سرمایه گذار سریال شهرزاد: این رقم‌ها در حد پولشویی نیست!


از همان ابتدا قرار می گذاریم خیلی صریح و شفاف حرف بزنیم. ابتدا کمی تردید دارد نکند حرف‌هایی که می‌زند حاشیه‌ جدیدی برای «شهرزاد» ایجاد کند اما می‌گوییم یک جا بالاخره باید به حاشیه‌ها پاسخ داد. یک بار باید تکلیف برخی حرف و حدیث‌ها که درباره سرمایه‌گذاری سریال پربیننده «شهرزاد» وجود دارد مشخص شود. و غیر از خود او کسی نمی‌تواند پاسخگوی حاشیه‌ها و سوالات باشد.

به نوشته آی سینما، سوالاتی در خصوص اینکه این چهره جوان چند میلیارد سرمایه ساخت «شهرزاد» را از کجا آورده،‌ چقدر نسبت او با یکی از چهره‌های اقتصادی جمهوری اسلامی در وضع مالی خوبی که دارد تاثیر داشته، آیا واقعا شهرزاد برای پولشویی ساخته شده؟ یا چرا با توجه به عقبه خانوادگی‌اش سریالی ساخته که برخی رسانه‌ها در خصوص حجاب و رعایت شئونات اسلامی در آن به او بتازند؟

سید محمد هادی رضوی که با سرمایه‌گذاری چند میلیاردی در ساخت «شهرزاد» تبدیل به چهره‌ای پرخبر در رسانه‌ها شد پیش از این به عنوان یک مدیر جوان در حوزه اقتصاد و بازرگانی شناخته می‌شد و همه او را در اتاق بازرگانی تهران می‌شناسند. هر چند این روزها بیش از هر چیز به عنوان داماد محمد شریعتمداری وزیر بازگانی دولت اصلاحات و معاون اجرایی رئیس جمهور فعلی از او نامبرده می‌شود.

خودش را بچه هیاتی می‌داند و از رگه‌های قوی مذهبی برخوردار است. از آن جوان‌هایی که داعیه عضویت در جبهه انقلاب فرهنگی را دارند و فقط به زعم خودش سعی کرده با نگاهی متفاوت‌تر نسبت به تولید خوراک فرهنگی وارد عرصه فرهنگی و جذب مخاطب داخلی شود. عرصه‌ای که به نظرش با کم‌کاری‌های جبهه انقلاب فرهنگی در سال‌های گذشته مخاطبش را دو دستی تقدیم به شبکه‌های ماهواره‌ای کرده است.

با این حال به قول خودش مثل همه موتلفه‌ای ها به بازرگانی و تجارت علاقه‌مند است و اتفاقا خیلی خوشحال است که به عنوان یک آدم پولدار و مذهبی می‌تواند اثری تولید کند که مخاطب داخلی را حتی یک ساعت هم که شده از پای ماهواره جدا کند ولی خب تلاش او کم حاشیه برایش ایجاد نکرده. رضوی در گفتگویی مفصل با «آی‌سینما» به بسیاری از سوالات و حاشیه‌هایی که در ذهن مخاطبان و رسانه‌ها وجود دارد پاسخ گفته است. بخش اول این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

- این روزها خیلی از رسانه‌ها سعی در ایجاد مسئله برای شهرزاد کرده اند. یکی از آن ها رسانه منتسب به صدا و سیما بود. اما چند روز پیش دیدم در یک مصاحبه کوتاه از صدا وسیما و سریال هایی چون «معمای شاه» و «کیمیا» حمایت کردید. رفتارتان کمی عجیب نیست؟

خب ما مدعی ولایت‌مداری هستیم. این یعنی چه؟ یعنی آن چه دستور دادند حتی اگر خلاف میل شما بود به آن عمل کنید. حالا یک مجموعه ای از سازمانی که کلیت آن منتسب به رهبری است حرفی زده و انتقادی کرده خب اگر ما ولایت‌مدار هستیم باید با ملاحظه بیشتری رفتار کنیم. یعنی اگر انتقادی هم از نحوه برخورد صدا و سیما داریم باید خیلی بی صدا به خودشان و دور از حاشیه‌های رسانه‌ای بگوییم و در رسانه‌ها کاملا از صدا و سیما دفاع کنیم.

