سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جشنواره طبیعت با میلاد گل محمدی در كاشان


مردمان كاشان پایان نخستین ماه بهار و آغاز رسمی گرمای بوم چندگانه منطقه را با تولد گل محمدی و عطر و شمیم گلاب و هرم نفس های دیگ های مسی می شناسند، اینجا تقویم بهار را میلاد و پایان گل محمدی رقم می زند.
برگ برگ گل محمدی خود حكایتی از زیبایی و حكمت خلقت دارد، گلی كوچك و ظریف كه عمرش را ارزانی نان آوری سفره ها و عطر و طعم گلاب و اسانس و بهره های دیگر می نماید.
منطقه كاشان از سالیان دور مهد رویش گل محمدی بوده و قصه دیگ های مسی حكایت كهن این صنعت را بر بلندای تاریخ این سرزمین كهن با شیوایی تمام نقل می كنند.
بیش از 13 قرن پیش مطالعه كارشناسان بر روی گل سرخ به كیفیت برتر گل سرخ محمدی منطقه قمصر كاشان نسبت به دیگر مناطق منتهی شد، همه ساله برترین و مقدس ترین خانه روی زمین با گلاب قمصر شستشو می شود و تعداد زیادی از كارخانه‌های ادكلن ‌سازی اروپا در تولید عطر و ادكلن از اسانس عطر گل قمصر بهره می برند كه این موضوع در برندسازی گل و گلاب منطقه بی تاثیر نیست.
مزارع صورتی رنگ گل محمدی در منطقه و آئین های سنتی و زیبای گلابگیری هر ساله در نیمه های بهار گردشگران و مهمانان ایرانی و غیرایرانی انبوهی را به سوی این دیار راهی می كند.
جذب هزاران گردشگر و درآمدهای حاصل از این راه تنها یكی از بركات این گل شگفت انگیز برای مردمان این دیار است، درآمد حاصل از فروش گلاب در سال گذشته برای گلابگیران و تولید كنندگان منطقه به بیش از یكهزار و 600 میلیارد ریال رسید، همچنین در سال گذشته 162 كیلو اسانس گل محمدی و 250 تن گلاب ناب به كشورهای اتحادیه اروپا صادر شد.
سطح زیر كشت گل محمدی در شهرستان كاشان دو هزار و 100 هكتار می باشد كه از این طریق برای 13 هزار و 500 خانوار اشتغال فصلی ایجاد شده و درآمد حاصل تولید گل محمدی بالغ بر 560 میلیارد ریال است.
یكهزار و 500 واحد گلاب‌گیری سنتی در كاشان وجود دارد كه براساس اعلام كارشناسان جهاد كشاورزی از هر هكتار سطح زیر كشت گل محمدی حدود چهارهزار و 300 كیلوگرم گل محمدی برداشت و سالانه 15 هزار تن گلاب سنگین در این واحدها تولید می‌شود.
برداشت گل محمدی در كاشان از اواسط فروردین از بخش مركزی آغاز و تا پایان خردادماه در بخش قمصر، نیاسر و برزك ادامه دارد.
3009/6021

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
جشنواره پدربزرگها گل محمدی