علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



سنندج؛ شهر مناره ها/ تلفیق زیبایی‌های طبیعی و بناهای تاریخی


به گزارش خبرنگار مهر، سنندج مركز استان كردستان است كه از سالیان دور تاكنون همواره به عنوان شهری مهم در كشور مطرح بوده و امروز نیز به دلیل ویژگی های خاص جزو یكی از شهرهای مهم در كشور است و در كنار آن باید به ظرفیت های بی نظیر این شهر در تمامی بخش ها برای جذب گردشگر و مسافر نوروزی نیز اشاره كرد.

وجود مساجد متعدد و فراوان سنندج را به شهر مناره ها تبدیل كرده است چرا كه در هر كوچه و معبر این شهر مسجدی برپا شده تا اهالی محل به راحتی بتوانند طاعت و عبادت خود را در آن انجام دهند كه البته ذكر این نكته نیز ضروری است كه در سالهای بسیار دور از این مساجد در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نیز استفاده می شده است.

مسجد جامع سنندج یا همان مسجد دارالاحسان از نمونه مساجد تاریخی در سنندج است كه جدای از مسائل مربوط به اینكه این مكان محل اصلی فعالیت های دینی و مذهبی مردم سنندج و سایر شهرهای اطراف بوده است، نوع معماری خاص بنای این مسجد نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

سنندج در كنار داشتن مساجد بسیار در سایر حوزه های طبیعی و تاریخی نیز دارای ظرفیت های بسیار خوبی است و به دلیل اینكه در گذشته مركز حكم رانی حاكمان محلی بوده، دارای بناهای تاریخی بسیاری است كه سبك خاص معماری و مصالح به كار رفته در جریان ساخت این بناها سنندج را به شهری تاریخی نیز تبدیل كرده است.

در حوزه زیبایی های طبیعی و چشم اندازهای دل نواز نیز سنندج شهره خاص و عام است كه به عنوان نمونه اصلی این حوزه می توان به كوه آبیدر اشاره كرد كه سنندج را در دامن خود جای داده و چشم اندازهای زیبایی را خلق كرده است كه چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب می كند.

بازار شهر سنندج یکی از بناهای تاریخی در استان کردستان است و به همین دلیل نیز این بنا نه تنها در زمینه معماری خاص آن بلکه به عنوان محلی برای کسب و کار مردم از گذشته های دور مطرح بوده است و امروز نیز محل عرضه و فروش انواع محصولات به ویژه لباس محلی و صنایع دستی و خوراک و پوشاک این استان است.

شهر سنندج دارای دو بازار بزرگ و عمده است که یکی از آنها به نام بازار قدیمی شناخته شده است و دارای پلان مستطیل شکل است و دیگری به نام بازار سرتپوله است که پلان بازار به شکل یک مستطیل بزرگ بوده و بر خلاف اکثر بازارهای ایرانی است که به صورت خطی شکل احداث شده است.

این بازار با الهام از بازار اطراف میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است و در وسط این بازار سراهای مختلفی قرار دارد که متاسفانه بر اثر خیابان کشی در اوایل حکومت پهلوی از بین رفته و به دو بخش تبدیل شده است و بخش شمالی را خیابان بازار سنندجی و قسمت جنوبی را بازار آصف می دانند.

از چهار دروازه قدیمی بازار سنندج اکنون سه دروازه مدخل ورودی قدیمی باقی آن مانده است که تاریخ ساخت بازار سنندج به زمان "سلیمان خان اردلان" در سال ۱۰۴۶ هجری قمری به عنوان والی کردستان از طرف شاهان صفوی منصوب شد و سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان انتخاب شده باز می گردد.

به دلیل ساخت بازار سنندج در این عصر بازار و قلعه حکومتی "دژ سنه" نیز همزمان ساخته شده اند و سقف راسته بازار به صورت طاق و گنبد ساخته شده است و سقف حجره ها را نیز به صورت طاق اجرا شده است و مصالح عمده بازار از سنگ و خشت و آجر ساخته شده است.

یکی دیگر از بازارهای شهر سنندج که در محله ای به نام سرتپوله واقع شده است، بازار سرتپوله است که این بازار از خیابان شهدا آغاز و به ابتدای بازار مستطیل شکل که قبلاً به آن اشاره شده متصل می شود و این بازار که در مسیر راه قدیمی مریوان و سقز به کردستان عراق شکل گرفته است هنوز بقایای آن موجود است.

 گذر اصلی آن که فاقد سقف است در اطراف حجره ها و مغازه هایی از انواع حرف مختلف قرار دارد هر چند که امروزه رونق گذشته را ندارد ولی مشخص است که در مسیر راه کاروانرو برای رسیدن به بازار اصلی سنندج شکل گرفته و تا امروز به حیات خود ادامه داده است.

هر چند که این روزها بازار سرتپوله سنندج به دلیل قراگرفتن در یکی از بافت های فرسوده شهر سنندج مورد تخریب زیادی قرار گرفته است خوشبختانه اقدامهای مناسبی و کارشناسی شده ای برای مرمت و ترمیم این بنای تاریخی صورت گرفته است و می رود که امروز هم رونق به این محله برگردد.

خانه كرد سنندج كه امروز از آن به موزه مردم شناسی كردستان استفاده می شود یكی از بناهای تاریخی و از جمله میراث گرانبهای فرهنگی است كه روزانه میزبان خیل عظیمی از مسافران و مهمان است.

موزه سنندج یا همان خانه حبیبی هم از جمله دیگر بناهای تاریخی در مركز كردستان است كه دارای معماری منحصر به فردی بوده و ویژگی های این عمارت قدیمی باعث شده است كه چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب كند.

عمارت خسروآباد سنندج كه در سالهای گذشته مركز حكم رانی یكی از حاكمان محلی كردستان بوده است، دیگر بنای تاریخی و قدیمی در مركز كردستان است كه این بنا نیز دارای ویژگی های خاصی بوده و با توجه به وجود حوضی بزرگ در آن زیبایی ویژه ای پیدا كرده است.

كلیسای سنندج، عمارت مشیردیوان، پل قشلاق، حمام خان و شیشه، عمارت احمد زاده و ... از جمله دیگر بناهای تاریخی مركز استان كردستان به شمار می رود كه هر كدام از این بناها دارای ویژگی های مناسبی برای بازدید مسافران و مهمانان نوروزی به شمار می روند.


ویدیو مرتبط :
تخریب بناهای تاریخی "کاتماندو" بر اثر زلزله