آیا رقم های نجومی دستمزدهای هنگفت بازیگران صحت دارد؟


آیا رقم های نجومی دستمزدهای هنگفت بازیگران صحت دارد؟بانی فیلم/ از آنجا که بازیگری به خودی خود حرفه جذابی تلقی می‌شود، همواره حواشی بسیاری نیز حول این حرفه از گذشته وجود داشته است؛ از جمله بحث دستمزد بازیگران به خصوص در سینما که چند سالی است در رسانه ها مطرح شده و به آن پرداخته می‌شود. حتی زمانی که فریدون جیرانی اجرای برنامه «هفت» را برعهده داشت، در برنامه ای با حضور داود رشیدی و بیژن امکانیان این موضوع مطرح و تا حدودی بررسی شد.
این شایعات سالها پیش بارها برای برخی بازیگران پیش آمد و به دلیل جو نامساعدی که پیش آمد، از طرف عوامل کار تکذیب شد. از جمله محمدرضا گلزار که برای بازی در قسمت پایانی یک سریال و حضور در سه فیلم سینمایی رقم بالایی را پیشنهاد داده بود که باعث به وجود آمدن حرف و حدیث های بسیاری شد که در نهایت تهیه کننده مبلغ مورد نظر را تکذیب کرد و همه چیز ختم به خیر شد.
حمید فرخ نژاد نیز بازیگر دیگری بود که برای بازی در فیلم «استرداد» بحث دستمزدش مطرح شده و تا حدودی جنجال برانگیز بود. اکبر عبدی، هدیه تهرانی و بسیاری از ستاره های سینما هر کدام به نوعی درگیر این حواشی شدند.
اما این اتفاقات به سینما خلاصه نشد و به تلویزیون هم راه پیدا کرد. از دستمزد مجریانی چون عادل فردوسی پور و احسان علیخانی گرفته تا بازیگرانی که برای حضور در سریالهای تلویزیونی رقم های بالایی را از تهیه کننده طلب کردند؛ از جمله امین حیایی برای «کلاه پهلوی»، پارسا پیروزفر برای «در چشم باد»، فریبرز عرب نیا برای «مختارنامه»، جواد رضویان برای «سه شو» و این اواخر مهران مدیری برای بازی در مجموعه «دورهمی».
البته رحیمی نادی تهیه کننده این مجموعه این خبر را تکذیب کرد، اما این نخستین باری نیست که حواشی دستمزد مدیری در رسانه ها مطرح می‌شود. وی پیش از این برای بازی در یک فیلم سینمایی و کارگردانی چند مجموعه تلویزیونی تیتر اول نشریات شده بود.
در وهله اول نمی توان این حقیقت را کتمان کرد که دستمزد بازیگران هالیوود و چهره های مشهور دنیا چند برابر هنرمندان کشور ما است، اما این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که شرایط موجود در سینما و تلویزیون ما نیز به همان نسبت غیر قابل مقایسه با سایر کشورهاست.
از این رو اغلب بازیگران به این موضوع واقف بوده و دستمزدی خارج از عرف و منطق طلب نمی کنند. گرچه عدم دریافت برخی مطالبات و عدم اعتماد بازیگران به برخی تهیه کنندگان باعث شده تا اغلب بازیگران بی گدار به آب نزده و دستمزد خود را همان ابتدا طلب کنند. با این حال بحث دستمزد ها همواره در سینما و تلویزیون مطرح بوده است. به خصوص در این چند سال اخیر و بحران های مالی که به خصوص در تلویزیون وجود دارد، شنیدن خبر دستمزد چند میلیارد تومانی برای بازی در یک مجموعه چند قسمتی جای تعجب دارد. از این رو بانی فیلم در گزارشی با برخی تهیه‌کنندگان و کارگردانان در این خصوص تماس گرفته و نظرات آنان را جویا شده است که در ادامه می خوانید:

غفوری: هیچ وقت دنبال حواشی نبوده ام
الهام غفوری تهیه کننده مجموعه های «پایتخت»، «زیر هشت» و «میکائیل» که تمایل چندانی به اظهار نظر درباره این حواشی نداشت، در این باره به بانی فیلم گفت: من در طول این سالها که در این زمینه فعالیت می کنم تا به حال با چنین بازیگرانی روبرو نشده ام که رقم غیر متعارفی را طلب کنند. یعنی تا به حال با چنین درخواست هایی روبرو نشده ام. وی در پایان نیز عنوان کرد: من همواره از این حواشی دور بوده ام و هیچ وقت دوست نداشتم خودم را درگیر این مسائل کنم. بنابراین ترجیح می دهم در این باره اظهار نظر نکنم.
