دورهمی خانواده‌ها در یلدای شبکه ۴ سیما


تسنیم/ برنامه «صدبرگ» در بلند‌ترین شب سال، برای ایرانیان سراسر دنیا تدارک گسترده‌ای دیده است و با حضور میهمانان ویژه امشب دوشنبه ۳۰ آذر روی آنتن می‌رود.
برنامه «صدبرگ» با حضور گسترده‌ای از هنرمندان و افراد شناخته شده در حوزه‌های مختلف و با اجرای‌های شاهین شرافتی، امیرعلی نبویان، رشید کاکاوند و منصور ضابطیان از ساعت 21 تا 30 دقیقه بامداد سه شنبه تماشایی می‌شود.

در این برنامه محمد همایون سپهر «استاد جامعه‌شناسی و اسطوره‌شناس» حضور دارد تا درباره شب یلدا بگوید و ویژگی‌های این شب به یاد ماندنی، آداب و رسوم آن را مرور می‌کند. پخش مستندی درباره حافظ و شاهنامه خوانی پریوش نظریه به همراه فریدون محرابی از بخش‌های تماشایی «صدبرگ» است.

همچنین مهدی سپهر «خواننده»، محمد بحرانی «صداپیشه جناب خان و آقای همساده در کلاه قرمزی»، بهرام عظیمی «سازنده پویانمایی‌های ترافیکی»، فواد و سیاوش صفاریان‌پور «تهیه کننده و مجری برنامه‌های چرخ، کندو و آسمان شب» و... از دیگر میهمانان این برنامه به شمار می‌روند و هر کدام در حوزه‌های فعالیت خود مباحثی را مطرح می‌کنند و از خاطرات و ویژگی‌های اولین شب زمستان می‌گویند.

شنیدن و خواندن قصه‌های کهن فارسی از دیگر رسوم نیاکان ما است که امشب رابعه مدنی «بازیگر» با حضور در استودیوی گرم برنامه شب یلدای شبکه دانایی به قصه خوانی می‌پردازد و قصه‌هایی با مضمون زمستان و شب یلدا برای مخاطبان می‌خوانند.

همواره آداب، رسوم ایرانیان و تاریخ سرزمین ما ایران مورد توجه بسیاری از مردم دنیا است، لذا برنامه «صد برگ» امشب گفتگویی ویژه با 2 دانشجو اهل کشور‌های بوسنی و مجارستان دارد که در ایران مشغول به تحصیل در رشته ایران‌شناسی هستند، تا مخاطبان دیدگاه‌های آنان درباره فرهنگ، آداب و رسوم ایران را بدانند.

شنیدن موسیقی‌های اصیل و سنتی ایرانی در این شب بلند از دیگر سنن ماندگار یلدا است و گروه برنامه ساز صدبرگ با تهیه و پخش انواع موسیقی – تصویر مناسب گوش‌ها را نوازش می‌دهند و پخش گزارش‌های ویژه و انیمیشن‌های طنز این برنامه را دیدنی‌تر می‌کند.

همواره یادی از گذشتگان و افرادی که از میان ما رفته‌اند، از دیگر رسوم پسندیده ایرانیان است. «صدبرگ» با ارج نهادن به این آداب و رسوم، بخشی را تدارک دیده است که در آن ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد مرتضی احمدی به مناسبت اولین سالگرد درگذشت این هنرمند محبوب رادیو و تلویزیون، مخاطبان می‌توانند هنرنمایی هنرمندانی چون: علی تجویدی آهنگساز، بیژن ترقی ترانه سرا، فرخ لقا هوشمند بازیگر و حمید عاملی گوینده که در بین ما نیستند را بیننده باشند.

پیش از ساعت 24 امشب (دوشنبه) متنی زیبا درباره زمستان با صدای دلنشین محمد صالح علاء خوانده می‌شود و بینندگان با شنیدن این بخش از برنامه به استقبال فصل زیبای زمستان می‌روند.

تغییر ساعت پخش برنامه‌های زنده به درخواست مخاطبان
با توجه به درخواست مکرر بینندگان شبکه دانایی در راستای تغییر ساعت برخی از برنامه‌های این شبکه، مسوولین و کار‌شناسان شبکه چهار با تشکیل جلسات متعدد و مستمر اقدام به تغییر در ساعت پخش برخی از برنامه‌های شبکه کرده‌اند. بر این اساس قرار است برنامه «صدبرگ» با شروع فصل زمستان، از جمعه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23روی آنتن برود.

برنامه «نقد شعر» که پیش‌تر روزهای یکشنبه ساعت 23 پخش می‌شد از این پس جمعه‌ها ساعت 21 به مخاطبان عرضه می‌شود و یکشنبه‌ها ساعت 21 برنامه پزشکی 37 درجه دیده خواهد شد.

سایر برنامه‌های نقد 4 همچون: نقد تئا‌تر، نقد کتاب، اسطرلاب و زاویه به ترتیب شنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه ساعت 21 پخش خواهد شد. لازم به یادآوری است برنامه نقد فیلم بدون تغییر در‌‌ همان روز و ساعت (پنجشنبه‌ها ساعت 23) روی آنتن می‌رود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
معرفی گیلدا در برنامه سیمای خانواده شبکه یک سیما