توانگری در انتظار این افراد است!


قدس آنلاین/ عقل قناعت را به علت آثار ارزشمند آن، بر می‏گزیند و آن را به سود شخص می‏ داند. از جمله آثاری که این صفت برای انسان به دنبال دارد: بی‏نیازی وی از غیر خود و قدرت یافتن آدمی برای تحمل کمبودها و صبر بر آنها، گرچه انسان در ظاهر با قناعت، از امکانات ظاهری استفاده کمتری می‏ کند، ولی به جهت عاقبت قناعت، این عمل مورد پذیرش عقل است. هر اندازه سطح دانش شخص نسبت‏ به جهان و نفس خود بیشتر می‏شود و با عمق بیشتری به مسائل انسانی توجه می‏ نماید، در پذیرش صفات پسندیده انسانی، از جمله صفت قناعت، آمادگی بیشتری پیدا می‏ کند. بر این اساس این مهم یکی از موضوعات مورد تاکید ائمه اطهار (ع) و به ویژه جانشین برحق پیامبر (ص)، امیرالمومنین علی (ع) می باشد. ایشان در این باره می فرمایند: خوشا به حال کسی که به مقدار کفاف قناعت ورزد و از خدا راضی باشد؛ و نیز اشاره می دارند که قناعت پایدارترین عزّت و شرف است.
همچنین ایشان درباره آثار قناعت می فرمایند: مِنْ عِزِّ النَّفْسِ لُزُومُ الْقَناعَةِ؛ از نشانه های عزت نفس دوام بر قناعت است؛ و نیز: اَلْقانِعُ ناجٍ مِنْ آفاتِ الْمَطامِعِ؛ قانع از آسیب های آزمندی و حسادت مصون است؛ و همچنین بیان می دارند: عَلَیْکُمْ بِالْقَناعَةِ تَسْتَغْنُوا؛ قناعت پیشه کنید تا توانگر شوید.
این امام همام با بیان این مطلب که قناعت همانند شمشیری می باشد که هرگز کُند نمی شود، درباره دیدگاه افراد قانع نسبت به خشنودی از تقدیر الهی می فرمایند: مَنْ رَضِیَ بِرِزْقِ اللّهِ لَمْ یَحْزَنْ عَلی ما فاتَهُ؛ هر کس به روزی که خدا داده خشنود شود، برای آنچه از دست داده اندوهگین نگردد.

منابع:
1-نهج البلاغه، حدیث 41، 341.
2-آمدی، شرح غررالحکم ، ج 1: 163؛ ج 2: 443؛ ج 6: 48.
3-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 69: 399.
4-پورطباطبایی، یکهزار سخن از حضرت علی (ع): 160-159.


ویدیو مرتبط :
انتظار عامیانه، انتظار عالمانه، انتظار عارفانه