علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



توان رقابتی ایران در نظام بین الملل بالاست


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- جواد حیران‌نیا-وحید پورتجریشی: بعد از گذشت یک دهه از طرح آمریکا برای مقابله با تهدیدات موشکی ایران و با وجود تهدیدات روسیه روز پنج شنبه سپر موشکی آمریکا در اروپا راه اندازی شد.

بعد از میلیاردها دلار سرمایه گذاری و سال ها تلاش و برنامه ریزی برای رفع نگرانی های روسیه، مقامات آمریکایی و ناتو اجرایی شدن این طرح را اعلام کردند.

رابرت بل نماینده وزیر دفاع آمریکا در ناتو با بیان اینکه اکنون ما قابلیت دفاع از اروپا را داریم مدعی شد: ایرانی ها در حال افزایش توان موشکی خود هستند ما هم باید جلوتر از آنها باشیم.

وی گفت: هدف این سپر موشکی روسیه نیست و به زودی این سیستم تحویل ناتو خواهد شد.

این سپر موشکی در منطقه دور افتاده ای از رومانی قرار دارد و روز جمعه آمریکا ساخت دومین سیستم سپر موشکی را در لهستان آغاز کرد که قرار است تا سال ۲۰۱۸ به بهره برداری برسد.

بر خلاف ادعای آمریکا روسیه هدف این سپرهای موشکی آمریکا را بی تاثیر کردن تسلیحات اتمی روسیه می داند تا در صورت درگیری هسته ای بین دو طرف این امکان را به آمریکا بدهد که بتواند اولین استفاده کننده از موشک اتمی علیه روسیه باشد.

نظر به اهمیت این موضوع آنرا در گفتگو با پروفسور «رابرت بیانچی» مورد بحث و گفتگو قرار دادیم که در پی می‌آید. رابرت بیانچی استاد علوم سیاسی و حقوق بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو و محقق میهمان در دانشگاه ملی سنگاپور است.

تخصص رابرت بیانچی چین و جهان اسلام است. وی کتابی در زمینه ارتباط چین با جهان اسلام به نگارش درآورده است. او دانش آموخته دانشگاه شیکاگوی آمریکاست و سابقه تدریس در دانشگاههای شیکاگو، قطر، دانشگاه آمریکایی قاهره و دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا را دارد. او عضو سازمانهای مختلف بین‌المللی بوده و هست و در برنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل متحد مشارکت داشته است. کتاب اخیر او «جهانی شدن اسلامی» نام دارد که به بررسی افزایش نقش کشورهای اسلامی در نظام بین الملل مبتنی بر چندفرهنگ‌گرایی می‌پردازد. «گروههای ذینفوذ و توسعه سیاسی در ترکیه» دیگر کتاب اوست که از سوی انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده است.

*هدف آمریکا از استقرار سپر دفاع موشکی در رومانی چیست و آیا این اقدام را می توان در راستای گسترش ناتو به شرق تفسیر کرد؟

پایگاه دفاع موشکی آمریکا در رومانی بخشی از مساله بزرگتر کشمکش تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو در شرق اروپا است. هر دو طرف در حال دست و پنجه نرم کردن برای حفظ موقعیت خود هستند.

پوتین در حال احیای قدرت خود است و اوباما در حال عقبگرد. اما هیچ یک از آنها به دنبال ایجاد چالش در بازدارندگی هسته ای دو جانبه که موجب تقویت روابط میان آنها شده نیستند. روسیه و آمریکا یکدیگر را به تخاصم و چنگ زدن به هر فرصتی برای توسعه توانایی جنگی خود متهم می کنند.

پوتین اوباما را مجبور خواهد کرد تا به جای توجه به نمایش منطقه شرق آسیا – آرام، نگاه خود را  معطوف به تخصیص منابع بیشتر برای دفاع از اروپا و خاورمیانه کند.

*اقدام آمریکا در استقرار سپر دفاع موشکی در رومانی چه آثاری بر امنیت ملی روسیه و ایران خواهد داشت؟

این مساله تبدیل به پیشرفتی دو سر سود برای چین شده است. دست به سر کردن آمریکا در بازگشت به (منطقه) اقیانوس آرام و وابسته کردن بیشتر روسیه به کمک های چین در جهت شکستن تحریم های غرب.

موقعیت ایران در ارتقای تاثیرگذاری بر قدرت های بزرگ آن هم در شرایطی که بی اعتمادی میان آنها پیوسته در حال رشد است، خوب است.

اهمیت اقتصادی و جغرافیایی ایران، این کشور را تبدیل به شریکی با ارزش کرده که رهبران آمریکا، اروپا، روسیه و چین برای به دست آوردن این شریک با یکدیگر رقابت می کنند.

از آنجا که تهران نسبت به هر یک از این قدرت ها نه موضع آن چنان خصمانه دارد و نه به هیچ یک از آنها وابستگی آنچنان زیادی دارد، لذا باید بتواند از تمامی آنها بهره ببرد.

*انگلستان ممکن است از اتحادیه اروپا خارج شود. در صورت خروج احتمالی انگلستان از این اتحادیه آیا این امر منجر به تضعیف ناتو نخواهد شد؟

معلوم نیست که ترک کردن اتحادیه اروپا ( الزاما) منجر به تضعیف ناتو شود. اتحادیه اروپا با انگلیس یا بدون انگلیس سالهاست که با ملی گرایان و حامیان داخلی (اعضا) در کشمکش به سر می برد.

دلیل بقای ناتو در حقیقت به بقای روسیه به عنوان قدرت نظامی مسلط بر نیمکره شرقی و رهبران ملی گرای آن است که به مبارزه علیه همسایگان خود می پردازند.

از این حیث، یک اتحادیه اروپای ضعیف ممکن است منجر به ایجاد یک ناتوی قوی شده و یک سپر آمریکایی در برابر فشارهای جدید از سوی مسکو تشکیل دهد.


ویدیو مرتبط :
همایش جایگاه قطب قدرت اسلامی در نظام نوین بین الملل