امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری‌ بین آموزش‌وپرورش تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد


اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد تفاهم‌نامه‌ی ارتقای سطح همکاری‌ امضا کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن کامل تفاهم‌نامه‌ ارتقای سطح همکاری‌ بین اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد که به امضای محمدجواد حاج علی‌اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران رسید، بدین شرح است:

«باسمه تعالی

با استعانت از پروردگار متعال و در راستای اهداف عالیه‌ی نظام ‎مقدس ‎جمهوری ‎اسلامی ‎ایران در عرصه‌ی تعلیم‎ و تربیت ‎آینده‌سازان ‎و مهدی‌یاورانِ‎جوان‎ و تأمین زیرساخت ‎‎راهبردهای‎‎ چشم‌انداز ٢٠ ساله تا افق١٤٠٤ که همانا تعالی سرمایه‌ی‎ انسانی می‌باشد و بر اساس مفاد مرتبط‎‎ سند تحوّل ‎‎بنیادین ‎آموزش ‎‎و پرورش، این تفاهم‌نامه که تقویت زمینه‌ی هماهنگی، هم‌افزایی و اثربخشی تعاملات را در پی خواهد داشت، میان‎طرفین، مطابق شرایط زیر بین اداره کل‎ آموزش و پرورش‎ شهرستان‌های استان ‎تهران به‌عنوان طرف اول و مرکز رسیدگی به امور مساجد به‌عنوان طرف دوم منعقد می‌گردد:

ماده ١) کلیات، تعاریف و مفاهیم مورد قبول:

١. مسجد به‌عنوان کانون حیات طیبه، نقشی بی‌بدیل در تربیت فردی و اجتماعی کودکان، نوجوانان و جوانان ایفا می‌نماید.

٢. دانش‌آموزان، حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین گروه سنی از دایره مخاطبان مساجد هستند.

٣. بخش مهمی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت، از طریق برقراری ارتباط هدفمند و پیوند نظام‌مند میان مدارس و مساجد محقق خواهد شد.

٤. خانواده به‌عنوان ضلع سوم و کلیدی، در کنار مسجد و مدرسه، برای شکل‌گیری هویت‎فردی، هویت دینی و هویت اجتماعی این گروه سنی، ایفای نقش می‌نماید.

٥. اثر، نقش‎ و جایگاه ‎مسجد در حوزه‌ ‎تربیت‎ در فضای‎ مدارس ‎و خانواده‌ها به بازخوانی نیاز دارد.

٦. کارگزاران مساجد باید به اقتضائات ارتباط موثر و پایدار با دانش‌آموزان بیش از گذشته توجه نشان دهند و با دغدغه‌مندی به این منظور بسترسازی نمایند.

٧. مرکز رسیدگی ‎به ‎امور مساجد، به‌عنوان تشکیلات‎ حکومتی‎ وظیفه‌مند از سوی ‎رهبر ‎فرزانه‌ ‎انقلاب (دامت‎برکاته) و آموزش و پرورش به‎عنوان متولّی تعلیم و تربیت در کشور، تمهید مقدّمات پیوند عمیق‌تر میان مسجد و مدرسه را با حفظ حرّیت و استقلال مساجد و احترام به قوانین و مقررات حاکم بر نظام آموزشی دنبال خواهند نمود.

ماده ٢) موضوع تفاهم نامه:

١. تقویت ارتباطات میان مدرسه و مسجد، با محوریت خانواده

٢. دستیابی به مدل‎ قابل ‎تعمیم تحقق ‎اهداف ‎مرتبط ‎تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در بستر سازنده‌ی مساجد

٣. احصای برش برنامه‌های منعطفِ تربیتیِ قابل استفاده برای دانش‌آموزان در مسجد طراز اسلام، با مشارکت مدارس و خانواده‌ها

٤. جوان‌سازی و نشاط‌بخشی به مساجد از طریق تقویت حضور دانش‌آموزان

ماده ٣) سطوح هماهنگی:

هماهنگی طرفین در دو سطح ستادی و ناحیه‌ای (منطقه‌ای) تعریف می‌گردد.

ماده ٤ ) شورای هماهنگی، کمیته برنامه‌ریزی و کارگروه‌های پیگیری:

١. شورای هماهنگی در سطح ستادی از ٤ نفر، شامل: رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، معاون فرهنگی – اجتماعی مرکز و معاون تربیتی اداره کل با هدف سیاست‌گذاری در خصوص چگونگی اجرای تفاهم‌نامه، در مقاطع زمانی مقتضی تشکیل می‌شود.

٢. کمیته برنامه‌ریزی در سطح ستادی از ٦ نفر، شامل: معاون فرهنگی - اجتماعی مرکز، معاون پرورشی اداره کل و دو نفر از مدیران یا کارشناسان از هر طرف، با هدف تدوین آیین‌نامه اجرایی تفاهم‌نامه، تعیین راهکارهای اجرایی و تنظیم برنامه‌های عملیاتی با لحاظ تنوّع امکانات و بضاعت مساجد و مدارس، برآورد منابع‎مالی مورد نیاز و تهیه گزارش‌های‎ کلی ‎و تحلیلی و ارزشیابی سالانه از مجموعه فعالیت‌های‎ مشترک جهت ارائه به شورای هماهنگی در سطح ستادی تشکیل خواهد شد.

