سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کشتار شیعیان توسط محور غربی، عبری و عربی در نیجریه


متن یادداشت اختصاصی تسنیم دکتر رضا سراج با عنوان "کشتارشیعیان توسط محورغربی،عبری،عربی درنیجریه" به شرح ذیل می باشد:

کشتار اخیر شیعیان نیجریه به بهانه تلاش برای ترور فرمانده ارتش این کشور در شهر زاریا و حمله به مرکز جنبش اسلامی این کشور را می توان نشانه ای از تحولات جدید در آفریقا دانست.

تحولاتی که ردپای محور ضد مقاومت اسلامی منطقه در آن مشهود است و می توان آن را محور ضد مقاومت عربی- عبری در منطقه دانست. محوری که یک سر آن به داعش و بوکوحرام و عربستان و سر دیگرش به موساد و اسرائیل ختم می شود. این کشتار که در ادامه جنایات علیه شیعیان در این کشور است نشان دهنده یک راهبرد کلان در این کشور برای مقابله با شیعیان است.

شهادت 30نفر در روز قدس سال گذشته، شهادت جمعی از شیعیان در عاشورای سال گذشته، شهادت 30 نفر در پیاده روی به سمت زاریا در اربعین امسال و حمله به شیعیان شهر گاباری در نزدیکی زاریا یک هفته قبل از کشتار زاریا از نمونه های قبلی این رفتار با شیعیان است.

برای اثبات انتساب این کشتار به محور عربی- عبری دشمن در منطقه می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

1) سفر ماه گذشته رییس ستاد ارتش نیجریه به اسراییل و ملاقات با مقامات ارتش رژیم صهیونیستی و موساد

2) تلاش فرانسه برای نفود بیشتر در نیجریه و حمایت از محمد بخاری رییس جمهور این کشور

3) روابط بسیار نزدیک محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی با محمد بخاری

4) سفر لیبرمن وزیر خارجه ی رژیم صهیونیستی به نیجریه و درخواست سفارت آمریکا از دولت نیجریه برای برخورد قاطع با شیعیان.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چرا باید چنین اقدامات گسترده ای از سال 2009 در نیجریه و آفریقا توسط محور عربی- عبری اجرا شود؟ چرا باید اولین گروه تروریستی بیعت کننده با داعش در افریقا گروه بوکوحرام در نیجریه باشد؟

موارد زیر را می توان به عنوان عوامل راهبردی پیشران برای اجرای طرح مقابله فوق دانست:

1) از جمله دلایل این مقابله را می توان رشد خیره کننده تعداد شیعیان در این کشور دانست. بنابر آمار رسمی دولت نیجریه تعداد شیعیان این کشور در سال 2013 حدود سیزده میلیون نفر بوده است.

این جمعیت را باید با تعداد هفت میلیونی شیعیان کشور آذربایجان به عنوان دومین کشور شیعی جهان مقایسه کرد. بنابراین به نظر می رسد یکی از دلایل این حملات را جلوگیری از رشد تشیع در نیجریه دانست.

2) از ویژگی های جنبش شیعیان در نیجریه می توان به مواضع ضد آمریکایی و به ویژه ضد صهیونیستی شیعیان این کشور که در راهپیمایی بسیار با شکوه روز قدس سال گذشته  تبلور یافته است اشاره کرد. عمق این مواضع به حدی است که به شیخ ابراهیم الزکزکی، نصرالله نیجریه لقب داده شده است.

این جنبش توانسته است در همراهی با روحیه ضد استعماری آفریقایی به عنوان جنبشی رهایی بخش در آفریقا شناخته شود.

3) از نکات قابل توجه در مورد جمعیت شیعیان نیجریه این است که پیدایش شیعه در این کشور از بعد از انقلاب اسلامی در ایران و تحت تاثیر اندیشه ها و مبارزات امام خمینی(ره) بوده است به حدی که شیعیان نیجریه به خمینیون مشهور هستند. از جمله موارد الگو پذیری های شیعیان نیجریه از انقلاب اسلامی می توان از اعتقاد راسخ به اصل ولایت فقیه در بین آنان نام برد.

4) جمعیت 150 میلیون نفری کشور نیجریه و حضور قدرتمند جریان تصوف سنی در آن و گرایش این جریانات صوفی به تشیع، یکی از نگرانی های محور عربی- عبری است. فرق صوفیانه سنوسیه، شاذلیه، تیجانیه و قادریه از جمله قدرتمند ترین این جریانات هستند که به شدت در میان مردم مورد احترام هستند.

