سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برگزاری مسابقه طراحی زنده مد و لباس در پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حمید قبادی در نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با اشاره به برگزاری این جشنواره از تاریخ دهم اسفند اظهار داشت: در این دوره شاهد همکاری 10 نهاد هستیم و همچنین وزارت صنعت و معدن با ما همراه بوده و به تحقق شعارهای سالهای اخیر ما کمک کرده‌ است.

وی ادامه داد: اتاق اصناف، اتحادیه پوشاک، انجمن طراحان لباس، نیروی انتظامی و انجمن صنایع پوشاک در این جشنواره همکاری جدی دارند و تلاش کردیم با به کارگیری تکنیک‌های خاص در این دوره موضوع هویتی را به عنوان سیاستگذاری دنبال کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در تشریح اهداف برگزاری این دوره از جشنواره مد و لباس گفت: چیدمان هنری و مفهومی نمایشگاه، ایجاد تعامل و ارتباط با افراد الگوساز به ویژه هنرمندان سینما و تلویزیون، استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی، استفاده‌های از شبکه‌های اجتماعی و دیجیتال، ارتقای کیفی فعالیت‌ها در نمایشگاه و تلاش برای جریان‌سازی در جشنواره از اهداف کلیدی این دوره است.

قبادی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره داوری‌ها سختگیرانه‌تر است، افزود: نکته حائز اهمیت در این دوره افزایش سطح کیفی آثار است، همچنین ایجاد ارتباط بیشتر بین طراحان و جلب همکاری 70 درصد از طراحان حرفه‌ای مدنظر بوده است. سعی کرده‌ایم با توجه به برگزاری جشنواره‌های فرعی سطح حضور افراد مبتدی را در این جشنواره کم کنیم و امکان حضور آنها را در جشنواره‌های فرعی بیشتر کنیم.

وی همچنین گفت: در جشنواره امسال بخش ویترین ملی با معرفی 20 برند حرفه‌ای در حوزه مد و لباس ایرانی برگزار می‌شود و همچنین مشارکت بیش از 1500 مرکز تولید و فروش لباس ایرانی، ملی بخش دیگری از جشنواره است و در جشنواره امسال بخش فروش مستقیم نداریم.  همچنین استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، البرز و قم در بخش مشارکت‌های استانی حضور دارند و با سیاست‌ توسعه و فراگیر شدن مد و لباس تلاش کردیم نمایشگاه‌های استانی همزمان با دهه فجر برگزار شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: 12 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، خوزستان، خراسان جنوبی، سمنان، البرز و کرمانشاه نمایشگاه مذکور را از بهمن‌ماه تا پایان اسفند برگزار می‌کنند. همچنین سمینار سراسری کارشناسان مد و لباس استان‌ها در اردیبهشت 95 برگزار خواهد شد.

قبادی از بخش طراحی زنده مد و لباس در این دوره از جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر خبر داد و گفت: متاسفانه برخی از طراحان ما در برخی بخش‌های کاری خود ضعیف هستند و توان لازم را ندارند. با برگزاری بخش طراحی مد و لباس طراحان با نخ و پارچه ایرانی محصول ایرانی را معرفی می‌کنند و همچنین جهت رنگ سال آینده از این بخش استخراج می‌شود. این بخش از 11 تا 13 اسفند برگزار می‌شود، همچنین در روز 15 اسفند مسابقه طراحی چادر داریم. 