بانکی: فکر نمی کنم چنین رقم هایی رد و بدل شود
محمد بانکی تهیه کننده و کارگردان فیلمهایی چون«تو و من»، «دو خواهر»، «علف های هرز»، «حامی» در این باره به بانی فیلم گفت: فکر می کنم در طول این سالها و به خصوص دو فیلم آخر به نسبت سایر کارهایی که در آن زمان ساخته می شد، در کار ما رقم کمتری پرداخت شد، اما از آنجایی که برخی بازیگران به دلایلی از جمله خوب نبودن سناریو و یا عوامل تمایلی به کار کردن با یک پروژه نداشته و در عین حال رودربایستی دارند، رقم بالایی را برای دستمزد طلب می‌کنند. چون همه به خوبی از این موضوع با خبر هستند که سینمای ما در آن حد نیست که درخواستهای غیر معمول و خلاف عرف از پروژه داشته باشند.
وی همچنین ادامه داد: با این شرایطی که در سینمای ما وجود دارد، مگر می توان ۳- ۴ میلیارد برای یک فیلم هزینه کرد؟ چون اصولاً اینگونه سرمایه گذاریها در سینمای ما جواب نمی دهد. بانکی با اشاره به اینکه تا به حال با چنین مسائلی در کار روبرو نشده است، عنوان کرد: من تا به حال با تلویزیون هیچ گونه همکاری نداشته ام، اما با این حال بعید می دانم در تلویزیون چنین مسائلی پیش بیاید. از آنجا هم که در جریان صحت اینگونه اخبار نیستم، فکر می کنم امکان ندارد بازیگری چنین پیشنهادی در تلویزیون بدهد و چنین رقم هایی نیز ردو بدل شود.
بیرنگ: دستمزدها باید در شأن هنرمند باشد
بیژن بیرنگ کارگردان و تهیه کننده فیلمها و سریالهایی چون«خانه سبز»، «همسران»، «سرزمین سبز»، «این خانه دور است»، «سیندرلا» و «علی و غول جنگل» نیز در این باره به بانی فیلم گفت: فکر می کنم برای هر تهیه کننده ای پیش می آید که با چنین مسائلی روبرو شود، اما اغلب در مقابل افراد مشهور و ستاره ها در سینما پیش می آید، اما من از آنجایی که اهل چانه زدن نیستم، همواره کارهایی را انجام می دهم که دلی باشد و من جزو کسانی هستم که اگر فکری داشته باشم و اطمینان داشته باشم کاری باید ساخته شود که برای مخاطب اهمیت دارد، سازگاری می کنم. وی همچنین افزود: ما همیشه با رقم های کمتری در این عرصه کار کرده ایم، اما خب دوستانی هم هستند که رقم خودشان را دارند و از این موضوع کوتاه نمی آیند. ولی آنچه که نویسنده به آن معتقدم این است که در ایران در مجموع دستمزدها بسیار پایین است. وی با بیان مثالی در این زمینه توضیح داد: من همواره این مثال را می زنم که اگر ۱۰۰ و یا ۱۰۰۰ نفر از هر صنفی را در نظر گرفته و با ۱۰ نفر از کسانی که در زمینه های مختلف هنری فعالیت می‌کنند، مقایسه کنید، زندگی به مراتب مرفه تری دارند.
