سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



روند کند صدور ویزای اربعین در کرمانشاه و بازارگرمی کارچاق‌کن‌ها


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، همیشه و همه‌جا هستند افرادی که باید به اصطلاح سیبیلشان را چرب کنی تا کارت راه بیفتد؛ یعنی راه چاره دیگری هم نداری، چون لابی آنها آن‌قدر قوی هست که کار چند روزه را در عرض چند ساعت برایت انجام می‌دهند.

زوار اربعین حسینی (ع) که از شهرهای دور و نزدیک به شهر کرمانشاه برای دریافت ویزای سفر به عراق به کنسولگری این کشور در کرمانشاه مراجعه می‌کنند نیز این روزها با این کارچاق‌کن‌ها سر و کار دارند و البته گلایه‌مند هم هستند از فعالیت این افراد.

در چندین سال اخیر به دلیل تعداد بالای مراجعین و روند کند صدور ویزا توسط کنسولگری عراق پای دلالان به این موضوع هم کشیده شد و افرادی در شمایل همان کارچاق‌کن‌ها با دریافت مبالغ هنگفتی از زوار، ویزای آنها را که برخی برای دریافتش چند روز معطل مانده‌‌اند را در عرض چند ساعت به دست آنها می‌رساند.

این سودجویان که در اطراف کنسولگری‌ کشور عراق در کرمانشاه پراکنده‌اند با وعده صدور ویزای خارج از نوبت! که این موضوع می‌تواند ناشی از دلایل مختلف باشد از آنها درخواست مبالغ بیشتری می‌کند و زوار هم به دلیل اینکه چندین روز معطل مانده و کارشان انجام نشده مجبور می‌شوند هزینه مذکور را بپردازند.

هرچند از قبل راه‌های دیگری برای دریافت ویزای اربعین توسط سازمان حج و زیارت از جمله ثبت‌نام در سامانه سماح اعلام شده بود، اما به هر دلیلی برخی افراد ترجیح داده‌اند حضوری ویزای خود را از کنسولگری اخذ کنند.

*صدور 8900 ویزا در مقابل 17 هزار ثبت‌نامی

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه نیز به خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: طی روزهای گذشته از معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه برای رایزنی با مسئولان کنسولگری عراق دعوت کردیم و درخواست‌ها و تذکرات معقول خود را به آنها منتقل کردیم که در این خصوص قول‌های مساعدی برای پیشرفت در امور صدور گذرنامه داده شد.

رضا نجفیان ادامه داد: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که مکان، پرسنل و امکانات سخت‌افزاری را در اختیار کنسولگری عراق برای تسریع در امور صدور گذرنامه قرار دهیم و نهایت همکاری را با آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تنها در طی 4 روز اخیر مدارک 6 هزار نفر را به کنسولگری عراق در کرمانشاه تحویل داده‌ایم، گفت: متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و تنها برای یک‌هزار و 14 نفر ویزا صادر شده است.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به رابطه مستحکم ایران و عراق انتظار داریم سرکنسولگر عراق در رابطه با اقدامات انجام شده به شکل قانونمندی پاسخگویی به موقعی به افرادی داشته باشد که از طریق سامانه سماح برای دریافت ویزا اقدام کرده‌اند و ویزاها را به سرعت تحویل دهند.

نجفیان با اظهار گله‌مندی از روند کند صدور ویزا که موجب بازارگرمی دلالان شده است، گفت: امیدواریم در چند روز آینده این روند تسریع یابد و انتظار داریم که مسئولان کنسولگری در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه افرادی که در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند منتظر دریافت ویزا هستند، اما شاهد روند کندی در این زمینه هستیم، خاطرنشان کرد: از 17 هزار کرمانشاهی که در سامانه سماح و در موعد مقرر ثبت‌نام کرده‌اند و با توجه به اینکه روادید زوار استان‌های کردستان، همدان و کرمانشاه در کنسولگری عراق در کرمانشاه صادر می‌شود، بعد از 9 روز همکاری، کنسولگری عراق تاکنون برای 8 هزار و 900 نفر ویزا صادر کرده است.

