سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



معاون وزیر ارشاد: در شرایط پساتحریم کلاه سر فرهنگ نرود


معاون وزیر ارشاد: در شرایط پساتحریم کلاه سر فرهنگ نرود

ایسنا/ معاون فرهنگی وزارت ارشاد در آیین افتتاحیه بیست و سومین دوره هفته کتاب با اشاره به برخی مسائل نامطلوب حوزه نشر گفت: در شرایط حاضر و دوره پساتحریم نباید کلاه بر سر فرهنگ برود. این در حالی بود که دبیر هفته کتاب وضعیت نشر کتاب را رو به بهبود دانست.

عصر امروز شنبه 23 آبان ماه مراسم آیین افتتاحیه بیست و سومین دوره هفته کتاب با تجلیل از تعدادی از فعالان حوزه نشر در فرهنگستان هنر برگزار شد.
در این مراسم ابتدا مجید غلامی جلیسه دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب به سابقه کتاب و ارزش آن در بین ایرانیان اشاره کرد و گفت: مردم ایران کتاب را نه تنها در هفته کتاب بلکه در دهه‌ها و سده‌های قبل گرامی می‌داشتند و ما خوشحالیم در مملکتی زندگی می‌کنیم که کتاب از دیرباز جزو زندگی روزمره ما بوده است.

او با بیان اینکه بنیان بسیاری از پژوهش‌ها و دانش‌ها کتاب است‌، ادامه داد: ما مردم ایران از باب ایرانی بودنمان همواره کتاب را کنار خود داشته‌ایم. اوستا قدیمی‌کتاب ماست و دین ما مبتنی بر کتاب قرآن است.

مدیر خانه کتاب با بیان اینکه مردم ما قلبا از جان و دل علاقه مند به کتاب هستند اظهار کرد: این را که گفته می‌شود میزان مطالعه در بین مردم ما کم شده است نمی‌توان در اصل قبول کرد چون با نگاهی به انتشار کتاب‌هایی که منتشر شده‌اند می‌توانیم ببینیم که مردم ما به کتاب علاقه‌مند هستند. تنها بهانه‌هایی لازم است که آنها را به سمت کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها بکشانند.

جلیسه افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر با تلاش آقای جنتی وزیر محترم ارشاد و آقای صالحی معاون فرهنگی شاهد ثبات نسبتی و امیدوارکننده در حوزه کتاب هستیم.

دبیر هفته کتاب با اشاره به آمار کتاب‌های منتشرشده در دو سال اخیر اظهار کرد: افزایش عنوان‌های کتاب نشان می‌دهد وضعیت نشر ما رو به بهبود است و یا حداقل به یک ثبات رسیده است. افزایش 13 درصدی تعداد عنوان‌های کتاب در کشور نشان می‌دهد وضعیت نشر ما نسبت به گذشته رو به بهبود است بنابراین ما باید در اظهارنظرهایمان مقداری منصفانه‌تر به وضعیت نشر نگاه کنیم. چون فکر می‌کنم امیدوار کردن از سیاه‌نمایی کردن بهتر است. مردم علاقه‌مند به کتاب هستند، اما شاید گاهی مشکلات، دسترسی آنها به کتاب‌های خوب را سخت می‌کند. امیدواریم بتوانیم راهکارهایی برای رفع این مشکلات پیدا کنیم.

او سپس گفت: باید در این هفته سعی کنیم بیشتر مردم را به سمت کتابخوانی تشویق و ترغیب کنیم. در این هفته امیدبخشی به مردم برای توسعه‌بخشی به فضای کتابخوانی اثربخش‌تر خواهد بود.

در ادامه این مراسم علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر به جایگاه کتاب و کتابت در تاریخ بشریت و ایرانیان اشاره کرد و گفت: بشریت و خصوصا ایرانیان هیچ وقت لاکتاب نبوده‌اند.

این شاعر گفت: کسانی که در کار کتاب هستند در واقع آبیار نور هستند به همین خاطر است که گفته‌اند مداد العلما بالاتر از دماء الشهداست.

در ادامه این مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته کتاب را فرصتی برای اندیشیدن در باب نشر و کتاب دانست و گفت: اگر نمایشگاه کتاب تهران فرصت بهارانه‌ای برای حوزه کتاب است‌، آبان ماه فرصت مجددی برای اندیشیدن و تامل کردن در باب این نعمت بزرگ الهی است.

صالحی سپس با اشاره به سخنان غلامی جلیسه که از امیدواری درباره نشر کتاب و روند بهبودی آن سخن گفت اظهار کرد: فرصت‌ها و توفیقات ما در عرصه نشر کتاب قابل توجه است و نباید بخش امیدزای فضای نشر را نادیده گرفت اما همه عنوان‌های کتاب جذاب و فاخر نیستند.

