سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جام نوشت: «شیطان اکبر» در انتخابات کیست؟!


جام نیوز/ متن پیش رو در جام نیوز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

کسانی که در میان این فرهنگ ایرانی و اسلامی، نامزد انتخابات شده‌اند و هوادرانشان و مجریان و ناظران انتخاباتی، گریزی ندارند جز اینکه به آداب و شروط یک حرکت عمومی سالم متعهد باشند.

«یاد دارم که ایام طفولیت، بسیار عبادت می‌کردم و شب را با عبادت به سر مى‌آوردم. در زهد و پرهیز جدیت داشتم. یک شب در محضر پدرم نشسته بودم و همه شب را بیدار بوده و قرآن مى‌خواندم، ولى گروهى در کنار ما خوابیده بودند، حتى بامداد براى نماز صبح برنخاستند. به پدرم گفتم: از این خفتگان یک نفر برخاست تا دو رکعت نماز بجاى آورد، به گونه‌اى در خواب غفلت فرو رفته‌اند که گویى نخوابیده‌اند بلکه مرده‌اند. پدرم به من گفت: عزیزم! تو نیز اگر خواب باشى بهتر از آن است که به نکوهش مردم زبان گشایى و به غیبت و ذکر عیب آنها بپردازى.

نبیند مدعی جز خویشتن را که دارد پرده پندار در پیش
گرت چشم خدا بینی ببخشند نبینی هیچ کس عاجزتر از خویش»(1)

با ثبت نام از نامزدهای دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری فضای کشور بیش از پیش انتخاباتی شده است و در گوشه و کنار از دو انتخابات مهم پیش رو سخن گفته می‌شود.

درباره انتخابات، نکات مهم زیادی هست که می‌توان به آن‌ها پرداخت؛ مسائلی همچون اخلاق انتخاباتی، قانون پذیری، مشارکت حداکثری، بصیرت و بینش، توجه به منافع ملی و...

اما حقیقتا هیچکدام از مسائل پیرامون انتخابات، مهم‌تر از توجه به "اخلاق انتخاباتی" نیست. به همین دلیل مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان فرمودند: «داوطلبان محترم باید رعایت کنند. کار را با حماسه، با شور، با غیرتمندی، اما بدون چالش، بدون منافرت پیش ببرند.» (2)

البته اخلاق انتخاباتی، جنبه‌های مختلفی دارد که هم نامزدها، هم طرفداران آن‌ها، هم احزاب و توده مردم و هم مجریان و ناظران انتخابات باید آن‌ها را بدانند و رعایت کنند. متأسفانه در دورهای گذشته، در کنار زیبایی‌های حضور گسترده مردم و رقابت سالم احزاب و جریان‌ها، صحنه‌های زشت و غیراخلاقی سیاسی کم نبوده اند.

تهمت‌زنی، پرخاشگری، تشنج، حمله به جلسات رقیب، اهانت کردن، اسراف در تبلیغات، استفاده از امکانات بیت‌المال و... زیبنده یک رقابت سالم اسلامی ـ ایرانی نیست.

دوستی می‌گفت چرا در مناظره‌های درون‌گروهی انتخاباتی در آمریکا، میان سه دموکرات‌ و یازده جمهوری‌خواه سخنان تند و رکیکی رد و بدل می‌شود ولی کسی در این کشور چیزی نمی‌گوید و اتفاقی و تنشی رخ نمی‌دهد؟ به عنوان نمونه در روزهای گذشته "جب بوش" به "دونالد ترامپ"، هم حزبی خود، "احمق" گفته است. دونالد ترامپ هم به بوش توهین کرد. ترامپ پیش از این نیز با شکلک درآوردن، به تمسخر معلولان پرداخته بود و زنان را "خوک‌های چاق"، "سگ" و "لجن" خوانده بود. "بن کارسون" دیگر نامزد جمهوری‌خواه با اهانت آشکار به پناهجویان، آن‌ها را "سگ هار" لقب داد. در سوی دیگر این میدان ستاد "ساندرز" دموکرات، رایانه‌های ستاد کلینتون را هک کرد و...