مدیرکل حج و زیارت استان کرمانشاه در مورد فعالیت کارچاق‌کن‌ها در صدور ویزا نیز گفت: بارها از طریق سازمان مرکزی حج و زیارت به‌صورت کلی و به تفکیک اطلاع‌رسانی کاملی به مردم در این خصوص صورت گرفته تا در دام این افراد سودجو نیفتند.

نجفیان افزود: افراد می‌توانند در استان‌های خود اقدام کنند و لازم نیست برای دریافت ویزا به شهرهایی که کنسولگری ثابت دارند سفر کنند و پس از سرگردانی اسیر این افراد شوند.

وی خاطرنشان کرد: از باب میهمان‌نوازی و کمک، این افراد شب‌ها اسکان و اطعام می‌شوند و برای اسکان آنها از امکانات ستاد اربعین استفاده می‌شود.

*تأکید بر افزایش حجم کار کنسولگری عراق

فرماندار کرمانشاه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: در مورد مشکلات زوار اربعین جلسه دوم را با حضور سرکنسول عراق در محل استانداری کرمانشاه تشکیل دادیم که در این جلسه تأکیدات زیادی به کنسولگری عراق مبنی بر افزایش حجم کار آنها داشتیم.

فضل‌الله رنجبر بیان داشت: در خصوص کند بودن روند صدور ویزا دو مشکل وجود دارد؛ یکی اینکه در تعهد کنسولگری صدور ویزا برای  استان‌های همدان، کردستان و کرمانشاه آمده، اما از شهرهای مراغه، تبریز و... افرادی به کرمانشاه آمده‌اند و در مقابل کنسولگری تجمع کرده‌اند که خلاف اطلاع‌رسانی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: در این جلسه تأکید شد که کنسول‌گری عراق از طریق دفاتر خود در حد مقدورات به این افراد پاسخ دهند و دفاتر حج و زیارت نیز کار صدور مانیفست‌های گروهی را انجام دهند.

فرماندار کرمانشاه با تصریح اینکه از دیروز بعد از ظهر با این تصمیم صدور ویزا سرعت بیشتری گرفته است، از صدور بالغ بر 10 هزار ویزا از سوی کنسولگری عراق در کرمانشاه خبر داد.

رنجبر در مورد بازارگرمی دلالان با توجه به این روند کند صدور ویزا، خاطرنشان کرد: با سرکنسولگر عراق صحبت کردیم که نظارت بیشتری بر کارمندان خود برای جلوگیری از این کار داشته باشند.

وی مراجعه افراد به کنسولگری عراق را یکی از دلایل مهم دامن زدن به بازار سوءاستفاده‌کنندگان عنوان کرد و ادامه داد: در این خصوص اطلاع‌سانی‌‌های لازم انجام شده است.

*چهار روز معطلی برای دریافت ویزا

یک افرادی که از همدان به کرمانشاه برای دریافت گذرنامه سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از روند کند صدور گذرنامه از سوی کنسولگری عراق انتقاد کرد و گفت: امروز چهارمین روز است که برای دریافت ویزا معطل مانده‌ام.

علی احمدی بیان داشت: امروز متوجه شدم که یکی از دلالان حاضر است با دریافت هزینه تقریباً دوبرابری در عرض چند ساعت برای ما ویزا جور کند.

بر اساس گزارش فارس، با توجه به اینکه موج آغاز سفرهای زائران به عتبات عالیات برای پیوستن به خیل عظیم عاشقان اباعبدالله (ع) در ایام اربعین حسینی، فعالیت دلالان و کارچاق‌کن‌ها نیز بیشتر می‌شود، تعلل کنسولگری عراق برای تسریع در صدور ویزا تنها به فعالیت این افراد و متضرر شدن زوار دامن می‌زند.

****************

گزارش از: زهرا آقایی

****************

انتهای پیام/2700/ز


ویدیو مرتبط :
صدور بلیط خارجی با نرخ ویژه | ویزای چین و ویزای بانکوک