او سپس به سرانه کتاب در دوره‌های متوالی و رشد آن اشاره کرد و گفت: با این وجود شبه کتاب‌ها‌ و ضد کتاب‌ها کم نیستند اما در این بین عناوین کتاب‌های خوب هم کم نیست و در این بین جفاست که ما ثمره خیل عظیمی از پدیدآورندگان و ناشران صبور را که در این کار پشتکار به خرج داده‌اند نادیده بگیریم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین گفت: اگر در دوره‌هایی در موضوعاتی از حوزه‌های کتاب فقیر بودیم اما الان می‌توانیم بگوییم در این حوزه‌ها حرفی برای گفتن داریم.

صالحی افزایش تعداد عنوان‌های کتاب در حوزه هنر و همچنین ورود زنان در بخش تالیف کتاب‌ را از اتفاقات خوب روبه رشد در دوره‌های اخیر خواند و گفت: در دو سالی که مشغول خدمت‌گزاری به اهالی کتاب بوده‌ام هیچ گاه سعی نکردم که فضای ناامیدکننده را بپراکنم. اما معتقدم در برهه‌ای که در آن به سر می‌بریم یعنی دوره پساتحریم و مباحثی که مربوط به حوزه اقتصاد کشور است نباید سر فرهنگ کلاه برود. چون هر وقت دوره‌های مختلف تاریخی را ورق می‌زنیم می‌بینیم که سر فرهنگ کلاه رفته است. بنابراین باید از کمبودها، معصومیت‌ها و مظلومیت‌های اهل کتاب و فرهنگ که ویژگی‌های آنهاست بگوییم؛ مخصوصا در این مقطع خاص که نگاه به دریچه‌های اقتصاد و فرهنگ باز شده و باید حرف‌هایی را به صراحت بیان کرد و این روی دیگر سکه است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اظهار کرد: در این دوره نباید از کمبودها غفلت کنیم. ما الان در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و تصمیم گیری برای دوره پساتحریم هستیم. بنابراین اهالی فرهنگ و نشر باید حضور فعالانه‌تری در این عرصه داشته باشند. آن هم نه برای سهم گیری خود، بلکه برای سهم گیری فرهنگ و نشر تا اهالی اقتصاد بدانند همه چیز ایران نان نیست؛ کتاب نان است و آب .

او در ادامه به شاخص‌های تهدیدکننده نشر کتاب و پایین آمدن تیراژ کتاب در ایران اشاره کرد و گفت: وضعیت نشر کتاب در ایران خوب نیست. برای مثال سال 1373 به ازای هر 10 هزار نفر یک کتاب منتشر شده است، در سال 74، 3.3 و الان 1.9 درصد بنابراین این نشان می‌دهد که روند چاپ کتاب نزولی بوده که روندی تهدید کننده است. البته کتاب‌های پرفروش هم وجود دارند و می‌دانیم که مساله پایین آمدن تیراژ فقط مربوط به کشور ایران نیست و عوامل مختلفی در این زمینه وجود دارد.

او همچنین گفت: سرمایه گذاری در حوزه کتاب بسیار اندک است به طوری که کتاب از تولید ناخالص ملی سهم ناچیزی دارد. سهم بازار نشر کتاب چیزی حدود 14 هزار میلیارد ریال یعنی نیمی از یارانه دولت در یک ماه است.

صالحی به ناچیز بودن سهم مالی بازار کتاب در ایران اشاره و اظهار کرد: اگر باور داریم که کتاب عصاره و شاخصه تمدن‌هاست اهالی سیاست و اقتصاد و فرهنگ باید این واقعیت ها را هم ببینند و به آن باور جدی داشته باشند. این موضوعات فرافکنی نیست که من بخواهم مشکلات را از سر خودم باز کنم بلکه می‌خواهم همه دست به دست هم بدهیم تا برای حوزه کتاب تلاش کنیم.

در پایان این مراسم از امیر حسین‌زادگان مدیر انتشارات ققنوس‌، سیدحسن برقعی مدیر انتشارات نصایح قم، ‌داریوش آرانی قیصرآبادی مدیر کتابفروشی مهرگان‌، ابراهیم سپاهان مدیر کتابفروشی فرهنگسرای اصفهان‌، نوش‌آفرین انصاری کتابدار و دبیر شورای کتاب کودک، ‌محمدتقی حق‌بین پیشکسوت توزیع کتاب‌، محمدحسین تسبیحی و سیدمحمد حسینی جلالی به عنوان خادمان نشر با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.


ویدیو مرتبط :
هدیه گروه مشاوران حامی به معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی