علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



دکتر خرازی: کلینیک های بهداشت مغز در ایران راه اندازی می شود


خرازی امروز سه شنبه در نشستی با مدیر عامل و مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) افزود: کاربرد رشته های علوم شناختی در جهان هر روز بیشتر می شود و ایران نیز تلاش می کند با راه اندازی کلینک های ویژه در این زمینه و طراحی و گسترش مرتبط با علوم شناختی، گام های ارزشمندی بردارد.
وی تصریح کرد: در همین راستا، کلینیک «مغز و شناخت» با هدف تقویت کارکردهای مغز در افراد در آینده نزدیک در تهران راه اندازی می شود.
خرازی گفت: یکی از فعالیت های جالب در دنیای امروز به ویژه در کشورهای پیشرفته، «بهداشت مغز» است که در آن، افراد همانند چکاپ و انجام آزمایشاتی برای بررسی وضعیت سلامت جسمی خود، بهداشت روانی و مغز خود را نیز از نظر سلامتی کنترل می کنند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، ایجاد رشته های جدید و پژوهشکده های علوم شناختی را از دیگر برنامه های دولت در این عرصه برشمرد و گفت که در این زمینه تاکنون رشته های مختلفی در ارتباط با علوم شناختی و طراحی، خلاقیت ، هنر و رسانه در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی یا ایجاد شده و به عنوان رشته های نو، با استقبال گسترده دانشجویان بااستعداد روبرو است.
خرازی تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد فناوری ها و برنامه های مرتبط با علوم شناختی که بر تقویت هوش، حافظه و تمرکز افراد مبتنی است و در فضای مجازی نیز نرم افزارهای فراوانی برای آن تولید می شود، ظرف چند سال آینده به عنوان سودآورترین فعالیت ها در جهان با میلیاردها دلار تولید ثروت تبدیل خواهد شد. به همین دلیل، ایران نباید در این زمینه از دیگران عقب بماند.
وی، تقویت انگیزه را از مهمترین دستاوردهای علوم و فناوری های شناختی برشمرد و تصریح کرد: این حوزه ، تمامی ابعاد زندگی انسان ها را در بر می گیرد و مغز محور است. به همین دلیل، اگر کارکردهای ذهن و مغز شناخته شود، دستاوردهای مهمی از آن حاصل خواهد شد.
خرازی مدیریت شناختی را از مصادیق علوم شناختی ذکر کرد و گفت: در سازمانی که با مدیریت شناختی اداره می شود، افراد احساس می کنند اهداف فردی آنها با اهداف سازمانی انطباق دارد و فضا برای ابراز نظر، ایده پردازی و پیشرفت مبتنی بر رضایت و همکاری کارکنان فراهم است.
وی افزود: به واقع محور تعامل انسان ها در چنین محیطی، شناخت است که اگر ارتقا یابد و انگیزه ها تقویت شود، استعدادها بروز می کند و در نهایت، تولید ثروت حاصل می شود.
وی همچنین به اهمیت علوم شناختی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مهمترین وظیفه معلم ایجاد نگرش و انگیزه برای دانش آموز است. اگر شناخت ایجاد شود، دانش آموز خود دنبال یادگیری می رود.
دکتر خرازی ادامه داد: علوم شناختی جنبه پزشکی و مهندسی هم دارد و کارکردهای آن قابل تقویت است. در مقوله پزشکی می توان به بهداشت مغز اشاره کرد و در مقوله مهندسی، هوش مصنوعی قرار می گیرد.
وی با بیان این که حوزه های 'نانو، بایو، علوم رایانه و علوم شناختی'- انبیک- NBIC هم اکنون محوریت علم و فناوری هستند، ادامه داد: در دانشگاه تهران هم پژوهشکده ای در حوزه انبیک در حال احداث است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با بیان این که وزارت دفاع آمریکا بیشترین سرمایه گذاری را روی علوم شناختی دارد، یادآور شد: شبکه ها و رسانه های اجتماعی در فضای مجازی ابزاری برای دریافت اطلاعات شناختی هستند و پیام های مبادله شده در این فضاها، حاوی ذهنیات افراد است.
