سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سند رسمی بازطراحی اراک آماده است/ سطح حضور ایران در نشست آتی سوریه مشخص نیست


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری مشتری با دیدیر ریندرز، همتای بلژیکی، خود گفت: "بسیار خوشحالم که در برای دومین بار در دو سال گذشته شاهد حضور وزیر خارجه بلژیک در جمهوری اسلامی ایران هستیم. "

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رابطه دیپلماتیک 125 ساله بین ایران و بلژیک گفت: "سوابق مثبتی در این رابطه وجود دارد. اگرچه در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های از دید ما غیر عادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران این روابط بخصوص در حوزه اقتصادی کاهش جدی داشته اما ما در طول دو سال گذشته شاهد بودیم که بلژیک اقدامات عملی مثبتی را در روابط دو جانبه آغاز کرده منجمله بازگرداندن آثار تاریخی ما که به اروپا برده شده بودند و با کمک حکومت بلژیک به ایران بازگشت."

امضای یادداشت تفاهم میان ایران و بلژیک

ظریف در ادامه گفت: "امروز هم شاهد حضور وزیر امور خارجه بلژیک، وزیر مشاور در حوزه روابط تجاری خارجی بلژیک و یک هیأت بلندپایه اقتصادی بلژیکی در ایران هستیم که زمینه برای همکاری‌های دو کشور منجمله همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بخصوص در حوزه پزشکی هسته‌ای، همکاری در حوزه‌ حمل و نقل و سایر حوزه‌های فنی و تکنیکی و فن‌آوری را با دوستان بلژیکی فراهم می‌آورد. "

وزیر خارجه کشورمان همچنین با اشاره به گفتگو در "زمینه‌های سیاسی" اظهار داشت: "ما یک یادداشت تفاهمی را برای گسترش تبادلات سیاسی بین دو وزارت خارجه و نمایندگی‌های آن در سازمان‌های بین‌المللی امضاء‌ کردیم. این یادداشت این امکان را به ما می‌دهد که در حوزه‌های مختلف مورد علیه دو کشور گفتگو و تبادل نظر داشته باشیم، چه در حوزه روابط دو جانبه، چه موضوعات مربوط به مسائل بین‌المللی مثل بحث‌های منطقه‌ای و نگرانی‌هایی که از افراط و تروریسم در این منطقه است."

وی حوزه محیط زیست و حقوق بشر را دیگر موضوع گفتگو میان دو کشور دانست.

نمایندگان 20 شرکت تجاری از بلژیک به ایران آمده‌اند

دیدیر ریندرز، وزیر خارجه بلژیک، نیز در این کنفرانس خبری گفت: "در زمینه‌های محیط زیست و اجتناب از مالیات مضاعف نیز برای گفتگو در روابط متقابل می‌توانیم گفتگو کنیم."

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم میان دو کشور "در همه زمینه‌ها" اظهار داشت: "امیدوار هستیم چه در زمینه‌هایی که با هم توافق داریم و چه در حوزه‌هایی که با یکدیگر توافق نداریم بتوانیم گفتگو داشته باشیم. بحث حقوق بشر می‌تواند موضوع گفتگو بین دو کشور و اتحادیه اروپا و ایران باشد که باهم [درباره آن] صحبت کردیم."

وزیر خارجه بلژیک با اشاره به پتانسل افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور گفت: "حدود 20 شرکت تجاری از بلژیک آمده‌اند که می‌توانند گفتگوهای خوب در حوزه اقتصادی داشته باشند."

بلژیک اولین قربانی تروریست‌هایی است که از سوریه بازگشته‌اند

وی ضمن تبریک دستیابی ایران و گروه 1+5 به تفاهم هسته‌‌ای افزود: "امیدوارم سال آینده بتوانیم از اجرای این توافق و رفع تحریم‌ها صحبت بکنیم. از نقش ایران در حل و فصل درگیری‌هایی که در منطقه وجود دارند تشکر می‌کنم. از حضور ایران در وین برای حل و فصل مسائل سوریه و نیز تلاش این کشور برای حل مشکلات یمن  و عراف تشکر می‌کنم."

ریندرز گفت: "ما در برابر چالش‌های بسیار مهمی قرار گرفته‌ایم که مهمترین آن تروریسم است. ما اولین کشوری [در اتحادیه اروپا] بودیم که سال گذشته قربانی تروریست‌هایی که از سوریه بازگشته بودند شدیم. امروز با موج مهاجران خارجی که مناطق جنگی را برای یافتن امید زندگی در جای دیگر ترک می‌کنند مواجه هستیم. باید راه‌حل سیاسی برای این بحران‌ها بیابیم. این مسائل هیچ راه‌حل نظامی نداریم."

 وزیر خارجه بلژیک ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و پزشکی هسته‌ای که کشورش تجارب زیادی در آن دارد ارتقاء یابد. "با کمال میل حاضر هستیم این گفتگوها را طی ماه‌ها و سال‌های بعدی ادامه بدهیم."