- اگر بنا به دفاع مطلق از هر نوع عملکرد صدا و سیما باشد پس نقد چه می‌شود؟

خب تا زمانی که نقدها منصفانه باشد می‌توان وارد فضای نقد شد. اما وقتی می‌بینید نقدها غیرمنصفانه و مغرضانه است و اگر در این مقطع شما هم شروع کنید به نقد کردن، ممکن است سوء برداشت‌های فراوانی از نقد شما شود، شخصا ترجیح می‌دهم در جبهه مخالفان قرار نگیرم و در قبال همه چیز سکوت کنم. همان کاری را انجام می‌دهم که ترجیح می‌دهم در شرایط مشابه دیگران همان کار را با خودم انجام دهند. خود من الان در زمینه انتقادات نسبت به «شهرزاد»» در وضعیتی قرار گرفته‌ام که شاید «معمای شاه» و «کیمیا» هم قرار دارند.

- منظورتان بحث انتقادات کرمانی‌ها و داستان وضعیت حجاب بازیگران زن است؟

بله. مثلا نماینده عزیز استان کرمان می‌گوید در «شهرزاد» ما به مردم ولایت‌مدار کرمان اهانت کرده‌ایم. من یک سوالی از این عزیز دارم؟ آیا می‌داند این گونه بحث‌ها ممکن است باعث ایجاد درگیری‌های قومیتی شود؟ اگر به واسطه یک تحریک نا به جا خدایی نکرده یک اقدام خرابکارانه به همین بهانه انجام شود چه کسی می‌خواهد جوابگوی خدشه‌دار شدن امنیت بالای موجود در جمهوری اسلامی باشد؟

آیا نماینده کرمان به رخ دادن چنین اتفاقی راضی است؟ این که یک دیالوگ از زبان شخصیتی لوس و درباری و خودخواه در سریال بیرون آمده توهین «شهرزاد» به مردم ولایت‌مدار کرمان است؟ اصلا در خصوص همین جنجال  برنامه «فیتیله‌»، واقعا دغدغه مردم عزیز آذری زبان چنین مسئله‌ای بود یا پشت چنین جنجال گسترده‌ای اهداف سیاسی و سرمایه‌گاری دشمن وجود داشت؟ به نظرم واقعا وقت آن است که در مورد این‌گونه حاشیه‌سازی‌ها یک فکر اساسی شود.

- اگر اینقدر نسبت به این موضوع موضع دارید، پس چرا در کل ماجرا سکوت کردید؟ به هر حال مگر شما سرمایه‌گذاری نکرده‌اید؟ این جنجال‌ها اگر شدت پیدا می‌کرد می‌توانست سریال را با مشکل مواجه کند.

من ترجیح دادم خود افراد در همان سطح پاسخ دوستان را بدهند. به نظرم باید در جواب نماینده مجلس یک نماینده مجلس جواب دهد که شنیدم یکی دیگر از نمایندگان کرمان از سریال کاملا دفاع کرده است. ببینید، من اصلا علاقه‌ای ندارم کارهای فرهنگی را سیاسی جلوه دهم، «شهرزاد» یک مجموعه عاشقانه و فرهنگی است که در جواب محصولات ماهواره‌ای و نفوذ آن‌ها در بین خانواده‌های ایرانی ساخته شده‌ است و باید در همان قالب هم از آن دفاع کنم.

بعد هم آقای فتحی یک بار در خصوص این مسئله توضیح می‌دهد که بحث توهین نیست. ما هم در آنونس قسمت جدید دیالوگ آقای نصیریان در دفاع از مردم خونگرم کرمان را ارائه می‌دهیم تا مردم بدانند ماجرا چیست و بهتر است مردم کمی برای قضاوت صبر کنند. اما خب چه کنیم که بعضی‌ها دوست دارند خودشان را به خواب غفلت بزنند در این شرایط ما واقعا نمی‌توانیم آن‌ها را از خواب غفلت بیدار کنیم.