وی افزود: این اطلاعات چنان قیمتی و ارزشمند است که همه آنها در امریکا ضبط می شود و کارشناسان علوم شناختی با تحقیق و مطالعه روی آنها، تلاش می کنند الگوهای حاکم بر رفتار افراد را در جوامع گوناگون استخراج کرده و حتی آن را هدایت کنند.
دکتر خرازی با بیان اینکه بسیاری از کارکردهای انسان زیر آستانه هوشیاری صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: هر چه رهبران جامعه و رسانه ها بتوانند در زیر آستانه هوشیاری، مطالب و منویات خود را به شهروندان القا کنند، میزان اثرگذاری پیام های آنان بیشتر خواهد بود.
وی راز موفقیت برخی رسانه های غربی را در جذب مخاطب، استفاده درست از این گونه شیوه های علوم شناختی دانست و از اینکه رسانه های ایران در استفاده از این شیوه ها ضعیف عمل می کنند، ابراز تاسف کرد.
خرازی گفت: اگر شناخت انسان ها بیشتر شود، انگیزه ها ارتقا می یابد ، استعدادهای افراد به منصه بروز و ظهور می رسد و تبدیل به ثروتی کلان برای سازمان می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش، از دوران حضور خود در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان «دوره ای خاطره انگیز» یاد کرد و گفت: در آن زمان که مصادف با دوران دفاع مقدس بود، همه نیروهای ایرنا با عشق و علاقه باطنی کار می کردند و رزمندگانی واقعی در صحنه اطلاعات و مصاف رسانه ای دشمن بودند.
خرازی با گرامیداشت یاد خبرنگاران ایرنا که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند، خاطرنشان ساخت: در دنیای امروز، کارکرد خبرگزاری ها نسبت به آن زمان بسیار تغییر کرده و برای فعالیت موفق در این عرصه، خبرگزاری ها مجهز به فناوری های روز بوده و با بهره گیری قوی از فضای مجازی، کارکردی چندرسانه ای داشته باشند.
وی در این زمینه از برنامه های ایرنا در زمینه استفاده از عکس، فیلم، صدا و حرکت در مسیر تخصصی شدن و ارایه فرآورده های خبری در قالب های گوناگون ستایش کرد.
خرازی در سال های 59 تا 68 مدیرعامل ایرنا بود و همزمان، ریاست ستاد تبلیغات جنگ را نیز بر عهده داشت. او پس از آن، به مدت هشت سال نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بود و سپس، به مدت 8 سال سکان سیاست خارجی ایران را در دوران اصلاحات بر عهده گرفت. وی پس از آن تاکنون رییس شورای راهبردی سیاست خارجی بوده است.
خرازی که دارای مدرک دکتری مدیریت آموزشی است، در حال حاضر، عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با درجهٔ استاد تمام است و ریاست هیئت امنای پژوهشکده علوم شناختی را نیز بر عهده دارد.
محمد خدادی مدیرعامل ایرنا نیز در این نشست، گزارشی از پیشرفت ها و موفقیت های ایرنا در سال های اخیر ارایه کرد و ایجاد تحول در تولید محتوا، بازتعریف تولید و انتشار خبر، روزآمدی و کارآمدی، بهره گیری از ظرفیت های خبری در تلفن همراه، بازتعریف دفاتر داخلی و خارجی ایرنا، افزایش خروجی های خبری آن به زبانهای خارجی، ایجاد سایت های خبری تخصصی و تشکیل اتاق های فکر در زمینه رسانه را از جمله برنامه ها و سیاست های خود در طول دو سال گذشته در خبرگزاری رسمی کشور برشمرد.
علمی** 1551**2017

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
معرفی کلینیک کاشت موی دکتر رضائی کلینیک مو ایران 1