«گلستان» از تئاتر فجر کنار رفت


نشست هماهنگی دبیران فجر استانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اعلام این‌که استان گلستان به‌دلیل مشکلات فنی سالن‌های نمایشی ویژه در جشنواره حضور ندارد، برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نشست هماهنگی دبیران بخش فجر استانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و رونمایی از درگاه رسمی تئاتر استان‌ها، هفتم دی‌ماه با شرکت معاونان مدیرکل و مدیران انجمن نمایش شش استان آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، فارس و یزد در تهران برپا شد.

برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شش استان

در ابتدای این مراسم، اتابک نادری - مدیر هماهنگی امور استان‌های جشنواره - با تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص)، ولادت امام جعفر صادق (ع) و میلاد حضرت مسیح (ع) گزارش کوتاهی از روند برگزاری بخش فجر استانی در سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را تشریح کرد و گفت: پس از بررسی درخواست استان‌های متقاضی برگزاری بخش فجر استانی و ارزیابی امکانات و شرایط برگزاری این بخش مطابق شیوه‌نامه و مقررات دبیرخانه جشنواره، هفت استان آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، گلستان و یزد برای برگزاری این بخش انتخاب شدند و در اخرین لحظات متاسفانه با وجود تمایل طرفین، به‌دلیل مشکلات فنی سالن‌های میزبان بخش فجر استانی در استان گلستان، امکان همکاری با این استان در این دوره از جشنواره میسر نشد و بخش استانی صرفا در شش استان آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر، خراسان رضوی، فارس و یزد برگزار می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که بخش فجر استانی در دوره‌های آینده شاهد حضور فعالانه و گسترده‌تر تعداد بیشتری از استان های کشور باشد تا عموم علاقه‌مندان تئاتر در سراسر کشور بتوانند در استان‌های خود از برنامه‌های جشنواره تئاتر فجر استفاده کنند.

شفیعی: مبنای انتخاب آثار جشنواره کیفیت است

در ادامه‌ی این مراسم، مهدی شفیعی - مدیرکل هنرهای نمایشی - با تهنیت میلاد رسول اکرم (ص) و قدردانی از استان‌های شرکت‌کننده در بخش فجر استانی در سخنانی، گفت: خوشحالیم که با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های بخش‌های مختلف به‌خوبی شکل گرفته است و به‌زودی جدول نهایی اجرا‌ها نیز اعلام و منتشر خواهد شد. امید آن خواهد بود تا تمام اتفاقات با برنامه‌ریزی و به درستی شکل بگیرد و بتوانیم جشنواره‌ای پویا داشته باشیم.

او ادامه داد: برپایی تمام رویدادهای هنری با انگیزه حفظ و حیات اتفاق‌های هنری است. در این راستا باید تولیداتی داشته باشیم که برای مخاطبان تهیه شوند. روندی که گاهی با محدودیت‌ها و کمبودهایی مواجه بود. تئا‌تر برای آن‌که به جایگاه واقعی خود نزدیک شود، باید نگاهی دقیق به پیرامون خود داشته باشد تا سبب ارتقای فرهنگی شود. آنجاست که می‌توانیم بگوییم تئا‌تر داریم. اکنون استان‌های سراسر کشور با اقبال عمومی مخاطبان روبه‌رو هستند و در آن‌ها کمتر می‌توانیم شاهد صندلی‌های خالی باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر این‌که در این دوره جشنواره، توجه مرکز هنرهای نمایشی و جشنواره بر کیفیت آثار بوده است، بیان کرد: مبنای انتخاب و پذیرش نمایش‌ها در این دوره کیفیت بوده است. ما هیچ سهمیه خاصی برای پذیرش آثار در نظر نگرفتیم. در این میان، نکته قابل توجه حضور پررنگ آثار 20 استان کشور در جشنواره امسال و اختصاص بیش از۵۰ درصد آثار به آن‌ها بود. در این میان استان‌هایی که جریان تئا‌تر در آن‌ها حیات مداوم دارد پررنگ‌تر است و در واقع استان‌هایی که از جشواره‌زدگی به دورند و اجراهای عمومی برای‌شان اولویت دارد شاهد حضور تعداد بیشتری از تئاترهای‌شان در بخش های مختلف جشنواره هستند.