از جمله دلایل گرایش آنها به تشیع را می توان اقدامات خشن وهابیت و به طور خاص بوکوحرام علیه آنها دانست. بنابراین در صورت تقویت این روند شاهد افزایش جمعیت شیعیان به بالای 25 میلیون نفر خواهیم بود. این را نیز باید یادآور شد که مسلمانان در نوزده ایالت از سی و شش ایالت نیجریه در اکثریت مطلق هستند.

5) افزایش روز افزون جمعیت شیعیان باعث مطالبه ی جدی و فزاینده ی آنها برای حضور و نقش آفرینی در صحنه ی سیاسی این کشور شده است. این امر به نوبه خود موجب وحشت محور عربی- عبری- غربی از الهام بخش شدن شیعیان نیجریه در میان مسلمانان و مستضعفان آفریقا و تبدیل شدن آفریقا به یک قاره مسلمان شده است.

6) در بعد اقتصادی نیز باید خاطرنشان کرد که نیجریه پس از لیبی، صاحب بیشترین ذخایر نفت و گاز در این قاره است و این کشور هم اکنون بزرگترین تولید کننده نفت در آفریقا است.

7) یکی از تأثیرات اساسی انقلاب اسلامی در میان مسلمانان آفریقا نفوذ فرهنگی و اشاعه بعد عدالت طلبانه و نگاه مساوات خواهانه انقلاب اسلامی در بین آنان بوده است. این تأثیرات با توجه به ذهنیت تاریخی ساکنان این قاره از آپارتاید و استعمار طی چندین قرن، باعث جذابیت ادبیات رهایی بخش انقلاب اسلامی برای آنها می شود.

روند جذب طلاب آفریقایی در حوزه علمیه قم و تقویت بعد تبلیغی نیز از عوامل تقویت اسلام و تشیع در آفریقا است.

تمام این عوامل را می توان در دستگاه محاسباتی دشمن به معنای توسعه عمق نفوذ راهبردی ایران در مرکز و غرب آفریقا دانست. آفریقایی که با توجه به سابقه برده داری و استعمار در آن و عقب ماندگی عمدی کشورها توسط غرب، الهیات و ادبیات رهایی بخش و ضد برتری نژادی به شدت در آن در حال ترویج است.

اما نکته مهم در ارتباط با شیعیان نیجریه الگو پذیری آنها از حزب الله لبنان است. تشکیل حزب الله نیجریه در این کشور در اوایل سال جاری را میتوان به صدا در آمدن زنگ خطر برای دشمنان دانست.

همچنین حضور گوه تروریستی بوکوحرام در مناطق شیعه نشین نیجریه، باعث شده که اقدامات شیعیان برای محافظت از خود تبدیل به یک خواست عمومی شود.

از دیگر نکات این حمله می توان به هدف قرار گرفتن شخص رهبر جنبش اسلامی نیجریه توسط ارتش و تلاش برای حذف ایشان اشاره کرد.

در نیجریه مردم تابع رهبران خود هستند و علیرغم فقر علمی و اقتصادی و فرهنگ خاص سازشکاری در بین برخی ازآنها، اما شاهد تبعیت محض مردم از آیت الله زکزاکی با تمام مشکلات ایجاد شده هستیم. این موضوع نقطه قوت ایران در تاثیرگذاری بر شیعیان نیجریه است.

اگر ایران بتواند با تمام ظرفیت های خود بحث رهبری واحد را در این کشور تقویت کند در آینده شاهد پیدایش یک سازمان قدرتمند میلیونی از شیعیان خواهیم بود که خود این موفقیت در بعد روانی تاثیرات شگرفی در موج آفرینی به نفع انقلاب اسلامی و محور مقاومت خواهد داشت.

نکته پایانی اینکه به نظر می رسد گروه تروریستی داعش درصدد است تا دامنه فعالیت های خود را در آفریقا نیز گسترده تر نماید و می توان بیعت گروه تروریستی بوکوحرام با ابوبکر البغدادی را مقدمه این گسترش دانست.

موضوعی که هم فرصت ظهور گروه های جدید در منطقه را فراهم می کند و هم برای مقابله با جریان رو به رشد تشیع در آفریقا قابل استفاده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
کشتار در نیجریه، یک شهر سوخت