استفاده از روش پرخاشگرانه کودکان را مبتلا به وسواس می‌کند


کارشناس مسائل تربیتی و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: استفاده از روش پرخاشگرانه کودکان را مبتلا به وسواس می کند چرا که برخی والدین هیچ گونه آزادی بیانی به کودکان نمی دهند که باعث عدم اعتماد به نفس کودکان می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر سیما فرودسی همزمان با روجهانی خانواده ،درسمینار "والدین سالم، فرزندان موفق" که به همت اداره انجمن اولیا ومربیان آموزش و پرورش هرمزگان و با همکاری شرکت پالایشگاه نفت بندرعباس در سالن اجتماعات این پالایشگاه برگزار شد، بیان کرد: 

فرزندپروری نیازمند بهره‌گیری از روشها و ابزارهای خاصی است که به دو شیوه آموزش مستقیم (کلامی) و غیرمستقیم (الگوها) میسر است. والدین الگوی مستقیم رفتاری برای فرزندان هستند و نگرانی، استرس و اضطراب آنها درون‌فکنی است که معیارهای درونی فرزندپروری را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: از آنجایی که فرزندان با مشاهده این رفتارها خود را با والدین هماهنگ می کنند، باید توجه خاصی را به این مهم داشته باشیم.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی همچنین گفت: دربحث الگوها و روش های تربیتی خانواده پژوهی روش های مختلفی مورد بحث است که دو مولفه روش تربیتی والدین افراطی و آسان گیر و والدین سخت گیر و خصمانه مورد توجه است.

به گفته وی: استفاده از روش پرخاشگرانه کودکان را مبتلا به وسواس می کند چرا که برخی والدین هیچ گونه آزادی بیانی به کودکان نمی دهند که باعث عدم اعتماد به نفس کودکان می شود.

این کارشناس مسائل تربیتی همچنین گفت:نوع تفسیر کودکان از رفتار والدین بسیار مهم است لذا باید بحث آزاد را درخانواده ترویج دهیم و قرار نیست درخانواده دیکته کننده همه مسائل به فرزندان خود باشیم .

وی درادامه با اشاره به اهمیت تقویت اعتماد به نفس در فرزندان، اظهار کرد: تشویق برای فرزند پروری نیز بسیار مهم است و یکی از دلایل موفقیت افراد معروف اعتماد به نفس است .

این کارشناس مسائل تربیتی درادامه با اشاره به زمینه های موفقیت تحصیلی دانش آموزان خاطرنشان کرد: اگر خود پنداره و تصویرازخود و خود ایده آلی و نحوه تحویل گرفتن در خانواده همه در روال خوبی باشند موفقیت تحصیلی و اعتماد به نفس دانش آموزان را به دنبال دارد.

وی همچنین با تاکید براینکه باید به دنبال مهارت آموزی بچه ها باشیم و مهارت نه گفتن را در آنها تقویت کنیم ، خاطرنشان کرد: مهارت نه گفتن آموزشی است نه موروثی و با یادگیری اتفاق می افتد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بررسی خانواده های موفق به تبیین شاخص های آن پرداخت و گفت: خانواده های موفق محبت کننده های متعادل ،منطقی و جدی هستند.

وی ادامه داد:سلامت شخصیت حرف اول را می زند و انسانهای شکاک و دارای سوء ظن سالم نیستند.

فردوسی به خانواده ها توصیه کرد: تجربیات خوبی را برای فرزندان خود بسازند چرا که این تجارب بر تفسیر کودکان علیه وقایع تاثیر می گذارد. اگر فرزند ما خطایی کرد از کنار خطای او به راحتی نگذریم و در برابر کارهای بد او باید ایستادگی کنیم و اجازه دهیم رشد در سطوح مختلف صورت بگیرد.

وی در پایان بیان کرد: هرکس درخانواده ملزم به ایفای نقش خاص خود است و مادر مدیر امور منزل و پدر نقش امور خانواده رادارد و هریک از والدین باید نقش خود را ایفا کند .


ویدیو مرتبط :
‫ربات انسان‌نما به کمک کودکان اوتیستیک می آید(کاسپار توانسته به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند)‬‎