سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کاهش جذب دانش‌‌آموز در مدارس استعدادهای درخشان/ ورود ممنوع به پایه دهم


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آموزش‌وپرورش طی دو سال اخیر سیاست کاهش تعداد مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) را در پیش گرفته است. استدلال مسئولان نیز چنین است:‌ استانداردهای جهانی تاکید دارد از هر 100 نفر 2.28 درصد تیزهوش هستند اما در کشور ما این درصد رعایت نشده است بنابراین باید به شاخص‌های جهانی برسیم. 

آن گونه که مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند:‌ طی سال‌های اخیر پذیرش در مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) 7 برابر شده است.طبق همین استدلال سیاست عدم توسعه مدارس سمپاد متولد و مقرر شد تا ورودی‌ها به این مدارس کاهش یابد. در شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان، تبریز و مشهد سیاست تجمیع  مدارس سمپاد دنبال می‌شود چرا که تعداد مدارس در این شهرها زیاد شده است.

سیاست تجمیع مدارس سمپاد در شهر تهران، قم و یزد اجرا شده است و بخشنامه تجمیع این مدارس برای سال آینده در اختیار مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور قرار گرفته است  و مدارس استعداد درخشانی که استانداردهای لازم را نداشته باشند مشمول این بخشنامه می‌شوند.

علاوه بر سیاست تجمیع مدارس سمپاد، آزمون مدارس استعدادهای درخشان در شهر تهران برای ورود دانش‌آموز جدید به پایه دهم برای سال تحصیلی 95-96 برگزار نمی‌شود.

سیاست عدم جذب دانش‌آموز جدید در پایه دهم مدارس سمپاد شهر تهران موجب اعتراض تعداد زیادی از خانواده‌ها شده است به گونه‌ای که این نارضایتی منجر به حضور و اعتراض آنها در اداره آموزش وپرورش شهر تهران شده است.

** اعتراض خانواده‌ها چیست؟

کریمی که فرزندش در پایه نهم تحصیل می‌کند به خبرنگار تسنیم می‌گوید:‌ دخترم در پایه نهم مدرسه‌ای نمونه دولتی درس می‌خواند و از حدود دو سال گذشته با شرکت در کلاس‌های مختلف و درس خواندن بسیار، خود را برای شرکت در آزمون مدارس تیزهوشان آماده کرده است اما در اقدامی عجیب آموزش‌وپرورش شهر تهران اعلام کرد که امسال برای جذب دانش‌آموز از پایه نهم به دهم در مدارس سمپاد آزمون برگزار نمی‌شود.

وی می‌افزاید: پذیرش دانش‌‌آموز در پایه دهم مدارس سمپاد برای سال تحصیلی آینده فقط در تهران و اصفهان صورت نمی‌گیرد که اصفهان نیز پذیرفت آزمون برگزار کند و هم‌اکنون فقط آموزش‌وپرورش شهر تهران این موضوع را نمی‌پذیرد.

کریمی ادامه می‌دهد:‌ 1400 دانش آموز پایه نهم مدارس سمپاد بدون آزمون به پایه دهم می‌روند و آنگونه که مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به ما گفته است 700 ظرفیت در شهر تهران وجود دارد که می‌توانند آزمون تکمیل ظرفیت برای جذب دانش‌آموز در پایه دهم مدارس سمپاد برگزار کنند اما مسئولان آموزش‌وپرورش شهر تهران برگزاری آزمون را نمی‌پذیرند.

اعظمی مادر دیگری که فرزندش در پایه نهم تحصیل می‌کند، می‌گوید: دخترم در پایه نهم تحصیل می‌کند و از مدت‌ها قبل خود را برای حضور در آزمون مدارس استعدادهای درخشان آماده کرده بود اما هنگامی که برای ثبت‌نام اقدام کردیم در سایت مشاهده کردیم که شهر تهران برای پایه دهم پذیرش دانش‌آموز جدید ندارد.

وی می‌افزاید: معدل دخترم 20 است و تمام تلاش خود را برای قبولی در آزمون مدارس سمپاد انجام داده است اما الان به بن بست خورده‌ایم و آموزش و پرورش شهر تهران می‌گوید آزمون تکمیل ظرفیت ندارند چون در سال‌های گذشته مدارس سمپاد تعداد زیادی پذیرش داشته‌اند. مدارس غیردولتی شهر تهران از زمانی که مطلع شده‌اند مدارس سمپاد در پایه دهم پذیرش جدید ندارند شهریه خود را 25 درصد افزایش داده‌اند.

اعظمی ادامه می‌دهد:‌ اگر فرزندم به مدارس سمپاد نرود یا باید به مدرسه غیردولتی یا نمونه دولتی برود چرا که کیفیت آموزش در مدارس دولتی پایین است.

اگرچه عدم برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت برای جذب دانش‌آموز جدید در مدارس سمپاد برخلاف سند تحول بنیادین نیست اما رونق گرفتن بازار مدارس غیردولتی با کاهش ورودی به مدارس سمپاد موضوعی است که برخی کارشناسان آموزشی نیز نسبت به آن هشدار می‌دهند و این نکته‌ای است که نباید از آن غافل بود.

محمد نستوه معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درخصوص عدم برگزاری آزمون جذب دانش‌آموز جدید برای پایه دهم مدارس سمپاد در شهر تهران می‌گوید:‌ در شهر تهران برای ورود به پایه دهم به جز دانش آموزان سمپاد از سایر مدارس امکان پذیرش دانش‌آموز جدید نداریم و در مدارسی که پذیرش را صفر کردیم، دانش آموزان موجود تا پایان تحصیل خود در مدرسه حضور خواهند داشت.

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران نیز در این رابطه عنوان می‌کند: ظرفیت کنونی پذیرش دانش‌آموزان در پایه دهم سمپاد 2070 نفر است، این بدان معناست که باید برای 384 نفر به جز ظرفیت اعلام شده، ایجاد ظرفیت کنیم تا تمام دانش‌آموزان پایه نهم سمپاد تهران در پایه دهم ثبت‌نام شوند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه شرط ورود دانش‌آموزان پایه نهم به پایه دهم سمپاد، داشتن حداقل معدل 17 است، تصریح کرد: در حال حاضر تمامی دانش‌آموزان پایه نهم  شهر تهران این شرط را دارند لذا برای ورودی به پایه دهم باید کمبود 384 ظرفیت را تأمین کنیم. بنابراین برای ورودی دبیرستان‌های استعدادهای درخشان در سال تحصیلی 96-95 در پایه دهم شهر تهران آزمون برگزار نخواهیم کرد و چاره‌ای جز افزایش 384 ظرفیت نداریم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
مشکل ثبت نام دانش آموزان پایه دهم در مدارس آذربایجان غربی