چرا در کشور ما حساسیت‌های زیادی در انتخابات وجود دارد؟ یا چرا مناظره‌هایی مانند سال 88، غیراخلاقی خوانده می‌شوند؟

پاسخ به این سؤال شاید به سادگی در چندسطر نگنجد و بدون دقت و تأمل کافی میسر نباشد اما می‌توان گفت که چنین مقایسه‌ای میان ایران و آمریکا از اساس اشتباه است. فرهنگ و تمدن و دلبستگی‌های دینی و مذهبی مردم دو کشور کاملا متفاوت است. کشورهای غربی، بر مبنای نظام لیبرالیستی و اومانیستی اداره و هدایت می‌شوند و در آن‌ها منافع فردی و حزبی بر ارزش‌های اخلاقی و انسانی اولویت دارد. کسی نباید با چنین مقایسه‌ای انتظار داشته باشد که انتخابات در ایران در فضای غیراخلاقی و با توهین و تخریب رقبا شکل بگیرد.

«گرت از دست برآید دهنی شیرین کن مردی آن نیست که مشتی بزنی بر دهنی
بنی آدم سرشت از خاک دارد اگر خاکی نباشد آدمی نیست» (3)

این همان نکته‌ای است که رهبری معظم هم بارها بر آن تأکید کرده‌اند: «از بداخلاقی های انتخاباتی باید به‌شدت پرهیز کنند؛ بدگویی کردن، اهانت کردن، تهمت زدن، برای عزیز کردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خوار کردن، اینها راهها و روشهای صحیح و اسلامی نیست. رقابت باید باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اخلاقی.» (4)

سیاست بدون اخلاق ثمری ندارد چراکه "بد اخلاقى ، عمل را ضایع مى کند ، آن سان که سرکه عسل را" (5) و بدون شک سیاست در اسلام با اخلاق قابل جمع است. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) هیچگاه در طول عمر خود ذره‌ای از اصول اخلاقی کوتاه نیامدند حتی زمانی که فتح بزرگ مکه انجام شد، ایشان دچار تکبر و غرور و سرمستی نشدند و همان بودند که بودند. به همین دلیل است که می‌گویند: «پیامبر هرگز دشنام و ناسزا نمى‌‏گفت و بدى ‏را با بدى پاسخ نمى‏‌داد بلکه همواره عفو و گذشت مى‏‌فرمود.» (6)

اقـــوام روزگــار به اخـلاق ، زنــده انـد قومی که گشت فاقد اخلاق ،مردنی است (7)

اکنون با این چنین فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی آیا جایز است که از هر شیوه‌ای برای رقابت استفاده شود؟ و آیا می‌توان از کنار بداخلاقی‌های انتخاباتی به راحتی گذشت؟

«بعضی‌ها رقیب انتخاباتی خودشان را "شیطان اکبر" به حساب می‌آورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحی که شیطان اکبر نیست، رقیب انتخاباتی که شیطان اکبر نیست. من طرفدار زیدم، شما طرفدار عمروئی؛ من شما را شیطان بدانم؟ چرا؟ به چه مناسبت؟ در حالی که زید و عمرو هر دو ادعای انقلاب و اسلام میکنند، در خدمت اسلام و در خدمت انقلابند. خط درگیری با دشمن را مشخص کنیم.» (8)

بنابراین کسانی که در میان این فرهنگ ایرانی و اسلامی، نامزد انتخابات شده‌اند و هوادرانشان و مجریان و ناظران انتخاباتی، گریزی ندارند جز اینکه به آداب و شروط یک حرکت عمومی سالم متعهد باشند و در زمینی بازی کنند که عاری از هرگونه بداخلاقی و زشتی باشد.

(1) گلستان سعدی، باب اخلاق درویشان، حکایت هفتم
(2) بیانات در دانشگاه امام حسین علیه السلام 92/3/6
(3) گلستان سعدی، باب اخلاق درویشان
(4) بیانات در دیدار مردم ابرکوه 86/10/15
(5) روایتی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله)، مکارم الاخلاق، ص 17
(6) ابوعبدالله جدلى از عایشه نقل کرده است. (ترجمه دلائل النّبوة، ج ‏1، ص 153)
(7) ملک الشعراء بهار، قطعات
(8) بیانات مقام معظم رهبری در دیدار بسیجیان استان خراسان شمالی 91/7/24

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
پست تر از شیطان کیست