- شما می‌گویید دوست ندارید وارد مسائل سیاسی شوید اما خیلی طبیعی است که وقتی نامتان به عنوان داماد آقای محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور فعلی و وزیر بازرگانی دولت اصلاحات مطرح می‌شود، ناخودآگاه همه از جنبه سیاسی ماجرا را نگاه کنند. ضمن اینکه خیلی‌ها با توجه به جایگاه سیاسی آقای شریعتمداری و نسبت شما با ایشان می‌توانند گمانه‌زنی‌هایی در خصوص اینکه سرمایه سریال «شهرزاد» از چه طریقی تامین شده، داشته باشند و حتی یکی از مهم‌ترین صحبت‌هایی که در خصوص علت تولید «شهرزاد» مطرح می شود بحث پولشویی است.

برای خیلی‌ها سوال است که یک فرد جوان چگونه می‌تواند 12 میلیارد و به عبارتی 17 میلیارد و حتی 30 میلیارد پول سالم و حلال داشته باشد که برای ساخت یک سریال در بخش خصوصی خرج کند. آن هم در حالی که کارشناسان خبره این عرصه می گویند با توجه به هزینه‌های تولید و تبلیغات اثری مثل «شهرزاد» امکان بازگشت سرمایه و سودآوری وجود ندارد.

آن‌هایی که آقای شریعتمداری را می‌شناسند به خوبی می‌دانند که ایشان تنها وزیر بازرگانی دولت اصلاحات نبوده، ایشان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مأمور تأسیس معاونت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری هم بوده اند، تا یک سال گذشته هم به حکم رهبری عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی بوده اند و جزو معدود چهره‌های دولت آقای روحانی هستند که منصوب مقام معظم رهبری بوده و الان عضو هیات امنای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام هستند. نسبت‌های ایشان با نظام و انقلاب را هم خیلی ها می‌دانند. پس ایشان وزیری مثل آقای مهاجرانی در دولت اصلاحات نیستند.

 ایشان هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ اخلاقی فردی ثابت شده در نظام جمهوری اسلامی هستند و از لحاظ مالی همینقدر کافی‌ است که خانه امروز ایشان همانی است که سی سال پیش هم بوده است. بسیاری از بزرگان عرصه سیاست هم آقای شریعتمداری را به عنوان یک انسان معتدل می‌شناسند که مورد قبول جناحین است. حالا من یک سوال از شما بپرسم. آیا انتساب به ایشان به هر نحوی گناه است؟

- قطعا نه. ولی آن چیزی که شما تا الان گفتید در خصوص آقای شریعتمداری بود. بحث اصلی خود شما هستید.

خب برسیم به محمد هادی رضوی. خانواده مادری بنده و پدربزرگ بنده ناظم‌زادگان هستند از قدیمی‌ترین و مبارزان قبل از انقلاب ساکن در خیابان ایران و 17 شهریور. پدر بنده قبل از انقلاب دو سال آمریکا بوده‌اند و با وقوع انقلاب به ایران بر می‌گردند. مدتی در جنگ بودند و بعد از سال 1364 در بخش خصوصی کارخانه تولید کننده ماشین‌های اداری و تجهیزات رسانه‌ای به راه انداختند. قبل از اینکه به عنوان داماد آقای شریعتمداری معرفی شوم همه من را می‌شناختند.

پدر من از سال 70 با همین صدا و سیمای جمهوری اسلامی خرید و فروش تجهیزات داشته‌ است. پس وضع مالی ما از همان ابتدا مشخص بوده. من در مدرسه موتلفه درس خوانده‌ام. به هر حال موتلفه‌ای‌ها از قدیم به چه چیزی معروف بوده‌اند؟ تجارت و بازرگانی. یک جوری در مورد بنده حرف می‌زنند که انگار قبل از اینکه داماد آقای شریعتمداری بشوم در یتیم خانه بوده‌ام بعد یهو آمده‌ام و با چند میلیارد پول سرمایه گذار سریال «شهرزاد» شده‌ام!

- بله. دقیقا این همان تصویری است که در مورد سرمایه‌گذار «شهرزاد» ایجاد شده و خیلی‌ها بر همین مبنا هم شما را قضاوت می‌کنند. ضمن اینکه جوان بودن شما هم مزید بر علت است. داشتن این میزان پول برای یک جوان کمی ایجاد سوال می‌کند.

