تقدیر از اولین زن کارگردان و منتفی شدن بازی آلن دلون در ایران


تقدیر از اولین زن کارگردان و منتفی شدن بازی آلن دلون در ایران

باشگاه خبرنگاران/نیکی کریمی از شهلا ریاحی اولین بانوی کارگردان سینمای ایران تقدیر کرد. در این هفته سینما با تقدیر، انتصاب و ... سپری شد.
تقدیر از اولین کارگردان زن سینمای ایران

نیکی کریمی از شهلا ریاحی به عنوان اولین کارگردان زن تاریخ سینمای ایران تقدیر کرد.

نیکی کریمی همزمان با اکران «شیفت شب» از شهلا ریاحی اولین کارگردان زن سینمای ایران و بازیگر پیشکسوتی که در فیلم‌های زیادی به ایفای نقش پرداخته است، به پاس سال‌های فعالیت در سینمای ایران تقدیر کرد.

شهلا ریاحی در سال ۱۳۳۵ فیلم «مرجان» را کارگردانی کرد و با تنها تجربه فیلمسازی‌اش نام اولین زن کارگردان سینمای ایران را به خود اختصاص داد.

دعوت مسعود کیمیایی از فریماه فرجامی

فریماه فرجامی بازیگر قدیمی سینما پس از مدت‌ها در مراسم اکران فیلم «خط قرمز» به دعوت مسعود کیمیایی، روی صحنه آمد.

فریماه فرجامی بازیگری حرفه‌ای را با حضور در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی آغاز کرده است، پس از مدت‌ها در مراسمی که به نمایش و نقد این فیلم اختصاص داشت، به دعوت مسعود کیمیایی و در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد و از تماشای این فیلم پس از ۳۴ سال ابراز خوشحالی کرد.

فیلم سینمایی «خط قرمز» اولین فیلم پس از انقلاب مسعود کیمیایی است که به دلیل تصویب قانون حجاب پس از یک اکران در اولین جشنواره فیلم فجر، هرگز اکران نشد تا اینکه پس از ۳۴ سال با حذف صحنه‌هایی از فیلم، در خانه هنرمندان، نمایش داده شد.

آلن دلون در یک فیلم ایرانی؟!

پیمان قاسم‌خانی در خصوص اخبار منتشر شده از حضور آلن دلون در فیلم خود توضیحاتی را ارائه کرد.

«واقعیت این است که صحبت‌های جدی با مدیر برنامه‌های این هنرپیشه انجام شده بود، اما در حال حاضر این قضیه منتفی شده است. زمان داستان فیلم طوری پیش می‌رفت که قرار بود خسرو خسروشاهی (دوبلور صدای آلن دلون در ایران) در فیلم من ایفاگر نقش خودش باشد و به همین دلیل هماهنگی‌هایی از طریق بهروز هاشمیان و شرکت سینمایی‌اش در فرانسه صورت گرفت تا آلن دلون هم در این فیلم حضور داشته باشد و به توافق‌های اولیه هم رسیدیم، اما بنا به دلایلی آقای خسروشاهی امکان حضور در فیلم را پیدا نکرد و در نتیجه حضور آلن دلون هم منتفی شد».

*دیداری برای جشنواره‌ فیلم فجر

دبیر و مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دعوت کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضای این کمیسیون دیدار کردند.

محمدحسین ایمانی رئیس کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این دیدار بر اهمیت جایگاه جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی هنری کشور تاکید کرد.

همچنین اعضای کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی متشکل از مهندس محمدرضا جعفری جلوه، دکتر حسن بلخاری، محمدحسین نیرومند، دکتر اسماعیل آذر، دکتر اسلامی، محمد خزاعی، دکتر امینی، دکتر عبدالمجید شریف زاده، بحث هایی درباره چشم انداز جشنواره فیلم فجر در دوره سی و چهارم مطرح کردند.

محمد حیدری نیز در این دیدار برنامه‌ها و سیاست‌های جشنواره فیلم فجر سی و چهارم را اعلام کرد و اعضای کمیسیون نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

*مسئول بخش مستند جشنواره فیلم فجر منصوب شد

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حکمی مرتضی رزاق کریمی را به عنوان مسئول بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر منصوب کرد.

مرتضی رزاق کریمی متولد ۱۳۴۲ دانش آموخته رشته اقتصاد است. حضور در هیات داوری بخش مستند هشتمین دوره جشن خانه سینما، هیات انتخاب جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، عضویت در هیات داوری اولین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی، عضویت در هیات داوری بخش مستند و بخش سینمایی یازدهمین دوره جشن خانه سینما، عضویت در هیات انتخاب نخستین دوره جشنواره مستند سینما حقیقت، عضویت در هیات انتخاب فیلم ایرانی آکادمی اسکار، معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عضو پژوهشکده سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو هیات انتخاب بخش سینمای ایران در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر از جمله فعالیت های فرهنگی وی است.

* انتصاب مدیر مسابقه اطلاع رسانی و تبلیغات

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، در حکمی امیر عابدی را به عنوان مدیر مسابقه اطلاع‌رسانی و تبلیغات این رویداد سینمایی منصوب کرد.

در حکم دبیر جشنواره فیلم فجر آمده است:

جناب آقای امیر عابدی

ناگفته پیداست که تبلیغات بخش عظیمی از پشتوانه سینمای امروز جهان را تشکیل می‌دهد. دیده‌شدن و بهتر دیده‌شدن دغدغه مشترک همه سینماگران است و گاهی سرنوشت یک سینما می‌تواند با پشتوانه تبلیغاتی‌اش دگرگون شود.