شفیعی با بیان این‌که برگزاری تمام رویدادهای تئاتری از بدو انقلاب با انگیزه و هدف حفظ و حیات تئاتر در کشور بوده است، گفت: متاسفانه در سال‌های پیش این مسأله یعنی اجرای تئاتر برای مخاطب از سیاستگذاری اصلی خارج شده و بیشتر گرایش به سمت جشنواره‌زدگی وجود داشت، به‌طوری که در برخی مناطق، فرهنگ پیرامون، کمتر در تولید آثار مدنظر قرار داشت. در حالی که اگر تئاتر بخواهد به جایگاه خود نزدیک شود و به‌عنوان یک موجود زنده تنفس کند باید نگاه روشنی به محیط پیرامون داشته باشد و همچنین باید با هدف ارتقای فرهنگی برای مردم تولید شود.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی با تاکید بر اهمیت فعالیت‌ استان‌هایی که به دور از توجه به برگزاری جشنواره، به تئاتر توجه دارند، بیان کرد: امیدوارم این جریان به‌شکل جدی‌تری در ایران هدف‌گذاری شود و در سال‌های آینده به سمت تولیداتی رویم که مبتنی‌ بر تقاضای مخاطب باشد.

محروم بودن هنرمندان استانی از حضور جدی در عرصه بین‌الملل

همچنین در بخش دیگری از این نشست، محمدمهدی احمدی - مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - با اظهار خرسندی از توجه به استان‌های کشور و هنرمندان شهرهای مختلف، گفت: نگاه جدی به استان‌ها که اکنون در دستور کار مرکز هنرهای نمایشی قرار دارد، متناسب با سیاست حاکم بر وزارت ارشاد است. آقای جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر این مسأله تاکید جدی دارد.

وی ادامه داد: به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور نیز تاکید کردیم هم برنامه‌های تهران به استان‌ها و هم برنامه‌های استان‌ها را به سوی شهرستان‌ها ببرند تا توجه به هنرمندان استانی بالا رود و افراد بیشتری بتوانند خود را در این عرصه نشان دهند‌، در این زمینه نگاه مرکز نیز به استانی بودن کمک کرد.

احمدی تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌ها برای کسب تجربه است، اما در استان‌ها، اداره‌های کل نقش کمک‌کننده‌ای دارند که باعث می‌شود مردم با نمایش آشنا شوند. هنر نمایش هنری سمعی - بصری است که به راحتی می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و خیلی از موارد و موضوعاتی را که زبان قادر به بیان انتقال آن نیست به مخاطب منتقل می‌کند. هرچه آگاهی مردم بیشتر شود مشارکت آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

او با اشاره به وضعیت گروه‌های استانی در سطح بین‌الملل توضیح داد: متاسفانه هنرمندان استان‌های ما از حضور جدی در عرصه بین‌الملل محروم بوده‌اند. بر این اساس دستوری به وزارت ارشاد ابلاغ شده است تا گروه‌های هنری بتوانند به کشورهای دیگر فرستاده شوند. بر همین اساس، 20 گروه هنری قرار است در 20 کشور اجرا داشته باشند، البته بیشتر آن‌ها موسیقی هستند، اما این اتفاق می‌تواند در مورد تمام رشته‌های هنری شکل بگیرد. همچنین قرار است تا نوروز ۹۵، دوازده گروه در عرصه‌های بین‌الملل اجرا داشته باشند.

تلاش برای دریافت مجوز خبرگزاری تئاتر ایران

در ادامه این مراسم، ابراهیم گله‌دارزاده - مدیر درگاه تئاتر ایران - در سخنان کوتاهی به بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه طراحی و راه‌اندازی درگاه تئاتر ایران اشاره کرد و گفت: تمام استان‌های کشور دارای بخشی مجزا در درگاه تئاتر ایران هستند و برنامه‌نویسی و طراحی درگاه استان‌ها تقریبا روبه اتمام است، اما امور مربوط به درگاه تئاتر شش استان برگزارکننده بخش فجر استانی به اتمام رسیده و آماده تحویل است.

وی اظهار امیدواری کرد که مراحل دریافت مجوز خبرگزاری تئاتر ایران به‌زودی منتشر و اداره کل هنرهای نمایشی بتواند از طریق خبرگزاری تئاتر ایران گام مهمی برای رشد و ارتقای تئاتر سراسر کشور در بخش اطلاع‌رسانی و تبلیغات و آشنایی عموم مردم سراسر کشور با رخدادهای تئاتر ایران در نقاط مختلف ایران بردارد.

در پایان این مراسم، احکام دبیران بخش فجر استانی با حضور سعید اسدی، مهدی شفیعی و محمدمهدی احمدی به رامین راستی دبیر فجر استانی آذربایجان شرقی، ابراهیم شریفی دبیر فجر استانی البرز، جهانشیر یاراحمدی دبیر فجر استانی بوشهر، سیدرضا حسینی دبیر فجر استانی خراسان رضوی، امیر صادقی دبیر فجر استانی فارس و محمود دهقانی هراتی دبیر فجر استانی یزد اهدا و از درگاه تخصصی تئاتر ایران نیز رونمایی شد.

در این برنامه که در تالار مشاهیر تئاترشهر برگزار شد، محمدمهدی احمدی، مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی، دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مصطفی محمودی، مدیر روابط عمومی جشنواره، رضا معطریان دبیر بخش عکس جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
جوانگرایی در تئاتر فجر