گزارش نیویورک تایمز: تشدید احساسات ضد آمریکایی در ایران پس از حصول توافق هسته ای


نیویورک تایمز نوشت: کسانی که گمان می کردند با حصول توافق هسته ای، فصل جدیدی در روابط ایران و آمریکا گشوده می شود در اشتباه بودند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی فضای حاکم بر ایران و رویکرد این کشور در قبال آمریکا پرداخت.

در این گزارش آمده است: فضای سیاسی ایران در هفته های اخیر به گونه ای بوده است که از افزایش احساسات ضد آمریکایی حکایت دارد. تلویزیون ایران روز سه شنبه همزمان با سی و ششمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا، از بازداشت تبعه لبنانی-آمریکایی خبر داد که هفته ها ناپدید بوده است. وی متهم به جاسوسی است.

نگارنده این گزارش می افزاید: رهبر ایران – مقام معظم رهبری –اظهار داشت: "مرگ بر آمریکا شعاری جاودانه است." علاوه براین، بیلبوردهایی در سطح تهران دیده می شود که گویای به سخره گرفتن نمادهای حماسه ساز آمریکایی است. برای مثال، تصویر "نبرد ایووجیما" به گونه ای تحقیر آمیز بر روی بیلبوردی قرار گرفته است. در این تصویر، تفنگداران آمریکایی در حال قرار دادن پرچم آمریکا بر روی اجساد مردم هستند. علاوه بر این، رستوران "کی اف سی" در ایران – که خود را نماینده رسمی و انحصاری رستوران های زنجیره ایِ کی اف سیِ آمریکا می داند --  پس از دو روز فعالیت بسته شد. 

در ادامه گزارش آمده است: از زمان حصول توافق هسته ای ایران در 14 ژوئیه 2015 (23 تیر 94)، علی رغم حمایت رهبر ایران – مقام معظم رهبری – از آن، وی بارها اعلام کرد پذیرش برجام به معنای برقراری روابط حسنه با آمریکا نیست. این در حالیست که نیروهای نظامی ایران و آمریکا از برخورد با یکدیگر در جبهه مبارزه با تروریست های داعش در عراق اجتناب کرده اند. علاوه براین، ایران هفته گذشته نخستین بار در مذاکرات بین المللی صلح سوریه شرکت کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: موافقان برجام در ایران و آمریکا بر این باورند که حصول توافق هسته ای به تدریج به بهبود روابط دو کشور منجر می شود. برخی حتی پیش بینی کرده اند تغییراتی در منطقه رخ خواهد داد که نتیجه همکاری های ایران و آمریکا در زمینه صلح خواهد بود. این درحالیست که با گذشته چند ماه از حصول توافق هسته ای ایران، نشانه ای از تغییرات جدی دیده نمی شود و بالعکس، احساسات ضد آمریکایی تشدید شده است. 

نگارنده این گزارش با مطرح کردن ادعاهایی افزود: تشدید اقدامات ضد آمریکایی در حالی صورت می گیرد که ایران خود را برای انتخابات پارلمانی فوریه (31 روز منتهی به 13 اسفند) آماده می کند. می توان گفت در دوران پسا برجام، شاهد تغییرات ویژه ای نخواهیم بود. 

نگارنده این گزارش در ادامه ادعاهای خود می افزاید: پرس تی وی – رسانه دولتی ایران – در روزهای اخیر درگیر تولید برنامه هایی بوده است که هدف از آنها، ایجاد بدبینی نسبت به آمریکا است. از دیگر خبرهایی که این روزها به گوش می رسد دستگیری جاسوس های انگلیسی و آمریکایی است که از جمله آنها می توان به نزار زکا -- تبعه آمریکایی-لبنانی اشاره کرد. 

در گزارش نیویورک تایمز اینطور نتیجه گیری شده است: محمد علی جعفری – فرمانده سپاه پاسداران – روز یک شنبه هشدار داد آمریکا و متحدانش درصدد ایجاد فتنه ای جدید در ایران هستند که دامنه آن، گسترده تر از فتنه های قبلی گزارش شده است. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


ویدیو مرتبط :
تجمع مخالفان توافق هسته ای ایران در میدان تایمز نیویورک