سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کربلا درانتظار/گزارشی از جنب و جوش عمومی برای اربعین 94


اولین گروه ها و طلایه داران اربعین حسینی، طی دو روز گذشته وارد کربلای معلی شده اند که اغلب از شیعیان سایر کشورها هستند و سه شنبه شب، یک کاروان بزرگ از زائران ایرانی اربعین زیر بارش شدید باران از راه رسید، درحالی که عاشقان اهل بیت(ع) در جنب و جوش هستند تا شهر امام حسین(ع) را برای اربعین 94 آماد کنند.

شهر کربلا این روزها در تب و تاب اربعین حسینی است که از روز بیستم آبان با آغاز حرکت پیاده روی از بصره در جنوبی ترین نقطه خاک عراق آغاز شده است.

عاشقان امام حسین(ع)، لباس خدمت گزاری به تن کرده اند؛ عراقی و ایرانی و کویتی و عربستانی هم ندارد؛ در اولین گروه های زائری که وارد کربلا شده اند، زائرانی از پاکستان و بحرین هم هستند.روز سه شنبه، عده ای بین الحرمین را آب و جارو کردند و بسیاری دیگر در سطح شهر مشغول غبار روبی از شهر اباعبدالله الحسین (ع) بودند.

لحظه شماری برای کربلای معلی آغاز شده است؛ دست اندرکاران خدمت گزاری به زائران اربعین حسینی دست بکار شده اند؛ در طول جاده بغداد- کربلا ماشین آلات سنگین در حال آماده سازی محوطه های برپایی چادرهای استراحت و پذیرایی هستند و داربست ها به سرعت به هم گره می خورند و اسکلت خیمه ها را می سازند.

در طول جاده بغداد به کربلا ده ها خودرو و وانت بار را می شد دید که بر باربندهای خود ظروف و دیگ های پخت و پز را به سمت کربلا حمل می کنند تا اجاق ها را راه اندازی کنند.

نقطه به نقطه کربلا این روزها پر است از تلاش و دوندگی های عاشقانه و در این میان مسوولان کربلا هم دغدغه یک میزبانی شایسته را دارند.

داوطلبانی از شهرداری تهران با لباس های نارنجی رنگ رفتگران که البته تعداد زیادی در بین آنان از مهندسین و مدیران شهرداری هستند، روز سه شنبه در خیابان امام حسین (ع) و میدان التربیه کربلا در حال شست و شو و جارو کردن خیابان ها و رنگ آمیزی جدول های رنگ باخته این منطقه بودند و چنان عاشقانه کار می کردند که خبرگزاری 'نون' نزدیک به عتبه حسینی را به وجد آوردند تا یک گزارش تصویری از آنان کار کند.

رئیس کمیته خدمات شهرداری کربلا شامگاه سه شنبه در دفتر کارش به خبرنگاران ایرنا گفت که این روزها و این شبها همه در تب و تاب اربعین هستند و خواب ندارند.

حسین الیساری تاکید کرد که کارها خوب پیش می رود، اما اربعین اتفاق کوچکی نیست و کار بزرگ می خواهد.

این روزها مسولان کربلا از این جلسه به آن جلسه و از بازدیدی به بازدید دیگر که همه اش برای اربعین است، روز را به شب و حتی شب را به روز می رسانند؛ اینطور که یکی از مقام های شهر کربلا می گفت، طی یک هفته گذشته بطور متوسط روزانه بین 3 تا 4 چهار جلسه درباره مسایل امنیتی و خدماتی میان مسوولان این شهر برگزار شده است که تعدادی از آنها با مشارکت مسوولان ایرانی بوده است.