وی همچنین از ظریف دعوت کرد سفری به بروکسل داشته باشد.

باید به این سؤال پاسخ داده شود که چه کسی نفت داعش را می‌خرد

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این کنفرانس خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون بلژیک که مدعی شد استفان دی‌میستور، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، گفته ایران بحران سوریه را شعله‌ورتر می‌سازد گفت: "جمهوری اسلامی تاکنون چنین صحبتی را از آقای دی‌میستورا نشنیده‌ است. ما ارتباط بسیار خوبی را با آقای دی‌میستورا داریم و همواره ایران برای صلح و ثبات در سوریه تلاش کرده است. برخلاف برخی از دوستان‌مان که معتقدند راه‌حل نظامی برای سوریه وجود دارد معتقدیم که سوریه تنها راه‌حل سیاسی دارد."

ظریف در ادامه گفت: "وظیفه جامعه بین‌المللی این است که تروریست‌ها و افراطیون مبارزه کند. متأسفانه برخورد غیرقابل قبول برخی کشورها با گروه‌های تروریستی که مردم سوریه را به خاک و خون کشیده‌اند باعث شده که این تبدیل به معضلی برای کل جهان شود. این معضل ضروری است که هر چه زودتر برطرف شود. ما اعتقاد داریم که در نهایت دنیا باید با تروریسم برخورد کند و مردم سوریه باید  آینده خودشان را خودشان تعیین کنند. این دو امر یک ضرورت جهانی است."

وی افزود: "ما نباید اجازه دهیم تروریست‌ها دسترسی به منابع مالی داشته و یا نفت بفروشند. بالاخره باید یکی به این سؤال پاسخ دهد که چگونه گروه‌های تروریسی بخصوص داعش می‌توانند نفت بفروشند، چه کسی نفت داعش را خریداری می‌کند؟ کدام بانک‌ها درآمد نفتی این گروه خطرناک برای آن حفظ  کرده، منتقل کرده واجازه استفاده می‌دهند. این سؤالات مهمی است و این وظیفه جامعه بین‌الملل است که با این پدیده خطرناک مبارزه کند."

ظریف گفت: "من هنوز احساس می‌کنم که برخی متأسفانه در منطقه و خارج از آن به این واقعیت پی نبرده است که داعش خطری برای همه است بلکه خیال می‌کنند که از این خطر بین‌المللی می‌توانند به عنوان یک مهره استفاده کنند. هر چه سریع‌تر باید به این نتیجه برسیم که وظیفه مبارزه با تروریسم وظیفه جامعه بین‌المللی است و وظیفه تعیین آینده سوریه در دست مردم سوریه است. تلاش نکنیم که آینده سوریه را ما تعیین کنیم و معضل تروریسم را به مردم سوریه واگذار کنیم."

باید در یمن آتش‌بس برقرار شده و روند سیاسی آغاز شود

وزیر امور خارجه بلژیک نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره موضع این کشور در قبال بمباران‌ غیرقانونی یمن توسط عربستان سعوی گفت: "در یکسری از درگیری‌ها تنها یک راه‌حل سیاسی قابل دسترسی است. در مورد سوریه خوشحالیم که این راه‌حل آغاز شده امیدوار هستیم نشست‌های دیگری هم انجام گیرد. در مورد یمن هم هدف این است که آتش‌بس برقرار شده و روند سیاسی آغاز شود. از همه بازیگران باید خواسته شود که پشت میز مذاکره بنشینند و با هم مذاکره کنند. هیچ راه‌حل نظامی برای این مسآله وجود ندارد."

در ادامه این کنفرانس خبری، وزیر امور خارجه کشورمان در تشریح نشست آتی وین درباره سوریه گفت: "در مورد اجلاس آتی وین دو موضوع مهم در دستور کار است: تعیین گروه‌های تروریستی - که البته برای ما واضح است گروه‌های تروریستی کدام گروه‌ها هستند - و همینطور توافق درباره نحوه ادامه کار."

وی افزود: "هنوز معلوم نیست به دلیل برنامه سفر رئیس‌جمهور در چه سطحی در این اجلاس شرکت خواهیم کرد."

سند رسمی بازطراحی اراک تمام شده و آماده امضاء‌است

ظریف درباره نشست حاشیه وین بین ایران و گروه 1+5 به منظور بررسی فرآیند اجرای برجام گفت: "سند رسمی بازطراحی اراک تمام شده و آماده امضاء‌است. درباره نحوه امضاء‌هنوز مذاکره می‌کنیم زیرا همه وزرای خارجه در وین حاضر نخواهند بود و لذا ممکن است از روش‌های دیگر برای امضاء استفاده کنیم. ولی اهمیت امضای این سند به عنوان یک اقدام مقدماتی برای شروع اجرای اقدامات ایران در زمینه هسته‌ای موضوعی است که ما همواره بر آن تأکید داشته‌ایم و این سند باید سریعا امضاء‌ شود."

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
آغاز به کار نشست سوریه با حضور ایران