امیر عابدى متولد سال 1341 دانش‌آموخته رشته الکترونیک است. وی از سال 1372 عضو انجمن عکاسان سینمای ایران بوده است. داوری در بخش سینمایی و عکس جشن خانه سینما، دبیری و داوری بخش مسابقه مواد تبلیغی جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف، سه دوره عضویت در هیات مدیره خانه سینما، سه دوره ریاست انجمن عکاسان، عکاسی آثاری همچون «قرمز»، «چهارشنبه‌سوری»، «آلزایمر» و کسب جوایزی از جمله سیمرغ بلورین بهترین عکاسی فیلم در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «سه زن» و ... در کارنامه هنری وی دیده می‌شود.

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری 12 تا 22 بهمن برگزار می‌شود.

فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی

*«پدر آن دیگری»

فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» در دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک هند برنده دو جایزه شد. فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» آخرین ساخته یدالله صمدی در کنار آثار دیگری از سینمای ایران در دهمین جشنواره بین المللی فیلم کودک هند در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر کودک، برنده جایزه شد.

دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک هند که در بندر مانگالور در ایالت کارناتاکا برگزار شد، جایزه بهترین فیلمنامه را به یدالله صمدی و حسین مهکام و جایزه بهترین بازیگر کودک را به مهدی یارعزیزی اهدا کرد.

* «دو»

پیمان شادمانفر برای فیلمبرداری فیلم سینمایی «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری از نوزدهمین جشنواره فیلم «شب‌های سیاه تالین» شد.

فیلم سینمایی «دو» به کارگردانی سهیلا گلستانی و تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی، در نخستین حضور بین‌المللی‌اش در نوزدهمین دوره جشنواره «شب‌های سیاه تالین» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری شد.

شادمانفر به دلیل حضور در فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی نتوانست در این جشنواره شرکت کند و سهیلا گلستانی از طرف او این جایزه را دریافت کرد.

پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، مهرانه مهین‌ترابی و... بازیگران این فیلم سینمایی هستند. «دو» در جشنواره‌های دیگر بین‌المللی حضور خواهد داشت.

اعلام اکران دو فیلم جدید

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران دو فیلم جدید خبر داد.

فیلم «بچگیتو فراموش نکن» از روز چهارشنبه (11 آذر) در گروه ماندانا اکران خود را آغاز کرد و فیلم «حکایت عاشقی» سرانجام از 25 آذر در گروه آزاد اکران خواهد شد.

ورود «دختر شینا» به جشنواره عمار

تیزر سینمایی کتاب «دختر شینا» که به کارگردانی محمدباقر مفیدی‌کیا و تهیه‌کنندگی مرکز رسانه‌ای شیرازه تولید شده است، در ششمین جشنواره عمار حاضر می‌شود.

این تیزر سینمایی که در آن، الیکا عبدالرزاقی و امید زندگانی، برشی از کتاب را بازسازی کرده‌اند، قرار است در تلویزیون و پیش از فیلم‌های سینمایی در سینماهای سراسر کشور به نمایش در آید.

گفتنی است؛ کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده، تجربه‌ای نو و موفق در روایت‌های زنانه از جنگ و دفاع مقدس است که تاکنون بیش از یک‌صدهزار نسخه از آن به‌فروش رفته و در طی شش‌ ماه اخیر از آثار پرفروش‌ بازار کتاب بوده است.

صدور چهار مجوز ساخت

شورای صدور پروانه ساخت در جلسه ۴ آذر، برای چهار فیلمنامه مجوز ساخت صادر کرد.

«کاناپه» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری (با موضوع خانوادگی)، «پلیس‌بازی» به نویسندگی و کارگردانی پیمان قاسم‌خانی و تهیه‌کنندگی مشترک عبدالله اسکندری و محسن چگینی (درباره مشکلات فیلمسازی)، «پس از جنگ» به نویسندگی سهیلا جبری، تهیه‌کنندگی اصغر و محسن پورهاجریان و کارگردانی سیامک کاشف آذر (دفاع مقدس) و «ناسور» به نویسندگی کیانوش دالوند و مهدی تراب‌بیگی، تهیه‌کنندگی محمد حسین قاسمی و داریوش دالوند و کارگردانی کیانوش دالوند (درباره واقعه عاشورا) عنوان فیلمنامه‌هایی است که برای آن‌ها مجوز ساخت صادر شده است.

اهدای جوایز ویژه به برگزیدگان ششمین جشنواره عمار

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره مردمی عمار، با همکاری نهادهای فرهنگی کشور، جوایز ویژه‌ای به برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره اهدا می‌شود.

همچنین جایزه ویژه‌ای هم برای آثار برگزیده درباره موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» و سوژه‌های مرتبط با این واجب فراموش شده در نظر گرفته شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صدای سینمای ایران منصوب شد

اعضای هیات مدیره دوره جدید انجمن صدای سینمای ایران، طی نشستی مسئولیت‌های داخلی هیات مدیره را به اتفاق آرا برگزیدند:

1- محمدرضا دلپاک، رئیس هیات مدیره
٢- بهمن حیدری، نایب رئیس
٣- ناصر انتظاری، منشی و دبیر انجمن
٤-آرش قاسمی، خزانه‌دار

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
بازی با آتش ( آلن دلون + ژان لوئی ترنتینیان )