نمایش «ژنرال‌ها»، روایتی بی‌کلام از جنگ و صلح


نمایش «ژنرال‌ها»، روایتی بی‌کلام از جنگ و صلح

باشگاه خبرنگاران/ امیر مشهدی عباس کارگردان تئاتر در خصوص نمایش «ژنرال‌ها» بیان کرد: بهار سال 93 نمایشنامه بی‌کلام «ژنرال‌ها» به نگارش درآمد. این نمایشنامه حاصل تلفیق ایده من و سارا حسنی است. در ابتدا نمایشنامه چهار صفحه‌ای «ژنرال‌ها» که کلیتی از داستان را ارائه می‌داد، در شورای کانون پرورش فکری کودکان پذیرفته نشد اما با حمایت رئیس کانون این اثر نمایشی تولید شد.
وی در مورد داستان نمایش «ژنرال‌ها» گفت: این اثر نمایشی روایتگر داستان دو ژنرالی است که زمین خانه دختری را برای جنگ انتخاب می‌کنند؛ اما با حضور شخصیت دختر داستان مسیر دیگری را سپری می‌کند. «ژنرال‌ها» نمایشنامه‌ای تقریبا بدون کلام است و تنها 16 دیالوگ دارد. این اثر نمایشی ضد جنگ است و از صلح به عنوان بزرگترین نعمت یاد می‌کند.
مشهدی عباس در خصوص شیوه اجرایی اظهار داشت: اجرای نمایش «ژنرال‌ها» کار بسیار دشواری بود. به خصوص برای بازیگران. چرا که استفاده از بیان بازیگر برای ما محدود شد. به همین جهت ریتم اثر برای کشش و جذب مخاطب اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: در نمایش «ژنرال‌ها» توجه ویژه‌ای به فرم و شکل‌ و فانتزی شده است و در طراحی صحنه از رنگ بهره گرفته‌ایم تا خشونت جنگ را که در نمایش به آن اشاره می‌کنیم، با رنگ و موسیقی برای مخاطب به خصوص کودک و نوجوان بپوشانیم. در این اثر نمایشی همچنین از عروسک، تصویرسازی و آکساسوار استفاده کرده‌ایم.
کارگردان نمایش «نیم وجبی» گفت: در تمام سال‌های فعالیتم سعی کردم آثارم شبیه به یکدیگر نباشد. به همین سبب از آغاز در نگارش و اجرای نمایشنامه با فکر و ایده پیش رفتم. نمایش «ژنرال‌ها» حاصل دو ماه تلاش برای نگارش نمایشنامه و سه ماه تمرین است.
وی در خصوص اجرای نمایش در شهرستان بیان کرد: بسیار مشتاقم تا آثارم را در شهرستان نیز به روی صحنه ببرم تا با اجرای این آثار سطح سلیقه و توقع مخاطب بالا برود؛ اما شهرستان‌ها بیش از آنکه دغدغه‌ اجرای تئاتر داشته باشند، مشتاق اجرای جنگ و نمایش‌های شادی‌آور هستند.
گفتنی است؛ نمایش «ژنرال‌ها» تا 25 دی در کانون پرورش فکری کودکان به روی صحنه می‌رود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
نمایش قمقمه های ژنرال