علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اجرای طرح‌های کلان ملی درحوزه فناوری‌های پیشرفته کلید توسعه کشور


به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا ازروابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری دکتر امیرعلی حمیدیه بیان کرد: دستیابی به بایسته­های بی­نظیر انسجام علمی درکشور، تشکیل و تکمیل ایده­های علمی تا مصرف، فعال­سازی ظرفیت های دانشگاهی و مراکز علمی و پژوهشی، تصمیم گیری مبتنی بر پژوهش و به سودآوری رساندن پروژه های پژوهشی از عوامل موثر در افزایش سرعت رشد علمی در کشور است، که می توان با فراهم سازی بستری مناسب برای محققان و پژوهشگران در حوزه های مختلف علمی و رسیدگی به پروژه های کلان ملی به آن دست یافت.

*** پیشرفت علمی و توسعه فناوری موجب پایداری و استواری نظام است
وی با اشاره به وجود آیین نامه های نادرست ارتقاء اعضا گفت: متاسفانه در کشور به دلیل ناهماهنگی در آیین نامه های مربوطه تنها شاهد رشد و ارتقاء محقق در بعد فردی هستیم به این منظور که وزارت خانه­ها و دانشگاه ها در کشور خواستار تحقیقات علمی و از آن مهمتر رسیدن به ثروت از طریق خلق فناوری نیستند و تنها به پیشرفت در بعد فردی و انجام تحقیقات بسنده می کنند و در نهایت منفعت عمومی در کشور دچار خلاء خواهد شد.
حمدیه افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری­های سلول های بنیادی در ابتدا تنها با اعلام فراخوان در ابتدای سال با حجم وسیعی از طرح ها روبرو می­شد که در این رویه شاهد خلق فناوری و تولید ثروت برای کشور نبودیم از این رو ستاد به منظور دریافت پروژه­های تحقیقاتی چه در سطح ابتدایی و چه در سطع کلان تغییراتی صورت داد و با ایجاد تیم­سازی و پرداختن به کار گروهی توانست بیش از 25 کارگروه را را در ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول­های بنیادی پایه گذاری کند تا در غالب طرح­های کلان ملی (پروژه های کلان) به استفاده از فناوری­ها در سطح ملی بپردازد.

*** فعالیت های پژوهشی باید به مرحله سودآوری برسد
حمیدیه با اشاره به تعداد کثیری از اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها بیان کرد: به طور حتم با به کار گیری پتانسیل اعضای هیئت علمی در دانشگاه­ها میتوانیم شاهد ایجاد شرکت­های دانش­بنیان و در نهایت کمپانی­های عظیم در زمینه­های صنعتی پزشکی و دیگر حوزه­های علمی باشیم و در تبدیل چرخه علم به ثروت نقش بسزایی را ایفاء کنیم.
وی با بیان اینکه در نظرگرفتن اهداف کلان برای پروژه­های تعریف شده لازم و ضروری است گفت: اگر بتوانیم برای پروژه های تعریف شده اهداف کلان در نظر بگیریم و کار را از حالت جزیره­ایی و رها سازی در بخش های ابتدایی بیرون آوریم میتوانیم به سوداوری در حوزه کلان ملی دست یابیم.
وی افزود: برای تهیه یک محصول و خلق فناوری به طور حتم محققان و پژوهشگران تک به تک نمی توانند موفق عمل کنند به همین منظور ستاد با رویکرد گردهمایی محققان در حوزه های مختلف علمی از جمله علوم پایه، پزشکی و زیست شناسی و همچنین رشته های صنعتی به انجام کارهای بزرگ در غالب پزوژه های کلان پرداخته و سعی در خلق فناوری و در نهایت بهبود چرخه تبدیل علم به ثروت برده است.
علمی (1)** 9340**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
رابطه فناوری و توسعه ملی