رئیس کمیته خدمات شهرداری استان کربلا که همزمان نائب رئیس کمیته امنیتی استان نیز هست، از هماهنگی های خوب و اثر گذار میان ادارات و داویر دولتی عراق و نیز نهادهای غیر دولتی و همچنین نهادهای ایرانی در عراق خبر داد و در عین حال گفت: کربلا برای جمعیت زائری که تا 22 میلیون نفر برای اربعین امسال پیش بینی شده، ظرفیت ها و امکانات لازم شهری و پذیرایی ندارد.وی با بیان اینکه عراقی ها معمولا طی 10 روز از 11 تا 21 صفر به مرور وارد کربلا می شوند و پس از زیارت به سرعت این شهر را ترک می کنند، گفت: در صورتی که این شکل از زیارت اربعین در زائران خارجی نیز نهادینه شود و زیارت اربعین را تنها در روز اربعین تلقی نکنند، بهتر می توان این مراسم را مدیریت کرد.

هم اکنون بسیاری از زائران ایرانی اربعین اصرار دارند که در روز اربعین در کربلا باشند، حال آنکه براساس فتاوا و دیدگاه های اعلام شده اکثر مراجع، زیارت ویژه اربعین در طول این دوره، بویژه پیاده روی آن کامل و مقبول است.

در همین حال تلاش گسترده ای نیز در چارچوب طرح امنیتی کربلا ویژه اربعین شکل گرفته است؛ بر تعداد پست های ایست بازرسی در مسیر بغداد به کربلا افزوده شده و بازرسی ها با حساسیت ویژه در حال انجام است.

نایب رئیس کمیته امنیت کربلا به خبرنگار ایرنا گفت که در تدابیر امنیتی امسال اذبعین حسینی بیش از 30 هزار نفر از نیروهای امنیتی مشارکت دارند و شعاع امنیتی طرح امسال تا 50 کیلومتر گسترده شده است.

وزارت دفاع عراق در روزی که شهر کربلا شاهد جنب و جوش عمومی برای آماده سازی انجام زیارت اربعین در روزهای پیش روست، از کشف یک انبار سلاح و مواد منفجره در جنوب بغداد خبر داد که تروریست ها قصد داشتند با آن زائران حسینی را هدف بگیرند.

سلاح های سبک و خودکار، جلیقه های انتحاری یا همان کمربندی انفجاری، مقادیری زیادی مواد منفجره و مهمات و بمب های دست ساز در این انبار جاسازی شده بود که نیروهای امنیتی عراق با استفاده از اطلاعات دقیق دستگاه های اطلاعاتی این کشور موفق به کشف آن شدند.

این انبار در یکی از مقرهای گروه تروریستی داعش در منطقه 'صدر' در 'الیوسفیه' در جنوب بغداد قرار داشت که بر آن ولایت جنوب داعش در عراق نام گذاشته اند.

شب گذشته، زائران ابا عبدالله الحسین در روز شهادت دخت گرامی وی، بزرگترین سفره حضرت رقیه (س) را در بین الحرمین پهن کردند و به عزاداری، نوحه خوانی و دعا پرداختند و کودکان و نوجوانان کربلایی نیز در کوچه پس کوچه های شهر و بویژه در اطراف خیمه گاه به همین مناسبت شمع روشن کردند.

زیارت و مراسم اربعین حسینی، به اعتقاد مراجع و علمای دین، تنها به روز 21 صفر (اربعین حسینی) خلاصه نمی شود و این مراسم از آغاز راهپیمایی اولین گروه ها که از بصره راه می افتند شروع می شود و در نهایت در 21 صفر خاتمه می یابد.

زائران حسینی با پای پیاده صدها کیلومتر طی می کنند و پس از رسیدن به کربلای معلی و ادای زیارت و بجا آوردن سنت های آن به سرعت این شهر را ترک می کنند.

کربلا سه شنبه شب بارانی را پشت سر گذاشت که در دقایقی طولانی آنقدر شدید بود که همه را به زیر سقف های پیاده روها و داخل هتل ها و یا صحن های حسینی و عباسی کشاند.


ویدیو مرتبط :
گزارشی از حال و هوای کربلا در آستانه اربعین حسینی 93