ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



حضور30تیم در مسابقات کشتی با چوخه 14 فردروین اسفراین قطعی شد


سید احمد پرویزی عصر جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این کشتی گیران از 10استان کشور در چهار وزن 74کیلوگرم ،84کیلوگرم ،95کیلوگرم و به اضافه 95کیلوگرم دراین مسابقات به رقابت می پردازند .
وی افزود : در صورت وجود شرایط نامساعد جوی ، پیش بینی های لازم برای مکان جایگزین برگزاری مسابقات صورت گرفته است .
پرویزی گفت: مسابقات کشتی با چوخه 14فرودین اسفراین امسال نیز هادی عامل گزارشگر زبده کشتی گزارش می کند و این مسابقات ملی از شبکه های 3 سیما ، ورزش و شبکه استانی خراسان شمالی(اترک) به صورت زنده پخش خواهد شد .
رئیس اداره ورزش و جوانان اسفراین اظهار کرد : به علت حضور وزیر ورزش در خارج از کشور معاونان فرهنگی وامور شهرستان های وزارت ورزش و جوانان در مسابقات کشتی با چوخه 14فرودین اسفراین حضور پیدا می کنند .
وی افزود: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ، مسئولین ارشد استانی و چند تن از قهرمان المپیک از دیگر میهمان ویژه مراسم مسابقات کشتی با چوخه 14فرودین اسفراین هستند .
همه ساله در 14 فروردین، شهرستان اسفراین طبق سنتی دیرین و کهن میزبان بزرگترین مسابقات کشتی با چوخه کشور با حضور نام آوران این عرصه از سراسر کشور است .
این رویداد بزرگ ورزشی که ازآن به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تک مکانی و تک زمانی ورزش کشورنیز یاد می شود را بیش از 50 هزار تماشگر مشتاق در گود چشمه زینل خان از نزدیک تماشا می کنند .
کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پر طرفدار دراین خطه است که به عنوان میراث معنوی در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوریهای پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا' از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می کنند.
کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قراردارد .
7189/ 1744

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کشتی با چوخه چهاردهم فروردین 94.چشمه زینل خان اسفراین