرای لبنانی خواند ولی تاکید کرد که روند مذاکره برای اتمام روند مبادله اسرای نیروهای امنیتی با زندانیان وابسته به افراد مسلح ادامه دارد و حتی سرلشکر «عباس ابراهیم» رئیس دستگاه امنیت عمومی لبنان نیز اعلام کرد که این تلاش‌ها ادامه دارند و روند مبادله هنوز شکست نخورده است.

بر اساس این گزارش، «مذاکرات با وجود کارشکنی‌های جبهه النصره از سر گرفته شد. سه خواسته جدید جبهه النصره، تلاش‌ها برای اتمام روند مبادله را ناکام گذاشته یا به تاخیر انداخت... اولین خواسته‌ جدید آنها درباره مکان تحویل کاروان مساعدات بود. در حالی که قرار بود که کاروان مساعدات (لبنان) در منطقه "وادی حمید" به النصره تحویل داده شود ولی شاخه سوری القاعده خواستار ادامه مسیر کامیون به سمت "وادی الخیل" شد. این امر با مخالفت طرف لبنانی روبرو شد.. و حرکت کاروان به خاطر مسائل امنیتی متوقف شد».

دومین خواسته جدید افراد مسلح، فیصله دادن پرونده شیخ «مصطفی الحجیری» مشهور به «ابو طاقیه» (از شیوخ سلفی نزدیک به جبهه النصره که توسط دستگاه قضایی لبنان به حبس ابد محکوم شده است) بود. گروه تروریستی النصره خواستار بستن پرونده الحجیری و پسرش «عباده» و اعطای ضمانت‌های لازم در خصوص امنیتش شد.

این گزارش حاکی است که سومین خواسته جدید جبهه النصره، اضافه کردن نام زندانیان جدید برای آزاد ساختن آنها از زندان «رومیه» بود که در بین آنها نام «سلیم صالح» فرمانده یمنی گروهک «فتح الاسلام» به چشم می‌خورد. افراد مسلح همچنین خواستار آزادی افرادی از زندان‌های سوریه و انتقال شماری از زخمیان خود از ارتفاعات عرسال به ترکیه از طریق فرودگاه بیروت شد.

روز گذشته بلافاصله پس از به تاخیر افتادن روند مبادله، برخی صفحات نزدیک به جبهه النصره حزب الله را عامل شکست مذاکرات خوانده و مدعی شدند که حزب الله خواستار آزادی سه تن از اسرایش از چنگ «جیش الفتح» در حلب شد. این شایعه توسط منابع امنیتی رسمی لبنان قاطعانه تکذیب شد. (توضیح فارس: شبکه العربیه یکی از اولین رسانه‌هایی بود که چنین شایعه‌ای را مطرح به آن دامن زد).

از طرفی سرلشکر «عباس ابراهیم» رئیس دستگاه امنیت عمومی لبنان در گفت‌وگو با روزنامه ‌«الجمهوریة» با بیان اینکه در بسیاری از موارد در قبال خواسته‌های جدید جبهه النصره نرمش به خرج دادیم تا اینکه خواسته‌های طرف مقابل به مرحله‌ غیر قابل قبول رسیدند، تاکید کرد: گروگان‌ گیرها در دقیقه 90 خواسته‌های غیر قابل اجرا داشتند ولی با این وجود، تلاش برای آزادی فرزندان وطنمان را ادامه خواهم داد.

دستگاه امنیت عمومی لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: هر آنچه از صبح (دیروز) در رسانه‌ها درباره روند مذاکره در پرونده نظامیان ربوده شده منتشر شده است، نادرست بوده و کاملا با حقیقت امور در تضاد است.

از طرفی دیگر روزنامه «السفیر» در خبری اعلام کرد که «تمام سلام» نخست وزیر لبنان سفر رسمی‌اش به پاریس به منظور شرکت در اجلاس «آب و هوا» را به خاطر پیگیری پرونده مبادله اسرای لبنانی لغو کرد و چنین امری نشان می‌دهد که مذاکره برای اتمام این پرونده همچنان در جریان است.

انتهای پیام/

http://fna.ir/TH6XOV


ویدیو مرتبط :
شکنجه اسرای جبهه النصره توسط گروه داعش