سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تبليغ جالب يک کتابفروشي براي فروش کتابش


مهر/ يکي از کتاب‌فروشي ها معروف پايتخت در اقدام جالبي بعد از معرفي اتفاقي کتابش در برنامه «خندوانه» آن را به فال نيک گرفت و از اين فرصت براي تبليغ و فروش بيشتر کتابش استفاده کرد.

اوضاع نابه سامان نشر کتاب و وضعيت کتابخواني در کشور به گونه اي است که ناشران و نويسندگان تمام تلاششان را براي تبليغ و فروش بيشتر کتاب هايشان انجام مي دهند؛ تا بتوانند روند کاهشي تيراژ کتاب در کشور را بهبود ببخشند.

روند کاهشي که تيراژ برخي از کتابها را حتي به ۵۰۰ جلد در يک نوبت چاپ رسانده است تا اوضاع کتاب و کتاب خواني همچنان نا اميد کننده باشد. اما در ميان گاه برخي اتفاقات غيرمترفبه و غيرقابل پيش بيني فروش يک کتاب يا يک محصول فرهنگي را تکان اساسي مي دهند.

خندوانه کمکي براي فروش کتاب
چندي پيش در برنامه خندوانه که مادران شهيد اقليت هاي مذهبي حضور داشتند مادر شهيد «فرهاد خادم» از شهداي زرتشتي دفاع مقدس بعد از تعريف چند خاطره از پسرش کتاب خاطرات پسرش با نام «جاي پاي فرهاد» معرفي کرد. اين کتاب که در اين برنامه تاکيد زيادي روي آن شد خيلي ها را وسوسه کرد که سراغ اين کتاب بروند و خاطرات فرهاد و مادرش را بخوانند.

بعد از پخش اين برنامه کتابفروشي انتشارات روايت فتح ناشر کتاب «جاي پاي فرهاد» در سردر کتابفروشي اش پوستر جالبي نصب کرد که روي آن تبليغ اين کتاب با عنوان «کتابي که در خندوانه مطرح شد» بود.اين تبليغ عجيب از سوي کتابفروشي شناخته شده روايت فتح اين سوال را به وجود مي آورد که آيا اوضاع کتاب تا اين قدر وخيم است که براي تبليغ کتاب از اين شيوه استفاده مي شود؟
براي پاسخ به اين سوال سراغ «حسن علايي» مدير انتشارات روايت فتح رفتيم تا از آقاي علايي درباره اين پوستر و تاثيرات خندوانه در فروش کتاب « جاي پاي فرهاد» بپرسيم.

بعد از اين اتفاق «جاي پاي فرهاد» تجديد چاپ شد
آقاي علايي مدير انتشارات روايت فتح صراحتا اعلام کرد که چنين اتفاقي براي هر ناشر يک فرصت طلايي است که بايد از آن استفاده کرد: « کتاب « جاي پاي فرهاد» از ۴ سال پيش چاپ شده است. مطرح شدن اين کتاب در خندوانه هيچ ارتباطي به ما ندارد. اين اتفاق جداي از مجموعه ما در خندوانه مطرح شد. اين کتاب هم روايت هاي مادر شهيد فرهاد قائم است که آقاي «فرهاد خضري» آن را نوشته است. اوضاع صنعت نشر که خيلي بحراني است. يکي از دلايل بحراني شدن صنعت نشر هم عدم اطلاع رساني و تبليغات مناسب کتاب است.

توليد کتاب يک پروژه است تبليغ و اطلاع رساني کتاب هم يک داستان جدا است. کتاب هايي که به هر طريقي از سوي رسانه ها تبليغ شده اند الان تيراژشان خيلي بالاتر رفته است. الان تبليغ در رسانه متاسفانه هزينه بسيار بالايي دارد که از عهده ناشر خارج است. لذا اين فرصت هايي که پيش مي آيد يک فرصت طلايي براي ناشر است. بلافاصله بعد از اين برنامه درخواست مکرري براي اين کتاب شده است آنقدر که ما مجبور به تجديد چاپ شديم. چون مهر تاييدي هم روي سلامت اين برنامه خورده است. ما را بيشتر مجاب مي کند که از اين موضوع استفاده کنيم.

اگر ما مي خواستيم يک همچين تبليغاتي را در تلويزيون مي کنيم بايد هزينه هنگفتي را خرج مي کرديم. بنابراين وقتي چنين اتفاقي براي يک ناشر مي افتد ناشر توي آسمان است. پس اگر اتفاق اين شکلي بيفتد دستشان را هم مي بوسيم پوسترش را هم مي زنيم. پس قطعا اگر دوباره چنين اتفاقي برايمان بيفتد دوباره همين کار را انجام مي دهيم.»

خندوانه به فروش « يک عاشقانه آرام»، «جاي پاي فرهاد» جان تازه داد
پيش از اين نيز خندوانه اي ها در مسابقات کتابخواني خود دو کتاب « يک عاشقانه آرام» با نويسندگي مرحوم «نادر ابراهيمي» و «جام جهاني در جواديه» به قلم «داود اميريان» را معرفي کردند که اين دو کتاب نيز با استقبال عجيب و غريبي از سوي مردم روبرو شد. به طوري که مدير نرم‌افزار فروش کتاب «خط‌خوان» از فروش ۵۵۰۰ نسخه ديجيتال کتاب‌هاي معرفي شده در مسابقه کتابخواني «خندوانه» خبر داده بود.

«احسان کريمخاني» مدير گروه راهبردي «خاک» و پشتيبال نرم افزار «خط خوان گفته بود بعد از معرفي اين دو کتاب ۲ هزار نسخه ديجيتالي کتاب «يک عاشقانه آرام» و ۳۵۰۰ نسخه ديجيتالي کتاب « جام جهاني در جواديه» فروخته شد. اين در حالي است که دوناشري که کتابهايشان در اين مسابقه نام برده شده است اقدام به تجديد جاپ ۱۰ هزار نسخه اي کتابهايشان کردند. انتشاران قدياني ناشر « جام جهاني در جواديه» حتي انتشار ۱۰ هزار نسخه ديگر علاوه بر اين در دستور کار خود قرار داده بود.


ویدیو مرتبط :
رونمایی از عروسک ترونکامینگ برایر و کتابش