مدیر پروژه «سیتروئن» در ایران: به بازار رقابتی خودروهای ارزان ایران وارد نمی‌شویم


مدیر پروژه «سیتروئن» در ایران: به بازار رقابتی خودروهای ارزان ایران وارد نمی‌شویمآنا/ توماس دوسی (Thomas d’Haussy) مدیر بخش استراتژی و بازاریابی شرکت سیتروئن و مدیر پروژه سیتروئن در ایران است و می‌گوید شرکتش تمایل ندارد در رقابتی‌ترین بخش بازار که به خودروهای ارزان اختصاص دارد، حضور داشته باشد، بلکه اهداف دیگری را در ایران دنبال می‌کند.
او برای دیدار از اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صنعت خودروی ایران به تهران و نمایشگاه بین‌المللی آمده است. ماموریت دوسی در این سفر بررسی بازار ایران و معرفی یکی از محصولات سیتروئن به نمایشگاه است. او در سخنانش بیشتر بر سابقه 50 ساله سیتروئن در ایران تاکید می‌کند.
مدیر بخش استراتژی و بازاریابی شرکت سیتروئن با نشستن کنار خودروی سیتروئن C4 L و رو به روی ژیان‌های قدیمی که به عنوان خودرویی تزئینی و برای ابراز اصالت پارس‌خودرو در معرض نمایش قرار گرفته‌اند، گویی حلقه اتصالی‌است که سایپا را با گذشته و احتمالاً آینده پیوند می‌زند.

یکی از اهداف نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صنعت خودروی ایران، آشنا کردن شرکت‌های خارجی با این صنعت در ایران است؛ صنعتی که به جز تعدادی قطعه‌ساز، چند خودروی از مدافتاده و تعداد زیادی خودروی چینی‌الاصل، یک مولفه بسیار مهم دیگر دارد؛ مردمی مشتاق و امیدوار به آینده‌ای‌ نه‌چندان روشن.
در ایام نمایشگاه گفت‌وگویی با توماس دوسی مدیر پروژه سیتروئن در ایران درباره چرایی و شرایط حضورشان در ایران داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما با توجه به اجرایی شدن برجام باید منتظر انقلابی در صنعت خودروی ایران باشیم؟
به نظر من اشتیاق و خواستی شدید در خریداران برای خودروهای مدرن با تکنولوژی بهتر وجود دارد. در این حال فکر می‌کنم، تغییر نگاه بازار ایران هم با توجه به وضع اقتصاد جهانی به سرعت انجام نشود. البته بازار ایران اشتیاق بسیاری برای خرید خودرو دارد.

بازار ایران می‌تواند جایگزین کشورهایی مانند برزیل و روسیه برای خودروسازان باشد؟
برای شرکتی مانند سیتروئن ایران می‌تواند فرصتی مناسب برای افزایش تولید خارج از اروپا باشد. امسال ما پنجاهمین سال حضور در بازار ایران را جشن خواهیم گرفت.
سیتروئن اولین‌بار در سال 1966 میلادی با ایران قرارداد بست و ما در آن دوره شرکت سایپا را در ایران تاسیس کردیم.
پس تاریخچه طولانی با شرکت سایپا داریم و حالا قصد داریم همکاری جدیدی با این شرکت برای آینده آغاز کنیم.

سیتروئن برنامه‌ای برای تولید خودروهای ارزان در ایران دارد؟
در حقیقت خیر. ما نمی‌خواهیم در بازار خودروهای ارزان رقابت داشته باشیم و قصد داریم راحتی و تکنولوژی را برای مشتریان ایرانی خود فراهم کنیم؛ به همین دلیل واقعاً نمی‌خواهیم در بخش خودروهای ارزان، که رقابتی‌ترین‌ بخش بازار هم است، حضور داشته باشیم.
البته این به این معنی نیست که نمی‌خواهیم در بازار ایران حضور داشته باشیم بلکه سیتروئن نمی‌خواهد با وضع کنونی در رقابتی‌ترین بخش بازار حضوری داشته باشد.
هدف سیتروئن از آمدن به ایران سرویس‌دهی به مشتریانی است که حاضر هستند برای تکنولوژی، فناوری، کیفیت و راحتی، هزینه بیشتری کنند.

حضور سیتروئن در ایران ارتباطی با تصمیم برادر بزرگ‌تر خود یعنی پژو برای حضور در ایران ندارد؟
خیر، ما رابطه‌ای 50 ساله با ایران و رابطه طولانی و خوبی با سایپا داریم و به دلیلی همین سابقه می‌خواهیم به ایران برگردیم.
سیتروئن و سیایپا مذاکرات خوبی با هم داشته‌اند و ما اعتقاد داریم که می‌توانیم همکاری بسیار قدرتمندی همچون گذشته با سایپا داشته باشیم.
این رابطه طولانی مدت هم بسیار برای ما مهم است و این عمده دلیلی است که ما می‌خواهیم به ایران برگردیم.

برنامه شما در ایران چیست و چه محصولاتی را می‌خواهید اینجا تولید کنید؟
برای اعلام کردن این اطلاعات خیلی زود است.

چه خودرویی را می‌خواهید به اینجا بیاورید؟
در این نمایشگاه، سیتروئن مدل C4 L یا همان C4 سدان را برای معرفی گذاشته‌ایم.

در چه محدوده قیمتی؟
هنوز زود است که بخواهیم قیمت آن را عنوان کنیم.

قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارید؟
اعتقاد داریم بازار نیازمند سرمایه‌گذاری طولانی مدت است و بهترین راه برای رسیدن به پاسخ مورد نیاز بازار، انتقال تکنولوژی است.

C4 سدان برای تولید یا صرفاً برای فروش در بازار ایران معرفی است؟
تولید محلی این محصول در حال بررسی و مذاکره است.

اگر قرار باشد این خودرو تولید محلی شود، چقدر زمان می‌برد؟
مذاکرات همیشه ممکن است کمی بیش از آنچه انتظار دارید، طول بکشد.
ما مذاکرات مثبت و خوبی داشته‌ایم اما هنوز به نتیجه قطعه نرسیده‌ایم؛ پس از به نتیجه رسیدن، جواب این سوال شما مشخص می‌شود.

بازار ایران را با ثبات می‌بینید؟
صادقانه بگویم، به نظر من این بازار بدون ریسک نخواهد بود.
با توجه به اقتصاد جهانی و قیمت بنزین و نفت نمی‌توان گفت بازار ایران از ثبات بسیار بالایی برخوردار است.
البته ما در حال انجام عملیات‌های دیگری در بازارهای مختلف هستیم که چندان باثبات هم نیستند.
پس در حقیقت وقتی که شما تصمیم می‌گیرید برای مدت طولانی در یک بازار حضور داشته باشید، سرمایه گذاری می‌کنید و خود را با بازار بیشتر و بیشتر وفق می‌دهید.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: آنا


ویدیو مرتبط :
یکی از ایمن ترین خودروهای دنیا، وارد ایران شد