٣. در سطح نواحی شهرستان‌های استان تهران، متناظر با ادارات شهرستانی آموزش و پرورش مربوطه، کارگروه‌های پیگیری، مرکب از مدیران نواحی ‎مرکز و مدیران‎ ادارات آموزش و پرورش، با هدف آسیب‌شناسی، نظارت میدانی بر نقاط قوت و ضعف اجرای برنامه‌ها، پیگیری تحقق اهداف مدنظر در سطح مساجد و مدارس و حل و فصل مصادیق عدم‎هماهنگی تشکیل‎خواهد شد.

تبصره: به‌منظور انگیزه‌بخشی و الگوسازی، طراحی مدل و زمان‌بندی تقدیر و تشکر از ائمه‌جماعات، مدیران مدارس و سایر افراد موثّر و فعّال در راستای پیشبرد اهداف مدنظر تفاهم‌نامه، در هر سه سطح تعریف شده در این ماده، به‌صورت مشترک مورد توجه قرار خواهد گرفت.

ماده ٥ ) دبیرخانه‌ی شورای هماهنگی و کمیته برنامه‌ریزی:

دبیرخانه‌ی مربوطه در سطح ستادی، در محل اداره کل آموزش و پرورش استقرار خواهد یافت.

ماده ٦ ) تعهدات طرف اول:

١. انتخاب و معرفی مدارس منتخب به تعداد مورد نظر کمیته برنامه‌ریزی در هر سال تحصیلی، در همه دوره‌های ‎آموزشی و با پراکندگی‎ توزیع شده در نواحی و مناطق شهرستان‌های استان

٢. توجیه مدیران و معاونان پرورشی مدارس منتخب

٣. ابلاغ مفاد تفاهم‌نامه به همه مدارس تحت پوشش، به منظور فرهنگ‌سازی و ایجاد آمادگی تدریجی برای اجرا

٤. فراهم‎آوردن امکان ورود شایسته ائمه‌جماعات معرفی‎شده از سوی طرف دوم به مدارس‎منتخب، به‌منظور برقراری ارتباط معنوی و جذب دانش آموزان به فضای مسجد در مقاطع زمانی مناسب

٥. زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط خانواده‌ها با ائمه جماعات و مساجد در مدارس و مساجد منتخب، با همکاری انجمن اولیاء و مربیان

٦. هماهنگی به‌منظور انتقال برخی برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و مناسبتی مدارس منتخب به فضای مساجد منتخب

٧. تمهید مقدمات جهت بهره‌مندی معاونان و مربیان پرورشی از دوره‌های آموزشی ضمن خدمت تخصصی، با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد

٨. بررسی و امکان‌سنجی برای انتقال نماز جماعت مدارس همجوار مساجد، در نوبت ظهر و عصر

٩. همکاری با طرف دوم به‌منظور ایجاد بسترهای تبلیغاتی متناسب با سن و جنس مخاطبان در مدارس، با محتوای آشنایی با اهمیت و جایگاه مسجد در جامعه اسلامی

ماده ٧) تعهدات طرف دوم:

١. اطلاع‌رسانی مفاد تفاهم‌نامه به همه‌ی مساجد و ائمه جماعات به‌منظور فرهنگ‌سازی و ایجاد آمادگی تدریجی و ظرفیت‌سازی در مساجد شهرستان‌های استان تهران

٢. تعیین و معرفی مساجد و ائمه جماعات منتخبی که از آمادگی لازم برای اجرای برنامه‌های مشترک پیشنهادی با مدارس برخوردارند، به تعداد مورد نظر کمیته برنامه‌ریزی در هر سال تحصیلی.

٣. آموزش، توانمندسازی و معرفی ائمه‌جماعات مسلط به رفع شبهات و پاسخگویی و مشاوره به نیازهای معنوی دانش‌آموزان

٤. حمایت و پشتیبانی از روند جذاب‌سازی فضای محیطی، برنامه‌ای و نیروی انسانی فعال در مساجد منتخب، به‌منظور برقراری ارتباط پایدار با دانش‌آموزان

٥. به اقتضای اعلام نیاز مدیران مدارس، تمهید مقدمات حضور فعال و اثربخش ائمه جماعات منتخب در جلسات شورای معلمان، انجمن اولیاء و مربیان، جلسات هیأت امنا و سایر جلسات تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌های فرهنگی و تربیتی

٦. تمهید مقدمات تجلیل و تقدیر از دانش‌آموزان برگزیده‌ی علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری در مساجد منتخب، با حضور خانواده‌ها

٧. تمهید مقدمات جهت‎ اجرای ‎برنامه‌های ‎الگویی غنی‌سازی اوقات ‎فراغت ‎دانش‌آموزان در مساجد منتخب

٨. اجرای پژوهش‌های کاربردی و نظرسنجی با همکاری طرف اول، به‌منظور بررسی موانع جذب پایدار دانش‌آموزان به مساجد

٩. تلاش در جهت دریافت مجوز پیش‌دبستانی‌های فعال در مساجد، از اداره کل آموزش و پرورش

این تفاهم‌نامه در هفت ماده و سی و دو بند، در دو نسخه تنظیم شده که پس از تأیید و امضای رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد و مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، در تاریخ ١٤/ ١٠/ ١٣٩٤، هریک از دو نسخه در حکم واحد خواهند بود و به ارکان ستادی، نواحی، ادارات شهرستانی و مخاطبان طرفین در مدارس و مساجد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

پیش از این نیز تفاهم نامه مشابهی بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش استان تهران با عنوان طرح «پیوند مسجد و مدرسه» به امضا رسیده بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
امضای تفاهم نامه همکاری اتاق تهران و سالزبورگ اتریش