سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تلف شدن سه هزار راس دام بر اثر تب برفكی در دزفول


عبدالحسین پورركنی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 2 هزار و 731 راس دام سبك و بقیه دام سنگین است.
وی با اشاره به اینكه بیماری تب برفكی در این شهرستان در حال كنترل است، گفت: با شیوع این بیماری از فصل زمستان تاكنون، واكسیناسیون دام ها ادامه داشته و از شیوع بیشتر آن جلوگیری شده است.
افزون بر 850 هزار راس دام سبك و سنگین در دزفول وجود دارد.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ویژه دزفول همچنین در خصوص آخرین وضعیت دام های مفقود شده در سیل اخیر دزفول اظهار كرد: در سیلاب اخیر بیش از یكهزار راس دام شامل 525 راس دام سنگین و 510 راس دام سبك در پایین دست رودخانه دز در سیلاب مفقود شدند كه با تلاش های انجام شده پس از فروكش شدن سیلاب، تعداد 65 راس زنده پیدا شدند.
بیماری دامی یكی از تهدیدهای اصلی صنعت دامپروری در خصوص بهداشت، تولید دام و فرآورده های دامی به شمار می رود و یكی از بیماری های ویروسی و به شدت واگیردار گاو، گوساله، گوسفند، بز و سایر نشخواركنندگان است.
این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، كفش و لوازم آلوده افرادی كه به مكان های آلوده رفت و آمد كرده اند و همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.
ابتدا بیماری به صورت تب ظاهر و ظرف 48 ساعت افت كرده و با ریزش بزاق كف آلود از دهان، كاهش اشتهای دام، افت ناگهانی تولید شیر و گوشت، بروز تاول در دهان، روی لب ها و بین سم همراه شده و در نهایت این تاول ها پاره شده و به زخم تبدیل می شود.
لنگی در اثر زخم حاصل می شود و ممكن است سقط جنین نیز صورت بگیرد.
كور شدن مجاری خروجی شیر در دام و نازایی از عوارض ثانویه بیماری تب برفكی است.
با توجه به باقی ماندن ویروس در دام های آلوده و بهبود یافته و نیز محیط و قدرت انتشار بالای آن كنترل بیماری بسیار مشكل است.
بهترین راهكار مقابله با این بیماری واكسیناسیون دام های حساس، برای ایجاد پوشش ایمنی، اقدام های بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری است.
2077/7278/6068/6065

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
TW Attila - سه هزار وایکینگ در برابر سه هزار تیرانداز!!