جوان بودن که خوب است ولی اصولا در کارهای اقتصادی یک عده شریک هم هستندکه در مسائل مالی شراکت می‌کنند و بنده به عنوان مدیر یک مجموعه اقتصادی شناخته شده و اسمم مطرح می شود. اصلا من یک سوالی از شما دارم. به هر حال همه قبول داریم که یک قشر ثروتمند در جامعه وجود دارد. حالا اگر این ثروتمند هیچ ربطی با نظام نداشته باشد خوب است و هیچ مشکلی هم ندارد ولی کافی است یک نسبتی با مسئولین نظام داشته باشد آن وقت ورق کاملا برمی‌گردد. چرا؟

حالا اگر من فرزند آقای شریتعمداری بودم باز یک چیزی. چون ایشان وضع مالی مشخصی داشتند و حق می‌دادم که در مورد سرمایه «شهرزاد» شبهه به وجود بیاید. ولی من که وضعیت مالی خانوادگی‌ام یک مسئله کاملا مشخص است و ربطی به الان و چند سال اخیر ندارد. ضمن اینکه یادتان باشد، کسی از حرف‌ها می ترسد که کار خلاف کرده باشد و بخواهد مخفیانه یک گوشه بایستد و کارش را انجام دهد.

اتفاقا به نظرم بترسید از روزی که کسی با هزار مسئله به سرمایه ای رسیده باشد و جلوی من و شما با پراید رد شود بعد برود در خفا بنز سوار شود. آدم باید از نفاق بترسد. من که ظاهر و باطنم مشخص و قابل پیگیری است.

- ولی باز هم من سوالم را تکرار می‌کنم تا جواب شفاف‌‌تری بشنوم، یک سری از کارشناسان شبکه نمایش خانگی با توجه به این میزان هزینه‌ای که «شهرزاد» کرده معتقدند این کار با توجه به ظرفیت‌های شبکه نمایش خانگی امکان رسیدن به سوددهی را ندارد. شما هم که به قول خودتان تاجر هستید و برایتان مهم است سرمایه کلانی که هزینه کرده‌اید بازگردانده شود. خب این اتفاق چگونه ممکن است؟

از یک دی‌وی‌دی که مردم به قیمت چهار هزار تومان می‌خرند تقریبا 60 درصد آن صرف هزینه‌های تولید و بسته‌بندی می‌شود و کمتر از 40 درصد به سرمایه گذار برمی‌گردد. این درست، اما چه کسی اعلام کرده به این دلیل «شهرزاد» ورشکسته است؟ آقای غلامرضا موسوی یک مصاحبه‌ای کردند که بعد گفتند من اصلا منظورم «شهرزاد» نبوده و یک جریان دیگری را مطرح کردند که شخصا به خود بنده هم گفتند و لزومی ندارد اینجا بیان کنم. ولی یادتان باشد کسانی که کار اقتصادی می‌کنند می‌دانند پول‌شویی این‌ها نیست.

 این رقم‌ها اصلا در حد پولشویی نیست. پولشویی متعلق به رقم‌های چند صد میلیارد و چند هزار میلیارد است. پول هایی که خیلی مخفیانه رد و بدل شده و ناگهان به برج و باشگاه ورزشی و هزار عنوان دیگر تبدیل می شوند. «شهرزاد» یک برنامه اقتصادی کاملا مشخص دارد.

 یک کار خوب تولید شده، مردم هم از آن استقبال کرده‌اند و حتی با توجه به همه دانلودهای غیرقانونی - که ما از مردم خواهش می‌کنیم برای کمک به ما و ادامه این مسیر دانلود غیرقانونی انجام ندهند - ولی باز هم خیلی خوب می‌فروشد. این رقم‌هایی که در مورد بودجه گفته می‌شود هم درست نیست. چرا که کار همچنان ناقص است و برایش هزینه صرف می‌شود.

- ولی آقای فتحی رسما اعلام کردند که 12.5 میلیارد هزینه صرف شده...

بله. ولی آقای فتحی نسبت بخشی از هزینه‌ها مطلع بودند.

- یعنی هزینه‌ها بیش از این بوده؟

من قول می‌دهم پس از پایان سریال در مورد هزینه ساخت این سریال شفاف‌سازی کامل انجام دهم. بعد هم فراموش نکنید من سال ها در حوزه اقتصاد کار کرده ام و به خوبی می دانم با توجه به برندی که برای «شهرزاد» ایجاد شده چگونه درآمدزایی کنم.