کارگردان مجموعه «شام ایرانی» همچنین ادامه داد: من از این شایعات و حواشی دستمزدها بی خبرم و نمی دانم که از کجا نشأت می گیرد، اما معتقدم دستمزدها باید در شأن هنرمندان باشد، اما این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که کار هنر دلی است و اگر پولی در آن باشد، جای تعجب دارد. چون ما در سینما، تئاتر و تلویزیون همواره با مدودیت های مالی بسیاری روبرو هستیم.
بیرنگ در پایان نیز بیان کرد: آرزو می کنم در آینده ای نزدیک سینما و تلویزیون قادر به پرداخت دستمزدهایی باشد که در شأن هنرمندان است، چه بازیگران و چه سایر عوامل در یک کار. بنابراین امیدوارم هر هنرمندی به اندازه استحقاق و لیاقت خود بتواند دستمزد بگیرد.
اسماعیلی: برای محیط سینما و تلویزیون حرمت قائل شویم
حبیب اسماعیلی بازیگر و تهیه کننده فیلمهایی چون «پاتو زمین نذار»، «راننده تاکسی»، «قرمز»، «بدل» و «تبعیدیها» در این باره به بانی فیلم گفت: به نظر من چه تهیه کننده و چه بازیگر اگر حرفه ای باشد، طرف مقابل را درک کرده و هم در سینما و هم تلویزیون چنین رقم های پرتی نمی دهد، اما در یک صورت ممکن است چنین مواردی پیش بیاید. زمانی که تهیه کننده ناشی و تازه کار است و یا فیلمنامه خوب نیست و از انجایی که تهیه کننده، کار اولی است و می خواهد که مطرح شود، دست به چنین کاری زده و چنین رقم هایی را می پذیرد. در صورتی که عوامل در یک پروژه لازم و ملزوم همدیگر هستند و تهیه کننده نباید چنین دستمزدی را بپذیرد. چون با این کار نتایج سوء به بار می آورد.
وی همچنین ادامه داد: البته به دلیل اینکه تلویزیون بودجه ندارد و با تهیه کننده هایی کار می‌کند که با خود اسپانسر می آورند، باید انتظار چنین اتفاقاتی را داشت. این در حالی است که ما ادمهای حرفه ای بسیاری در این عرصه داریم که در رویارویی با چنین مواردی می توانند چه کار کنند تا به دیگران صدمه وار نکرده و توقع سایر بازیگران را نیز بالا نبرند.
اسماعیلی همچنین بیان کرد: محیط سینما و تلویزیون به زعم من مانند محیط خانواده است و باید برای آن حرمت قائل بود. از این رو نباید خواسته های نا معقول و نا عادلانه مطرح کرد.
بازیگر فیلم «محموله» درباره بازگشت سرمایه در سینما عنوان کرد: چنین هزینه هایی در سینما جواب نداده و سرمایه ای که بابت آن صرف می‌شود، برنمی گردد. تلویزیون هم که رسانه دولتی است و از عهده چنین هزینه هایی برنمی آید. بنابراین مطرح کردن چنین ارقامی کار نامعقولی است.
وی در پایان نیز گفت: فکر می کنم بـه این دلیل که جو نا مناسبی به وجود می آید، به سرعت اینگونه اخبار را تکذیب می‌کنند. با این حال آدمهای حرفه ای نباید چنین کارهایی انجام داده و فضای نا مناسبی را به وجود بیاورند. البته برای من که تا به حال چنین مسائلی پیش نیامده است.


منبع: بانی فیلم


ویدیو مرتبط :
‫انگشتر بُزرگ آقای شهرزاد با این رقم نجومی و میلیونی به فروش می رسد‬‎