وی بیان کرد: تا پایان روز پنجشنبه 1600 اثر به دست ما رسیده که این تعداد زیاد باعث تاخیر ساختار داوری در جشنواره شد. امسال هیئت انتخاب در مرحله اول وظیفه رد و قبولی آثار را برعهده داشت و در مرحله دوم اعطای امتیازات در چارچوب شاخص‌ها شروع شد، در این بخش هر اثر یک امتیاز می‌گرفت و آثاری که بیشترین امتیاز را کسب کردند به مرحله نمایش راه پیدا کردند و در نهایت با اضافه شدن کارشناسان  آثار برگزیده در  صحن سالن به نمایش درخواهند آمد و در روز بیستم آثار برگزیده معرفی می‌شوند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس خاطرنشان کرد: ما معتقدیم جشنواره باید شروع مجموعه‌ای از فعالیت‌ها باشد که در طول سال تاثیرات آن را ببینیم. ما در این جشنواره شاهد پیوند جدی بین طراحان لباس و استفاده توسط هنرمندان خواهیم بود. همچنین در این جشنواره مسابقه اینترنتی بهترین طراحی لباس انجام می‌شود که زمان آن فراتر از دور جشنواره است. همچنین کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از آثار برگزیده برای تولید انبوه حمایت خواهد کرد.

قبادی تصریح کرد: در این دوره از جشنواره 250 مدل پارچه با ابعاد مختلف که توسط 30 شرکت داخلی معرفی شده‌اند، به نمایش درخواهد آمد. همچنین نمایش هنر پارچه‌سازی و تبدیل پارچه‌های موجود و معمولی به پارچه‌های حرفه‌ای و کاربردی در کشور برای اولین در این جشنواره صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی تور آموزشی و تعاملی بین طراحان و صنعتگران از دیگر بخش‌های این جشنواره است تا بتواند با ظرفیت‌های یکدیگر آشنا شوند. در این جشنواره همچنین چند مراسم بزرگداشت بخش صنعت، پوشاک، مالکیت معنوی نیز برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه روزهای پایانی این جشنواره با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مصادف است چند کارگروه و نشست نیز در این زمینه برگزار خواهد شد.  در بخش علمی و دانشگاهی 14 غرفه جانمایی و 150 مقاله کتاب و پایان‌نامه به دبیرخانه ارسال شده است ضمن اینکه مهلت ارسال آثار این بخش تا فردا تمدید شد، در این بخش از 2 اختراع پوشاک نابینایان و ناشنوایان از دانشگاه یزد رونمایی می‌شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پایان گفت: افتتاحیه جشنواره روز دهم اسفند ساعت 11 صبح در تالار رودکی برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست گلناز نصراللهی مدیر دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت گفت: پوشاک در صنعت نساجی موتور محرک سایر قسمت‌هاست، ما در سال‌های اخیر با همکاری وزارت ارشاد توانستیم مفهوم مد و طراحی را به عنوان جزء لاینفکی از صنعت پوشاک جا بیاندازیم. در این زمینه انجمن طراحان پوشاک وزارت صنعت راه افتاد و با نظر بخش خصوصی از طراحان خارجی دوره‌هایی در داخل کشور برگزار شد.

وی افزود: تمرکز ما بیشتر بر تولید داخلی با پارچه و نخ ایرانی است که یکی از شاخص‌های جشنواره امسال نیز هست. به نظر می‌رسد اقدامات مذکور توانایی تولید و صنعت نساجی را برای تامین مایحتاج عمومی بیشتر مشخص کند.

نصراللهی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف این جشنواره‌ها معرفی کالاهای ایرانی است، افزود: ما می‌توانیم در این جشنواره‌ها مد و رنگ خاص خود را ارائه کنیم و در این زمینه مستقل باشیم. نکته مهم دیگر جلب حمایت هنرمندان در عرصه تولید داخلی و ملی است چرا که توجه هنرمندان به پوشاک داخلی و اطمینان آنها در رشد و شکوفایی صنعت نساجی و پوشاک بستگی دارد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی پتو در روز 17 اسفند به مدت 3 روز در محل سالن خلیج فارس افزود: اولین واحد تولید چادرمشکی در استان چهارمحال و بختیاری که به تولید انبوه چادر مشکی می‌پردازد، در پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس کشور دارای غرفه‌ای مخصوص به خود است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
جشنواره بین المللی مد و لباس فجر