دیابت چهارمین علت مرگ در جهان است


به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر رجب رئیس انجمن دیابت ایران در سمینار روز جهانی دیابت که امروز در مرکز طبی کودکان برگزار شد ضمن خوشامدگویی عنوان کرد: اولین دوره‌های آموزش‌ دیابت از سال 1368 در مرکز طبی آغاز شده و در 28 شهر کشور شعبه‌های آموزش را برگزار کردیم.

دکتر محمد‌رضا مسجدی متخصص غدد در خصوص همبستگی بیماری‌های غیر واگیر نیز گفت: 15 سال قبل سازمان بهداشت جهانی، مرگ و میر در کشورهای غنی و فقیر را متفاوت می‌دید اما در اواخر دهه 90 متوجه شدند چهار علت عمده‌ مرگ و میر در همه‌ کشورها را بیماری‌های غیر واگیر تشکیل می‌دهد به همین دلیل این بیماری‌ها مورد بررسی و توجه قرار گرفت.

وی افزود: در سال 2014 بیش از 38 میلیون انسان در اثر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر جان خود را از دست دادند که بیماری دیابت چهارمین علت این مرگ و میرها شناخته شده است که عواملی از جمله، استعمال دخانیات، تغذیه‌ی نامناسب، عدم تحرک و اضافه وزن در ابتلا به این بیماری بسیار تاثیر دارند.

این متخصص غدد در خصوص همبستگی بیماری‌های غیر واگیر تاکید کرد: در ایران حداکثر 15 درصد افراد سیگار می‌کشند اما استعمال قلیان، نوجوانان و حتی خانم‌های جامعه را تهدید می‌کند و اثرات جبران ناپذیری به همراه دارد.

دکتر مسجدی خاطر نشان کرد: استعمال دخانیات نه تنها برای افرادی که مصرف کننده هستند بلکه برای افرادی که در معرض دود ناشی از آن قرار دارند خطرناک است.

وی ضمن بیان این نکته که سرانه‌ی مصرف نمک در کشور بسیار فراوان است علت عمده‌ی دیگر مرگ و میر را سکته‌ قلبی و سرطان معده دانست و ضمن ابراز نگرانی از روند پیشرفت این بیماری‌ها هشدار داد: باید مردم کشورها به فکر سلامتی‌شان باشند و به یک همبستگی ملی برای مبارزه با بیماریهای غیر واگیر نیاز داریم.

امضای سند ملی پیشگیری بیماریهای غیر واگیر

مدیر برنامه انجمن دیابت کشور در خصوص دستاوردهای سال‌های اخیر در زمینه کنترل و درمان دیابت عنوان کرد: هر ساله تعداد افرادی که مبتلا به دیابت هستند افزایش می‌یابد و همین امر موجب افزایش هزینه‌های مربوط به این بیماری می‌شود.

وی گفت: عمده‌ مبتلایان به دیابت را سنین 40 تا 60 سال تشکیل می‌دهند و 70 درصد این افراد ماهیانه توسط پزشکان متخصص در مرکز دیابت معاینه نمی‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: سازمان جهانی مبارزه با دیابت طرحی را برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر طراحی کرده است که هدف آن کاهش این بیماری بود همچنین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر توسط چندین وزیر به امضا رسیده است که قرار است از سال 1394 تا سال 1404 میزان مرگ و میر زودرس کاهش یابد و اهدافی از جمله کاهش مصرف نمک، استعمال دخانیات، چاقی و افزایش ورزش و دریافت خدمات داروهای ضروری را شامل می‌شود که این طرح از آذرماه امسال پیگیری می‌شود.

سیاهی و زخم پا را جدی بگیریم

وی در خصوص پیشگیری از عوارض دیابت عنوان کرد: عوارض دیابت بسیاری از اندام‌ها را در بر می‌گیرد و ممکن است باعث ایجاد سکته‌های قلبی، خونریزی مغزی، سیاهی پا، تنگی عروق و خون‌ریزی چشم در افرادی که به خوبی دیابت را درمان نمی‌کنند، بشود.

وی هشدار داد: افراد مبتلا به دیابت زخم پای خود را جدی بگیرند و درمان را به تاخیر نیاندازند تا بتوانند از بروز این مشکل جلوگیری نمایند و پزشکان متخصص نیز به خوبی و با دقت افراد مبتلا به دیابت را معاینه نمایند.

کمبود تحرک فیزیکی بزرگترین مسئله هزاره سوم

رئیس انجمن پزشکی- ورزشی ایران در خصوص اهمیت ورزش در کنترل دیابت عنوان کرد: بزرگترین مشکل هزاره‌ی سوم کمبود تحرکات فیزیکی است.

دکتر فرزین حلب‌چی در خصوص ورزش حرفه‌ای در دیابتی ها عنوان کرد: ورزیدگی جسمانی هدفی مهم برای رسیدن به سلامت می‌باشد و یک ورزیدگی جسمی وابسته به سلامت باعث استقامت قلبی‌، عروقی، استقامت عضلانی و سلامتی می‌شود.

همچنین ورزش با تاثیر بر حساسیت سلول‌های عضلانی به انسولین و توقف تولید گلوکز بیش از حد در کبد نقش بسزایی در کنترل دیابت به ویژه در تیپ 2 خواهد داشت.

از نکات جالب توجه در این همایش،‌ برگزاری ورزش‌ همگانی و صبحگاهی توسط رئیس انجمن ورزش های همگانی و برگزاری جشن تولد دو کودک مبتلا به دیابت بود.


ویدیو مرتبط :
علت دیابت بارداری چیست؟