سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ کمک بدون آگاهی سبب صدمات بیشتر به فرد تشنج کرده می شود


  X  

دکتر سلام/ کمک بدون آگاهی سبب صدمات بیشتر به فرد تشنج کرده می شود

ایرنا/ تشنج حالتی است که در آن در اثر برخی رویدادها ی غیر طبیعی، تغییر ناگهانی در فعالیت الکتریکی سلولهای مغز ایجاد می شود.
تشنج ( حمله تشنجی یا حمله غش هم نام دارد) شامل انقباضات غیرارادی تعداد زیادی از عضلات بدن است .این وضعیت ناشی از وجود یک اختلال در فعالیت الکتریکی مغز است . تشنج ها منجر به از دست رفتن یا اختلال هوشیاری می شوند.
شایع ترین علت تشنج ، صرع است . همچنین سایر علل تشنج می تواند برخی از بیماری های تخریب کننده مغز، آسیب سر، کمبود اکسیژن یا گلوکز در مغز و مصرف سموم خاصی مثل الکل باشد.
تشنج های صرعی ، ناشی از اختلالات عمده و عودکننده فعالیت مغز هستند.این تشنج ها می توانند ناگهانی و بدون مقدمه روی دهند.
دکتر کوروش قره گزلی در این باره توصیه کرد: در مواقعی که با فرد دچار تشنج برخورد می کنیم ابتدا باید با خونسردی او را به سمت چپ بخوابانیم تا ترشحات معده و آب و کف از دهان او خارج شود و نیازی نیست که در بین دندان های او دست، پارچه یا چیز دیگری قرار دهیم.
وی افزود: همچنین باید هر نوع جسم برنده را از اطراف او دور کنیم و اجازه دهیم تا بیمار در همین حالت تشنج خود را سپری کند.
قره گزلی ادامه داد: پس از تمام شدن مدت تشنج، فرد به خواب می رود و نباید از به خواب رفتن او واهمه داشت چون این حالت یک روند طبیعی است که باید طی شود.
وی توضیح داد: معمولا تشنج زود پایان می یابد و بیشتر از یک دقیقه طول نمی کشد اما اگر بیشتر از 3 تا 4 دقیقه طول کشید نشان دهنده یک تشنج پایدار است که در این شرایط باید با اورژانس تماس گرفت یا در صورت امکان بیمار را به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل کرد.
رییس انجمن صرع ایران ادامه داد: تشنج تنها مخصوص بیماری مبتلا به صرع نیست و ممکن است افراد سالم نیز به دلایل مختلف مانند استرس های شدید به آن دچار شوند. همچنین در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا در اثر عفونت های مغزی و مننژیت یا تومور مغزی این حالت می تواند، بروز کند.
قره گزلی افزود: بنابراین ممکن است افرادی برای اولین بار دچار این حالت شوند و لازم است که همگان از علایم تشنج و نحوه کمک رسانی به فرد مبتلا به تشنج آگاهی داشته باشند تا عامل ایجاد آسیب به او نشوند.
وی همچنین با تاکید بر لزوم ارایه آموزش های لازم در این زمینه به دانش آموزان اظهار کرد: لازم است در تمام مقاطع تحصیلی آموزش های لازم در زمینه نحوه کمک رسانی مناسب به فرد دچار تشنج به دانش آموزان ارایه شود تا در صورت مواجهه با چنین افرادی بتوانند بهترین کمک رسانی را ارایه دهند و برای این منظور تنها یک ساعت کافی است.


ویدیو مرتبط :
آگاهی مانع ایجاد تشنج