 متاسفانه اشکال دوستان این است که همه چیز را بر مبنای تیراژ نسخه‌های دی‌وی‌دی محاسبه می‌کنند در حالی که صدها راه برای درآمدزایی از یک برند شناخته شده که جا بیفتد وجود دارد. خیلی نمی‌خواهم این مبحث را باز کنم ولی شما فقط به تبلیغات موجود در هر دی‌وی‌دی نگاه کنید. مگر هر کدام از این تبلیغ‌ها را مجانی به این و آن می‌دهیم؟ بعد هم چرا هیچ کس به این نکته اشاره نمی‌کند که به واسطه ساخت یک سریال در طول یک سال برای 400 نفر آدم اشتغال ایجاد شده است؟  

کسی تا به حال به تیتراژ سریال دقت کرده؟ نزدیک به 30 هزار سوپر مارکتی در سراسر کشور این سریال را می‌فروشند. کسی تا به حال به اشتغال‌زایی در زمینه توزیع این سریال توجه کرده؟ چرا همیشه نیمه خالی لیوان را نگاه می‌کنیم؟ ضمن اینکه شما می‌دانید ما نه تنها برگشتی دی‌وی‌دی نداریم بلکه هر قسمت بیش از چند بار تجدید تیراژ می شود؟

 حتی برای خود ما هم جالب است، با اینکه الان قسمت 10 سریال است اما از ما درخواست توزیع قسمت‌های قبلی را می‌کنند. خب همه این ها یعنی سریال دیده می‌شود و در این شرایط دست من برای تبلیغ گرفتن از شرکت‌ها آن هم در قیمت مورد نظرم باز می‌شود.

- پس شما کاملا به قضیه تجاری نگاه می‌کنید...

باید هم همین باشد. من سرمایه‌ام را برای یک اثر جذاب و مخاطب‌پسند و با کیفیت گذاشته‌ام، طبیعی است که بخواهم جدا از احساس وظیفه‌ای که در زمینه جذب مخاطب به سمت محصولات داخلی و دور کردن یک ساعته آن‌ها از ماهواره و تهاجم فرهنگی موجود دارم به فکر منافع مالی خودم هم باشم.

اصلا اگر غیر از این بود شما باید به عملکرد من شک می کردید نه الان که علاوه بر نگاه فرهنگی نگاه اقتصادی هم بر تولید و ارائه این سریال وجود دارد. مثلا بر اساس همین نگاه بود که محسن چاوشی را به کار اضافه کردیم. کسی که در توانایی آقای علیرضا قربانی شک ندارد. اصلا افتخار ما این است که آقای قربانی بپذیرند برای کار ما اثری ارائه کنند ولی خب احساس کردیم در مقطع فعلی حضور محسن چاوشی با این میزان توانایی و محبوبیتی که دارد می‌تواند به دیده شدن «شهرزاد» خیلی کمک کند پس این کار را کردیم و جواب هم گرفتیم.

 بعد هم به نظرم شما تا آخر عمرتان بگویید داماد شریعتمداری خودش پول داشته کسی باور نمی کند، هر چقدر هم اصرار کنید کسی باور نمی‌کند چون نمی‌خواهند باور کنند کاری هم از دست من بر نمی‌آید. همین الان من از همه مخاطبان شما می‌خواهم در خصوص فروش «شهرزاد» از سوپر مارکت محل خود سوال کنند ببینند چه جوابی می‌شنوند.

مطمئن باشید همه آن ها می‌گویند خیلی خوب می‌فروشد پس این یعنی از نظر اقتصادی مغز من کار می‌کرد و در درجه اول روی کار باکیفیتی سرمایه گذاری کرده‌ام که مردم می‌خرند. خیلی‌ها می‌گویند این رضوی فلان و بهمان ولی باز «شهرزاد» را می‌خرند و می‌بینند و لذت می‌برند. همان لذتی که می‌برند برای من کافیست.


ویدیو مرتبط :
‫انگشتر بُزرگ آقای شهرزاد با این رقم نجومی و میلیونی به فروش می رسد‬‎